Zaorálkovy priority na kultuře? Zvýšení platů a posílení ochrany památek

Jan Gruber

Nový ministr kultury Lubomír Zaorálek při nástupu do úřadu za své hlavní priority označil uzavření rozpočtové debaty, respektive zvýšení platů pracovníků v kultuře a ochranu památek. Slíbil rovněž prověřit některé kroky svého předchůdce.

Zvýšení platů pracovníků v kultuře a posílení ochrany památek, to jsou hlavní priority nového ministra kultury Lubomíra Zaorálka (ČSSD). Někdejší šéf české diplomacie během úterního uvedení do úřadu dále hovořil o potřebě těsnější spolupráce Nostického paláce s dalšími rezorty a Českými centry nebo revizi některých kroků svého předchůdce Antonína Staňka (ČSSD).

„Stav českých památek je strašně zanedbaný. Máme povinnost se o ně řádně postarat,“ řekl v úvodu tiskové konference Zaorálek. Na otázku Deníku Referendum, zda s ohledem na daný cíl vyslyší hlasy odborné veřejnosti, která volá po stažení právě projednávaného návrhu zákona o ochraně památkového fondu, odpověděl, že takový postup nevylučuje. Dodal však, že se s připravovanou právní úpravou musí nejprve detailně seznámit.

Odborníci totiž varují, že zákon, který v mnoha ohledech věrně kopíruje předlohu, jež v minulém volebním období neúspěšně prosazoval někdejší ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL), „zcela nepochopitelně oslabuje postavení Národního památkového úřadu, vědomě snižuje kvalitu péče o památky a marginalizuje odbornou instituci, jejímž zřizovatelem je právě ministerstvo“.

„Spíš než o vážně míněný návrh jde o osobní pomstu bývalého ministra Staňka památkám,“ glosoval poslanec Lukáš Černohorský (Piráti). „Předložené řešení památkové péče považuji za legislativní paskvil, který leda zmate veřejnost. Na jedné straně totiž zůstává v platnosti současný zákon, kde z památkové péče zbyde pouze část o archeologii, na straně druhé je zcela nelogicky zaváděna nová právní úprava,“ dodal.

Zpropadeně nízké platy

Druhým tématem, na než se Zaorálek plánuje v nejbližších dnech zaměřit, je jednání o podobě státního rozpočtu a s ním spojenou problematiku odměňování pracovníků v kultuře. „Ačkoli platy v minulých letech rostly, tak mzdové průměry klamou. Finanční ohodnocení lidí — především v regionech — je zpropadeně nízké. Často dokonce nedůstojné. Někdy dokonce horší než v oblasti podfinancovaných sociálních služeb,“ vysvětlil.

Letos ministerstvo kultury hospodařilo s necelými patnácti miliardami korun. Po navýšení kapitoly, kterou s ministryní financí Alenou Schillerovou (nestr. za ANO) v minulých dnech vyjednal ekonomický náměstek René Schreier, by měl rozpočet v příštím roce zůstat prakticky totožný. „Rád bych otázku platů ještě jednou zvedl,“ uvedl Zaorálek. Schillerová však změny v rozpočtu již dříve vyloučila. Prý na ně není dostatek času.

Zaorálek o nezbytnosti růstu platů hovořil již po schůzce s prezidentem Milošem Zemanem. Tehdy řekl, že některé tabulky nedosahují ani výše minimální mzdy. Jejich případné zvýšení se ovšem nedotkne jen příspěvkových organizací ministerstva, ale rovněž i těch, jež jsou zřizovány kraji a městy. Těm ovšem stát v minulosti na pokrytí zvýšených výdajů obvykle neposkytoval dostatečný objem finančních prostředků, například skrze Program na podporu regionálních divadel, orchestrů a sborů.

Nový ministr kultury dále přislíbil, že se bude zabývat výběrovým řízením na pozici generálního ředitele Národní galerie v Praze, které vypsal jeho předchůdce Staněk. Podle odborné veřejnosti jsou totiž stanovené požadavky nedostatečné a za alarmující označila i „anonymitu“ výběrové komise. „Setkám se s respektovanými osobnostmi z kultury a pokud mi doporučí, aby vyhlásil nové výběrové řízení, tak ho vyhlásím,“ shrnul.

Vládní krize skončila

Se Zaorálkovým nástupem do Nostického paláce skončil více než tříměsíční spor o obsazení postu ministra kultury, který mnohdy hrozil rozpadem menšinového vládního kabinetu. Započal v druhé polovině dubna, kdy Staněk odvolal ředitele významných kulturních institucí. Přestože se jej sociální demokracie zprvu zastávala, stranický předseda Jan Hamáček (ČSSD) ho po několika týdnech přiměl k podání demise.

Prezident ji ovšem nepřijal a vicepremiér proto na konci května požádal předsedu vlády Andreje Babiše (ANO), aby někdejšího olomouckého primátora odvolal z funkce a na jeho místo jmenoval úspěšného starostu Nového Města na Moravě Michala Šmardu (ČSSD). Zeman ale později prohlásil, že místopředsedu sociální demokracie do funkce ministra nejmenuje. Změnu jeho postoje následně nepřinesly ani opakované schůzky v Lánech.

Ústavní právníci současně setrvale upozorňovali, že Ústava hlavě státu v dané oblasti nedávala vůbec žádný prostor pro zvažování, respektive odmítnutí nominace, neboť absence lhůt při výkonu ústavních pravomocí znamená, že prezident má jednat bez zbytečného odkladu. Zeman společně s premiérem ovšem vytrvale oponovali, že Ústava během vládní krize porušena nebyla. Rozuzlení celého sporu nakonec přinesl až Šmardův ústup a výběr Zaorálka coby nového kandidáta.

    Diskuse
    AZ
    August 28, 2019 v 9.22
    „Stav českých památek je strašně zanedbaný. Máme povinnost se o ně řádně postarat,“ řekl v úvodu tiskové konference Zaorálek.
    Co myslí ministr kultury pod pojmem památka? Je to architektonické dědictví nebo do toho pojmu zahrnuje také knižní fondy, muzejní a galerijní sbírky? O památkách mluví každý nastupující ministr, je to celkem efektní prohlášení, nutnost péče o památky nepopře nikdo. Mimochodem, na opravy památek přispívá jak EU, tak Norské fondy. Ale práci na ustavení zákona o veřejnoprávní instituce v kultuře, který by konečně vymanil kulturní instituce z područí efemérních politických uskupení a stanovil pravidla pro jmenování jejich managementů, za nás EU neudělá - a působení ministra A.Staňka přímo čítankově předvedlo, jak je takový zákon nutný.
    Jestli s tím ministr Zaorálek nepohne, už slyším, jak v příští vládě jiný ministr zase mluví o nutnosti pečovat o památky. To se totiž může říci vždycky.
    FO
    August 28, 2019 v 9.58
    Zákon o veřejnoprávní
    instituci v kultuře je ale sporný, protože je doposud "šit na míru" institucím jako jsou velká divadla, která ho nejvíc prosazují, a naopak nevyhovuje paměťovým institucím. Není to nic samospasitelného, naopak to v sobě obsahuje řadu rizik, například co se týče majetku těchto institucí.
    HZ
    August 29, 2019 v 9.18
    Panu Outratovi:
    Nevím, jaké riziko máte na mysli.
    Paměťovými institucemi, adepty na veřejnoprávní statut, zřejmě myslíte takové, které spravují sbírky ve vlastnictví státu, krajů a obcí. Co se týče majetku, myslím, že by se nic nedělo, kdyby muzea a galerie coby veřejnoprávní instituce byly vlastníky budov a veškerého provozního zařízení. S vlastnictvím sbírek by se podle mne nic měnit nemuselo. Nakládání s nimi by se nadále řídilo zákonem č.122/2000 Sb. Případný prodej /v zájmu kultivace sbírky/ by samozřejmě podléhal pravomoci vlastníka.
    Jestli se obáváte, že nově definovaná galerie by prodávala obrazy, aby mohla koupit nové počítače, pak byste se za stávající situace mohl úplně stejně strachovat, že obec prodá perly ze sbírky městské galerie, aby měla na nové chodníky.
    AZ
    August 29, 2019 v 14.12
    Děkuji, paní Zemanová, než jsem se vrátila domů z výletu, formulovala jste mou námitku pro pana Outratu lépe než já.
    Dodala bych k tomu, že už tato naše miniaturní diskuse dosvědčuje, že veřejnost o tom zákonu a jeho společenské důležitosti nic nebo jen málo ví. V dosavadním návrhu můžou samozřejmě být sporná místa, ale to snad neznamená, že by se zákon neměl pořádně projednat a přijmout.
    JK
    August 29, 2019 v 15.44
    Pavlu Krupičkovi
    Zcela s Vámi souhlasím, jen si dovolím podotknout, že zdejší hrob není ten správný, nad nímž by se kvůli tomu mělo plakat...
    MP
    August 29, 2019 v 17.52
    Aleně Zemančikové
    Docela bych souhlasil s Filipem Outratou. Ten současný návrh zákona nevyužívá jediné pozitivum toho, jak se přijímání potřebné normy zpozdilo. V tomto případě zkušenosti s školskou právnickou osobou, s VVI a s veřejnými vysokými školami.

    Máme tu pár institucí, které mají v názvu "Národní" a "Zemské". Ty by si vesměs zasloužili vlastní zákon. Nejde o potíže s případným zcizováním majetku, ale struktura vztahu dejme tomu Muzea v Jílovém ke kraji a městu je přece jen hodně jiná než vztah Národní galerie ke státu a veřejnosti.

    Ministerstvo kultury v zásadě nefunguje jako tvůrce a správce příslušné legislativy. To není stav, který by měl na svědomí až Staněk, odumírání této nezbytné funkce ministerstva začalo už dávno. Škody, které napáchala neschopnost předložit - hůře a vůbec v souladu s dnešní situaci promyslet -- památkový zákon
    napáchala škodu srovnatelnou s neschopností řešit legislativu pro kulturní instituce.


    MP
    August 29, 2019 v 18.01
    Pavlu Krupičkovi
    Myslím, že Filip Outrata, kterého problém evidentně zajímá, stále ještě volí ČSSD. A nejsem si vůbec jist, zda nereprezentuje běžnější typ jejího voliče než je ten, ke kterému se vedena orákuly veřejného mínění a reklamních agentur tato strana obrací od té doby, co začala svůj sestup směrem pod pět procent.

    Trochu bych řekl, že ten mýtus o nekulturním a nevzdělaném voliči ČSSD (ve foldynovské mutaci ještě plném xenofobní nenávisti) si vymysleli ve vedení ČSSD, protože zkrátka pro nikoho jiného už politiku dělat neumějí.
    HZ
    August 29, 2019 v 19.53
    Pro pana Profanta:
    Nemám ponětí, co obsahuje současný návrh zákona.
    Nemám nic proti myšlence exkluzivity pro "národní", nebo "zemské" instituce. Jenom mám dojem, že by se opět zapomnělo na ostatní muzea a galerie, takže by se nevymanily z tenat, ve kterých trčí v pozici příspěvkových organizací, což znamená ze závislosti na aktuální politické garnituře v krajích a obcích, nehledě na to, že tato právní forma pamatuje pračlověka Janečka.
    Památkový zákon je kapitola sama pro sebe. Tragédie na pokračování.