Agrofert už zase podává trestní oznámení na Deník Referendum

Redakce DR

Koncern premiéra Babiše dnes oznámil, že podá trestní oznámení na redaktory Deníku Referendum kvůli textům k otravě řeky Bečvy. Redakce DR to pokládá za „nebezpečný pokus nasazovat náhubek svobodným médiím, která si Agrofert nemůže koupit“.

Chemička Deza má v rámci Babišova koncernu stěžejní postavení. Předsedou představenstva valašskomeziříčské chemičky je Zbyněk Průša, který je také předsedou představenstva Agrofertu. Foto Jakub Patočka, DR

ČTK dnes informovala o tom, že holding premiéra Andreje Babiše Agrofert a jeho dceřiná společnost valašskomeziříčská chemička DEZA, podají trestní oznámení na redaktory Deníku Referendum Zuzanu Vlasatou a Jakuba Patočku.

Hlídáme, že #BečvaNevyšumí. Podpořte nás v další investigativní práci!
×

Důvodem podle ČTK mají být pasáže z komentáře, které prý podle tiskového mluvčího Babišova holdingu Karla Hanzelky Dezu spojují s úmrtím pracovníka rožnovské společnosti Energoaqua. Komentář vyšel v Deníku Referendum včera, ale jeho autorem je pouze Jakub Patočka.

Mluvčí Babišova holdingu Agrofert Karel Hanzelka dnes ČTK také řekl, že dalším důvodem trestního oznámení má být soustavné nepravdivé veřejné obviňování Dezy ze zavinění otravy Bečvy 20. září. Společnosti podají i trestní oznámení na Vydavatelství Referendum pro poškozování cizích práv.

Ve skutečnosti investigativní reportáže Deníku Referendum jsou formulovány zásadně tak, aby poukazovaly na to, že Babišova chemička Deza je po celou dobu ústředním podezřelým ze zavinění ekologické katastrofy 20. září 2020. Texty také upozorňují, že úřady dělají velmi mnoho nestandardních kroků pro to, aby podezření od Dezy odklonily. Formulace přímo obviňující chemičku ze způsobení ekologické katastrofy na řece Bečvě se ale v Deníku Referendum — zatím ještě — neobjevila.

Redaktoři DR pro ČTK: Pokus nasazovat náhubek svobodným médiím

Redaktoři Deníku Referendum Jakub Patočka a Zuzana Vlasatá poskytli ČTK k záměru premiérova koncernu podat trestní oznámení následující vyjádření:

Je to zoufalá snaha společnosti, kterou jsme usvědčili z toho, že v souvislosti s otrávenou Bečvou dlouhodobě klame veřejnost, diskreditovat nás jako novináře. Ale je to také pro demokracii vyloženě nebezpečný pokus nasazovat náhubek svobodným médiím, která si Agrofert nemůže koupit. Zveme každého, ať si naše články o otrávené Bečvě přečte a udělá si sám obrázek.

Trestního oznámení se neobáváme. Agrofert na nás podal trestní oznámení už v minulosti a bylo odloženo pro jeho očividnou bezpředmětnost. Předpokládáme, že to tentokrát skončí totožně.

Po publikaci reportáže o otřesných pracovních podmínkách, které panují ve Vodňanských drůbežárnách, jiném podniku z koncernu Agrofert, podal na oba redaktory holding premiéra Babiše trestní oznámení poprvé už v roce 2017. Policie je ovšem odložila, protože je shledala bezpředmětným.

Naopak Deník Referendum v příštím týdnu podá žalobu na premiéra Andreje Babiše za to, že ve čtvrtek 12. listopadu pronesl v Poslanecké sněmovně v rámci interpelací větu: „Deník Referendum, to je snad ta nejhorší žumpa novinářská, co tady je, která zase lže, tak jako v minulosti lhala.“

Jeho výrok odsoudila v otevřeném dopise řada předních českých novinářů. A dvě desítky evropských občanských a novinářských organizací kvůli němu adresovaly otevřený dopis eurokomisařce Věře Jourové.

Chemička Deza má v rámci Babišova koncernu stěžejní postavení. Předsedou představenstva valašskomeziříčské chemičky je Zbyněk Průša, který je také předsedou představenstva Agrofertu.