Rebel s příčinou. Princ Philip sloužil svým „rebelstvím“ k polidštění obrazu monarchie
Kamil FilaObčasné provokativní výroky nedávno zesnulého manžela britské královny byly subverzivní jen zdánlivě. Ve skutečnosti tento „excentrik“ svými výroky na hranici nesnášenlivosti a xenofobie systém neohrožoval, nýbrž stvrzoval.
Se smrtí prince Philipa a vzpomínkami na jeho různě žertovné a urážlivé výroky mohlo někoho napadnout, že jde o další potvrzení teorie, že existuje „transgrese, jež je inherentní systému“, jak by řekli psychoanalytici. Netřeba se děsit, nejde o nic tak perverzního ani komplikovaného, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jenom je to mnohem častější jev, než si většinou uvědomujeme.
O princi Philipovi se říkalo, že to byl „rebel“, protože si dovolil říkat věci, které šly trochu mimo protokol. Tím vzbuzoval odsudky i sympatie. V médiích nyní vycházely i titulky, že to byl „nejvtipnější člověk na světě“ nebo že byl příznačně patronem sítě „Eccentric clubů“. Jenže princ Philip nebyl rebel, který narušuje systém. Jeho překračování hranic — tedy akt transgrese — bylo přesně naopak něčím, co systému hraje do karet.
Lidštější tvář monarchie?
Institut královské rodiny je vzorem noblesy i rigidnosti. Navenek má vyzařovat kontinuitu vyšších hodnot, jako je čest, loajalita, služba a oběť národu, ale uvnitř panuje dusivá atmosféra, která ničí lidské duše a vztahy. Hodně o tom víme jak z případu princezny Diany, tak nejnověji z případu bývalého prince Harryho a jeho manželky Meghan. Co by jiní dali za to mít se takto dobře, to přece stojí za trochu sebepotlačení, říká si řada lidí, kteří vyznávají tradice nebo na ně z různých důvodů působí Meghan Markleová nevěrohodně. Jenomže o osobní názory na jednotlivé veřejné osoby nejde.
Víme bezpečně, že být členem královské rodiny znamená obrovskou ztrátu soukromí. Znamená to mít v sobě nekonečnou zdrženlivost, nelze být svobodnou lidskou bytostí, musíte být sošnou ikonou, nadlidským ideálem.
Ta úloha je prakticky nesplnitelná a v samotné královské rodině je schopna jí dostát víceméně jen královna Alžběta. Ta jediná vždy za všech okolností zachovává dekorum, vyjadřuje se střídmě a vypadá to, jako by její soukromá persona zcela splynula s oficiální rolí laskavé panovnice. Ostatní, jako třeba vévodkyně Kate Middletonová, se k tomuto nedostižnému ideálu zatím jen pokorně učí dorůst.
To, že královninu uměřenost vyvažoval celoživotně právě princ Philip svou neomaleností, má jistou logiku. Britská monarchie není jenom zkostnatělá a ušlechtilá, má i svou druhou tvář. Philip představuje životnější, lidštější, „chybující“ prvek, který si od celkového obrazu nelze odmyslet. Philipovy průpovídky a různá faux pas byly pevnou součástí instituce.
Také proto se Philip za své „přešlapy“ neomlouval a nikdo nemusel omlouvat jeho. Jako by monarchie jakožto instituce potřebovala někoho, kdo podvrací její tvář a vážnost, aby tato vážnost mohla být znovu a znovu obnovována. Philipovy výroky ve skutečnosti prakticky nic z majestátu neznevažovaly, ale podporovaly ho a posilovaly. Bez jejich existence bychom si ani neuvědomovali, jak těžké je být zcela odosobněný. Nedokázali bychom ocenit, jak dokonale se dokáže držet královna Alžběta.
Rozpustit hranice, vyvázat se z pravidel
Za normálních okolnosti předpokládáme, že existuje nějaký systém, který má pravidla, jejichž porušení se trestá. Takto jednáme se zločinci, kteří loupí, korumpují, vraždí či znásilňují. V případě dnešních imigrantů to platí doslova — překročí hranici a putují do vězení nebo detenčního tábora, aniž by spáchali cokoli jiného, než že se octli za pomyslnou čárou na zemi.
Transgrese je ale mnohem univerzálnější fenomén, patří k základům lidské existence. Pravidla často existují i proto, aby se porušovala, často přímo volají po tom, aby je někdo překročil. Aby vzal ve fotbalovém zápase míč do rukou a vynalezl tím rugby. Začal hrát na kytaru jinak a vymyslel rock, punk nebo metal. Začal hýbat kamerou jinak a stříhat záběry oproti pravidlům a vymyslel vlastní umělecký styl.
Díky za postřehy! Jen k těm dávkám – podle mne je to složitější. Vedle zmíněné částky na reprezentaci, chod paláce a jeho opravy (letos je to mmch už přes 80 milionů liber) se platí ze státního královské rodině ještě asi 100 milionů liber na ochranku a bezpečnostní opatření. Celkově je tedy dávka ještě vyšší.
Na druhou stranu ale královská rodina převádí na stát výměnou za to už od roku 1760 většinu zisků z královských statků a pozemků, a to je dodnes např. řada zámečků, luxusní nemovitosti po všech velkých městech nebo zemědělská a lesnická půda v celkovém rozsahu 1,9 milionu akrů různě po Británii. Vzato na peníze šlo například v roce 2018 o čistý příjem 247 milionů liber do státního rozpočtu.
Je samozřejmě zjednodušující tvrdit, že monarchistické zřízení takto Británii enormně vydělává, protože kdyby vznikla republika, drtivá většina daného majektu by zřejmě přešla na stát. Ale v pořádcích, jak jsou nastaveny dnes, je vydržování královské rodiny spíše pro Británii spíše finanční přínos.
Jsou tu ostatně ještě ty těžko nesporně vyčíslitelné, leč nesporně existující příjmy ze zdaňování zvýšeného turismu, televizních práv, materiálu pro komerční filmovou tvorbu, zisků módních značek, jejichž hadry nosí královská rodina, a které v Británii daní atd.
Je úžasné, když se v jednom článku povede propojit zemřelého člena britské královské rodiny se zneužíváním dětí v katolické církvi.
Pan Fila v článku o princi Philipovi tvrdí, že celibát je příčinou zneužívání dětí. No dobře, ale k největšímu počtu případů sexuálního zneužívání dětí dochází v rodinách, nebylo by tedy lepší místo celibátu zrušit raději rodinu? Ta je přece často spojena s monogamií, takže manželé také nemohou žít normální sexuální život a také často ten normální sexuální život obětují pro rodinu. Všichni tušíme, že je to víceméně nesplnitelný krutý závazek a že to nutně v nějakém procentu případů vede k tomu, že bude ubližováno těm nejbezbrannějším. Snad by zde tedy pomohlo nějaké rozvolnění takto krutě a nezdravě svázaného přirozeného sexuálního života. Němečtí Zelení to navrhovali už v osmdesátých letech:
Čest jeho památce!
Kromě zrušení rodiny (včetně té britské královské) a zrušení celibátu tu je, pane Filo, ještě jeden zcela nepřijatelný nápad: adeptům na kněžský celibát, kteří se pro kněžství rozhodli z toho důvodu, aby mohli žít normální a přirozený sexuální život, kněžství vůbec nedoporučit (respektive zamítnout). Nejspíše by to byla diskriminace.
v rodinách obecně jsou výrazně častější obětí zneužívání dívky, u katolických kněží jsou to naopak výrazně častěji chlapci.
https://www.theguardian.com/commentisfree/andrewbrown/2010/mar/11/catholic-abuse-priests
Jak si to vysvětlujete, pane Jedličko?
Může v tom, co zde uvádíte, hrát nějakou roli celibát?