Dům jako Titanic, aneb David Černý ve službách artwashingu

Martin Švec

V Nových Butovicích má vzniknout nejvyšší mrakodrap v České republice. Koncept se dělá lepším, než bude, těžkopádnými odkazy ke klimatické krizi a k tradici kolektivního bydlení.

Developerská společnost Trigema chystá v pražských Nových Butovicích stavbu mrakodrapu, který se má stát nejvyšším v České republice. Na tom by nebylo nic tak divného. Když ale řekneme, že to má být naklánějící se dům, který je podpírán Titanicem těsně před potopením (vizuálně doslova), a že to má být memento současné klimatické krize, už nás to nutí zpozornět.

Je developer Marcel Soural opravdovým klimatickým buditelem? Něco jako česká Greta Thunberg s kravatou? Anebo je to jen vyprázdněné gesto?

Artwashing přichází na scénu

Slyšeli jste někdy pojem „artwashing“? Je to stále frekventovanější termín, který ve zkratce označuje praxi, kdy soukromý podnikatel nebo korporace cíleně využívá výtvarné umění ke zlepšení své pověsti. A to většinou v případě, kdy k onomu dělání se lepším má nějaký skutečný důvod. Jinak řečeno — potřebuje odvést pozornost veřejnosti od svých činností, které nejsou právě čisté.

Všechny vlastenecky založené čtenáře a čtenářky, kterým anglické neologismy trhají uši, jistě zklamu. Český překlad se pro slovo artwashing hledá těžko. Podobně se používá termín greenwashing označující maskování nepřijatelné praxe na odiv stavěnými ekologickými úmysly.

Význam slova artwashing si můžeme přiblížit analogií s praním špinavých peněz. Ve zkratce, jedná se o způsob, jak zastřít původ peněz, které pocházejí z nekalé činnosti.

Tím samozřejmě nechci podezřívat pana developera z něčeho trestného. Pevně věřím, že svoje peníze před nikým skrývat nemusí. Co ale zřejmě každá developerská korporace skrývat musí, jsou věci, které by jí mohly pokazit pověst. Věci, které sice nejsou trestné, ale mohou firmu přivést na mizinu.

Takhle vypadá artwashing. Vizualizace Trigema

Firma Trigema se velmi hlasitě vyjadřuje k dnešní bytové krizi. A nabízí řešení opravdu developerské. Ve zkratce: stavět jako o život. Zahušťovat města, stavět do výšky. A především zkrotit úřady i občanskou společnost, to jest místní lidi, kteří přece výstavbu nejvíce brzdí.

Falešným lékem na bytovou krizi, podávaným developery, není stavba levných bytů, které si mohou dovolit co nejširší vrstvy lidí. Podle nich je naopak potřeba stavět co nejvíce bytů, které se dají draze prodat.

Proto najala předního českého umělce — Davida Černého. Vkládá do něj veškerou svoji důvěru a očekává od něj, že vybuduje z developerské firmy značku s liberální image, značku s tváří přátelskou k lidem a s hlasy odborníků na architekturu a umění na své straně. Ale především — když značku, tak tedy pořádně drahou.

Otázkou je, když tedy osvícený podnikatel má tolik rád umění, a chce skrze něj promlouvat ke společnosti, proč neuspořádá odbornou soutěž o návrh? Proč jako kapitalista nevyužije vysoce účinné metody průzkumu uměleckého trhu? Proč neshromáždí kolem sebe odborníky, kteří mu poradí, co mu přinese ty nejlepší výnosy — i v oblasti nepeněžního kapitálu? Odpověď je jednoslovná: loajalita.

Developer potřebuje být vůči umělci v nadřazeném postavení. Pokud by umělec svého mecenáše byť jen trochu zklamal, nejenže v tu ránu přijde o „kšeft“, ale ta tam je i jeho pověst v uměleckých kruzích. Takže tvůrce si velice dobře rozmyslí, zda zabuduje do svého díla nějaké symboly reflektující společenskou situaci, nebo dokonce symboly podvratné.

Co kdyby ho náhodou napadlo se vymezit proti samé podstatě kapitalismu? Nebo nějaká opravdu pořádná reflexe klimatické krize, která také z podstaty věci proti stávajícímu ekonomickému systému míří? Umělec či umělkyně, vzejde-li z transparentní odborné soutěže, něco takového udělat může. Pracuje-li na zakázku, má ruce svázané.

Umění útočící na první signální

×
Diskuse
Já bych to tedy Praze nepřál, ani Titanic, ani plyšového King Konga. I když by mi to v podstatě mohlo být jedno.

Takže doufám, že se to stejně jako zelený flusanec realizovat nebude...

Zato Jiřičné "rozvlněné" věže by se mi líbily moc.

Ale ty asi nebudou tak progresivní a sociální už vůbec ne...
IH
October 2, 2019 v 21.40
K autorově kvalitnímu článku je stěží co dodat. Snad se zastavím u zmíněného (a odmítnutého) argumentu, že výškové stavby šetří přírodu. S mrakodrapy se začalo nejdříve v USA. Lze říci, že právě zde je civilizace při zabírání volné krajiny šetrná, že nám může být vzorem? Ony jsou totiž "mrakodrapy na výšku i délku", stejně jako "sídelní kaše" odrazem stejných (panujících) ekonomických podmínek.

Nebo se podívejme do Prahy. Vinohrady jsou dosud téměř bez výškových budov a byly založeny se soustavou navazujících parků. Přitom je zde hustota obyvatelstva 5x vyšší než v Praze jako celku. Takže si můžeme představit, že Vinohrady inspirovaná zástavba celého hlavního města by poskytla bydlení více než 6 mil. lidí.

Mimochodem, málo se píše o tom, jak je možné, že se v stávajících demokraciích může jeden dívat na druhého hodně spatra. Že právě v těchto zemích se při výstavbě hledí méně než dříve na zájmy všech a že se celkově staví beze snahy o elementární soulad a s mnohem menším respektem k estetickým hodnotám.