Banksy do Mánesu nepatří

Anežka Bartlová

V Mánesu, nejkrásnějším pražském výstavním prostoru, mají prý na kvalitu čas, nyní je třeba vystavovat pro zisk. Kritička umění Anežka Bartlová se v otevřeném dopise obrací na zástupce města, aby galerii vrátili umělcům a umělkyním.

Ani sám pořadatel netvrdí, že by výstavní objekty byly originály nebo že by snad šlo o umění. Foto Anežka Bartlová

Vážený pane primátore, vážená radní pro kulturu města Prahy, dovolte, abych vám adresovala prosbu, k jejímuž formulování mě vedla přetrvávající neuspokojivá situace v pražském Mánesu.

V nejkrásnějším výstavním prostoru v Praze byla otevřena přehlídka pod názvem The World of Banksy. Jak Banksy píše na svých webových stránkách, žádná z takto a podobně nazvaných akcí (nechci psát výstava) není autorizovaná. Sprayer z toho však nevyvozuje žádné důsledky, reakci nechává na návštěvnících, ostatně i tohle je vlastně dobré PR. 

V Mánesu jsou k vidění sádrokartonové panely, na něž je přeneseno až úmorné množství Banksyho děl, která najdeme jinak roztroušená různě po světě (odtud zřejmě vychází i název). U každého obrázku najdeme popisku (velmi lacině provedenou), která má hloupým napovědět a vědoucí trknout, nebo spíš praštit mezi oči. 

Najdeme tu totiž formulace, které působí jako by vypadly z horší seminární práce náctiletých fanoušků Banksyho. Dozvídáme se například, že „Plně bílá silueta psa v tomto díle vzdává hold ikonickému „Štěkajícímu psu“ Keitha Heringa. Páníček psa má na sobě mikinu s kapucí a tvář zakrytou šátkem. Zřejmě tak reprezentuje nespokojené mládí prominentně zastoupené v britské populární kultuře.“ 

Odhlédneme-li od toho, že jednu třetinu textu vysvětlivky zabírá popis toho, co vidíme před sebou, nebývá běžné, že se v tomto žánru vyskytují slova jako „zřejmě“ či „buď znamená to anebo to“ jako v případě informace „opětovné využití opice, zde jako Královny Anglie, je buď další extenzí jeho posunu opic k vyšším stupňům moci v lidské společnosti, nebo jen posměšný krok vůči anglické monarchii“. 

Je asi zřejmé, že tímto amaterismem se dokonale ruší právě nejednoznačnost, která nechává určitý, přesně odměřený prostor pro divácké dohadování a odhalování, což je spolu s jistou mírou nekorektnosti základem kouzla pouličního humoru, jehož je Banksy synonymem. 

Graffiti v galerii

×
Diskuse
IH
July 26, 2020 v 21.34
Není kultura jako kultura

Zejména po ztrátách v důsledku koronavirové krize hrozí další komercializace využití důležitých prostor, výstavních i památkových, i přímo uměleckých artefaktů.

Nejde jen o pražský Mánes, také o Obecní dům (Repre) má již dlouho stejný problém, nakonec občas i sám Hrad se staví mezi potřebné.

Samostatnou kapitolou je existence celé řady laciných atrakcí (ovšem s drahým vstupným), především pro zahraniční turisty. V Praze se konávají, kde se dá, např. na Výstavišti. Různé Bodies, fake Hliněná armáda, Leonardo, Zlato Inků apod. K tomu přistupují nějaké ty kolekce luxusních firem i prezentace celebrit.

Nejhorší je, že je takových exhibic plné městské jádro Prahy: Visit různé ty "Torture Instruments" a "Sex Machines". A ovšem Voskové figuríny, někdy dokonce dvojí provenience.

V zásadě ke stejnému účelu pouhopouhého profitu ovšem posloužily, či slouží rovněž rozličné zdánlivě ctihodnější projekty jako "Kafka Museum" nebo "Museum of Communism", či nakonec i "Mucha Museum".

Ostatně soudím, že Banksy do takovéhle společnosti přece jen nepatří.

P.S.: Nebylo by špatné, kdyby se aspoň něco z pakultury stalo také obětí koronaviru.

"Kultura akumuluje místní a historickou zkušenost a paměť. Skutečné kultury byly četné, byly místní a jednotlivé. Když se nyní o kultuře mluví převážně v jednotném čísle, jde o slovo, které parazituje na svém původním významu, jde o trhem vyzkoušený standardizovaný produkt myšlenkově osvobozeného individua - o utváření identických přívrženců rozdílnosti."

IH
July 29, 2020 v 10.26

Ano, když se dnes mluví o (v jednotném čísle) o kultuře, je to většinou jako o zábavě, resp. o jejím komerčním potenciálu. Celkem nejinak je tomu v případě památkových objektů a celků, stejně jako krajinných či přírodních.