Konec konzervativní revoluce?

Ivan Štampach

Jsou stále na místě obavy před konzervativní revolucí? Z čeho pramení? Není to spíše tak, že se v současné době probouzejí demokratické a sociální, sekulární a plebejské hodnoty?

Navzdory tomu, že v několika posledních volbách do obou komor Parlamentu se jako nejsilnější umístila sociální demokracie, navzdory tomu, že se její koaliční potenciál posílil tak, že byla schopna sestavit vládu, pořád někteří pesimisté mluví o konzervativní revoluci.

V politologii směrodatných zemí se pod tímto názvem myslí menšinový proud, který navazuje na politickou filosofii perennialistů, z nichž určujícími jmény jsou dva euromuslimové René Guénon (1886—1951) a v následující generaci Frithjof Schuon (1907—1998). Mají striktně třídní myšlení a za aplikovatelný na evropské poměry pokládají indický kastovní systém (či možná spíše jeho západní interpretaci).

Hledají analogii v západoevropské tradici, kde nacházejí tři oddělené třídy ve středověku označované názvy oratores (modlitebníci, duchovní aristokracie, klérus), bellatores (válečníci, šlechta, panovníci) a laboratores (pracovníci). Třetí stav zahrnoval vedle zemědělců i řemeslníky a dnes vládnoucí obchodníky.

Tito tradicionalisté pokládají současné uspořádání společnosti za zvrácené, protože nejnižší stav vládne, zatímco duchovní a světská aristokracie je potlačena. Totální moc kšeftařů je pro ně deviací. Zdravá společnost naproti tomu je sociální a také, na rozdíl od současných tendencí, ekologicky citlivá.

Jinou složku konzervativní revoluce tvoří směry navazující na to, co se ve Francii označovalo jako Nová pravice, i když dnes už toto zařazení do politických proudů není preferováno. Jejím britským teoretikem byl Nicholas Goodrick-Clarke (1953—2012) a bohatě ji rozvinul Francouz Alain de Benoist (*1943).

První patřil k odvážlivcům, kteří vnesli téma esoterismu a hermetismu na akademickou půdu. Francouzský reprezentant této větve konzervativní revoluce je mimo jiné laureátem Francouzské akademie za jedno ze svých děl. Oba a další se shodují, že západní osvícenský racionalismus se vyčerpal a je třeba se vrátit ke kulturním a duchovním kořenům Evropy.

Benoist je odpůrcem imigrace s odůvodněním, že tyto lidi vyhání z jejich vlasti bída, jíž je třeba jim pomoct překonávat. Kritizuje asimilaci imigrantů a je stoupencem etnopluralismu. Pokládá za pokryteckou kritiku vylučujícího rasismu, když vládnoucí směr praktikuje rasismus pohlcující.

Podporuje ekologický přístup k životu v kontrastu k industrialismu. Inspiraci vidí spíše v klasické antické kultuře, než v křesťanském rovnostářství. Podporuje myšlenku federalizované Evropy, ve které národní státy jsou již překonány a ustoupily regionální identitě a zájmům společným celému kontinentu.

×
Diskuse
PH
February 10, 2014 v 21.58
ČNB - to jste uhodil hřebíček na hlavičku
Ale co s tou bankou, údajnou bílou lilií, nezávislou na státu ale závislou zřejmě na příkazech lidí v zákulisí?
V době, kdy Piráti volají po větší účasti lidí na rozhodování, kdy se začíná mluvit o participaci občanů na části obecních rozpočtů?
ČNB nám prostě ukázala sílu "trhů" v celé kráse.
PM
February 10, 2014 v 22.11
Děkuji za fundované objasnění současné konfuze pojmů
Pojmy jako konzervativní revoluce a revoluční konzervativismus lze také vnímat jako sic vulgární, ale výstižný paradoxon, za kterým se rýsují seskupení typu Teaparty.
Má vyjádřit aktivity té radikální pravice, která zaslepeně hájí výdobytky neoliberální ideologie.
Jde o pojem uštěpačně užívaný levicí od sedumdesátých let - od nástupu stále vítězícího neoliberalismu ......řekl bych.
KL
February 11, 2014 v 12.09
"Odolnost kapitalismu se projevuje tím, že dokáže různými dobře promyšlenými triky oklamat část voličstva. Tak v posledních dnech před našimi loňskými volbami do Sněmovny srazilo mohutný náskok sociální demokracie hnutí, které už ani nepotřebuje předstírat nějaké politické zprostředkování a je bezprostřední osobní mocí jednoho oligarchy, na jehož libovůli záleží to, že je nyní ve světle kamer ve spojení s tímto hnutím několik věrohodných osobností."
Vím, že už se opakuji, jenže jsem toho svědkem příliš bezprostředním... Školství, které s vydatnou pomocí i levicových politiků "produkuje lidské zdroje", velmi nenápadně, avšak nesmírně účinně vštěpuje nic netušícím žákům ideologii neoliberalismu (nebo, jak říká výstižněji V. Bělohradský, antipolitického individualismu). Podstatou této ideologie je především šikovně redukovaný pohled na skutečnost a jím "vybavení" absolventi našich škol, pokud se shodou šťastných okolností nevymaní z jeho samozřejmosti, jsou pak vhodným cílem dobře zaplacené mediální manipulace. Kdo za to nese odpovědnost?
PM
February 11, 2014 v 12.25
Kdo za to nese odpovědnost?
To je těžko i jednoduše zodpověditelné pane Lippmanne.
Jednoduše v každém případě já, který se dnes skrývá za prohlášením......... se společností, která je před světem zastoupena panem Zemanem a panem Dukou nechci mít nic společného..........přiznal bych se.