Vévoda s vévodkyní občany?
Ivan ŠtampachRozepře v britské královské rodině připomíná, jak a v čem je aristokracie přežitým zřízením, obnažujícím i neduhy dnešních demokracií.
Mladší z dvou vnuků královny Alžběty, Harry, vévoda ze Sussexu s manželkou Meghan dali na vědomí, že se vzdávají pozice, kterou jim zajišťuje příslušnost ke královské rodině. Opouští tím rovněž šesté místo v následnictví na britském a ostatních přidružených trůnech.
Reprezentativní role královniných potomků, sourozenců a dalších blízkých příbuzných spočívá v otevírání výstav a významných budov a v členství a obvykle předsednictví ve všemožných rytířských a jiných řádech. Patří k tomu též humanitární a charitativní aktivity, kde jsou jejich „tvářemi“, jakkoli prakticky se jim věnují bezejmenní občané, přesněji řečeno podle britského pojetí, poddaní.
Za rok prý absolvují kolem dvou tisíc takových akcí ve Spojeném království, v dalších patnácti monarchiích, ve dvou suzerénních útvarech, kde je Alžběta II. vévodkyní normanskou. A ovšem také v dalších zemích britského Společenství a kdekoli jinde ve světě.
Sledování výkyvů zdravotního stavu a potíží věku, milostných afér, poltických přešlapů či domácích rozmíšek dvaadvaceti osob tvořících královskou rodinu patří k pokleslému vkusu lidí unavených demokracií a zásobovaných senzacechtivými žurnalisty. Co může z poslední kauzy v dynastii Windsorů vyplývat smysluplného a užitečného?
Monarchie je na rozdíl od republiky barvitá. Významné osoby oplývají důstojně znějícími tituly, nosí na sobě při různých příležitostech všemožná roucha a další ozdoby. Od obyčejných smrtelníků se očekává, že se budou alespoň královně klanět, pánové úklonem hlavy, dámy pukrletem. To vše jsou atributy moci. Ovšem moci, která postupně vyprchala.
Jenže jejich původ kráčí s nimi - jakožto sociální kapitál. Různé společnosti se předhánějí s nabídkami na spolupráci. A jistě jsou ti dva majiteli i nějakého toho menšího ekonomického kapitálu.
Na demokracii ekonomicko-sociální, a ne pouze občanskou, si patrně notnou dobu počkáme.
Královna Alžběta své politické názory nevyjadřuje. Proto byla skoro senzace, když před časem uniklo, že se měla kohosi zeptat něco jako "A proč bychom vlastně neměli (z EU) odejít?" Možná, že teprve teď dostala odpověď. I když si ji asi nezaslouží.
Přestože je třeba její vlastní smysl pro povinnost ocenit, možná by se mohla rozhodnout, že je čas uvolnit místo pro krále Karla.
Nejdrastičtějším příkladem této neslučitelnosti přirozeného života a ritualizované existence příslušníka monarchie byl smutný osud japonské princezny Masako, která se (po dlouhém váhání) přiženila do japonské královské rodiny, a byla poté natolik sešněrována striktními předpisy a rituály japonských dvorních ceremoniálů, že nakonec skončila v těžkých depresích. A ostatně - v dané souvislosti - se uvádí, že i sám princ Harry ztratil už dvě přítelkyně, které nedokázaly unést všechen ten tlak médií spojený se životem v královské rodině.
Jestliže se tedy Harry a Meghan rozhodli se z tohoto umělého, ritualizovaného (a bulvarizovaného) prostředí osvobodit, ve jménu přirozeného lidského žití, pak je možno jim k tomuto aktu jenom poblahopřát. Samozřejmě, ani tak se nestanou rázem zcela "obyčejnými smrtelníky"; ale přece jenom je to první krok k tomu, začít žít svůj vlastní život.
Já tím nechci paušálně popírat či zavrhovat funkčnost či potřebnost těch či oněch státních autorit; společnost musí být určitým způsobem (hierarchicky) strukturovaná, a zároveň musí být tmelená určitými společně sdílenými hodnotami, a i symboly.
Ale - bezvýhradně platí to co píše Ivan Štampach (a co zde sám zdůrazňuji znovu a znovu), totiž že pokud někdo má být v daném smyslu povýšen, pak výhradně na základě své aristokratičnosti osobní, to jest charakterové, duševní a intelektuální, nikoli pouze na základě rodové příslušnosti.
Ve společnosti masově konzumního charakteru dokonce i s denně vyčíslitelným peněžním ziskem.....bych závistivě dodal
A jak ty lidi přimějete, aby vyznávali vaše hodnoty a uznávali vaše symboly a vaši hierarchii? Tím, že se s nimi v opačném případě nebudete bavit a oni se pak budou muset tvářit, jako že to uznávají?
Myslím, že jste kdysi něco podobného naznačoval.
Tyto - pouze - vnějškové symboly by bylo možno zrušit až pouze tehdy, když by se společnost dokázala sjednotit na společně sdílených hodnotách.
Optimální stav by byl ten, kdyby se společnost sjednotila na společně sdílených hodnotách (totiž pokud by se opravdu jednalo o hodnoty v pozitivním slova smyslu); a ty uvedené státní symboly (respektive představitelé) by byly přirozenými reprezentanty těchto hodnot.