Mohou střílečky za vražedná řádění? Stejně jako margarín za rozvody
Jan KašpárekTrumpův argument, že za střílení v Americe mohou videohry, odpoutává pozornost od skutečných příčin. A skutečných řešení.
Americký prezident Donald Trump v reakci na vražedné střelby v texaském El Pasu a v ohijském Daytonu, při kterých dva útočníci zabili téměř třicet lidí, znovu vytáhl velmi zaprášenou kartu varování před násilnými videohrami. Ty jsou podle něj částečně důvodem toho, proč lidé — zpravidla misogynní muži s psychickými problémy a obdivem k násilí — vezmou zbraň a vyrazí střílet na náhodné bezbranné lidi. Na místě je prý přísnější regulace her.
Samozřejmě se jedná o zcela prázdné vyjádření, které odpoutává pozornost jak od ideologické spřízněnosti jednoho ze střelců s trumpovským nacionalismem, tak od skutečných příčin tragédií, jako je extrémní rozšíření útočných pušek a dalších vysoce účinných zbraní mezi lidmi, kteří by neměli mít doma ani vzduchovku, obecná atmosféra násilí a dominový efekt, při kterém jeden šílený střelec inspiruje dalšího.
Nebezpečnost videoher je ale mýtus, který přetrvává přes svou očividnou nesmyslnost. Čas od času je zapotřebí se proti němu i v podobně chmurném kontextu ohradit a začít debatovat o věcech, které jsou skutečně na pořadu dne.
Morální panika s logickými chybami
Spor o to, zda videohry mohou vést k násilnému chování, je prakticky stejně starý, jako hry samy. Téma je nekonečným zdrojem zvyšování impact indexů akademiků, protože se o něm dají vypracovat stovky studií, aniž by se došlo k jasnému závěru. Mediálně přitažlivější jsou sice výsledky, jež hry z násilí viní, převládajícím výstupem je ale to, že neexistuje žádná přímá souvislost mezi hraním videoher a násilným jednáním.
A nejen hry.
Malý příklad:
Musel jsem strávit několik let v hluku. Pár hodin v randálu přesahujícím 100dB, ve zbytku dne hluk neklesl pod 80dB, včetně nocí.
Nenávidím hluk.
Když přijedou jednou za čas sekáči trávy, ŠÍLÍM.
Do slova a do písmene.
A teď si představte, že někdo ve své nebetyčné tuposti hluk vydává za umění.
https://a2larm.cz/2019/08/oslava-chaosu/
Dokonce ho představuje jako "antikapitalistický" a revoluční.
Pche!
A vyhlašuje za nejdůležitější "rozmrdat mysl posluchačů".
Tak.
Uvažuji o tom, že na tu akci zajdu a vystřílím ty kryply do jednoho...
Ale jen tu poslední...
(omlouvám se za slovník, ale v tomto případě je potřeba být stylový)
--------------------------
Při psaní tohoto příspěvku jsem poslouchal experimentální klavírní hudbu Jonathana Harveyho:
spotify:album:0qpy5wEJF4FsMjgQYDnjhF
Samozřejmě, že jsou i závažnější příčiny toho, proč někteří jedinci "prvních a posledních 5 minut své slávy", žel, absolvují. Nechybí mezi nimi ani nemístná pozornost vůči aktuálním zločinům. Většina lidí je rozhořčena, cítí se dokonce semknuta, ale (snad) nemnozí si mezitím někam do svého vyprazdňujícího se nitra už ukládají, že takhle by jednou, když jim dojde všechno palivo, nebylo špatné skončit. O vražedné střelbě mohou uvažovat trochu podobně jako starší lidé (dříve) uvažovávali o vlastním pohřbu.
"Mnozí demokraté označují odkazy na mentální poruchy [útočníků] za zavádějící: 'Náš prezident nejen nedokáže těmto vnitrostátním teroristům čelit a odzbrojit je, ale navíc posiluje a omlouvá jejich nenávist'."
---------------------------------------
V podstatě téměř totožným způsobem, jako reaguje americká levice v případě šílených ("domácích") střelců, reaguje i evropská (protiimigrační) krajní pravice v případě šílených útočníků neevropského původu: Odkazy na mentální či psychické poruchy útočníků neevropského původu považuje evropská (protiimigrační) krajní pravice za omlouvání jejich nenávisti.
Ale je faktem, že současná populární "kultura" je do značné míry skutečně v první řadě, anebo vůbec jenom produkcí hluku. Ve vší ostrosti jsem si tuto skutečnost uvědomil před lety na jednom etno-festivalu v německém Mnichově. Nějakou chvíli jsem s požitkem sledoval - a poslouchal - produkci jednoho mladého afrického bubeníka, který s až neuvěřitelným niterným zaujetím a přirozenou spontaneitou na svém nástroji kouzlil nové a nové rytmy, kterými sděloval a vyjadřoval bezprostřední stavy své nálady, své duše.
Pak jsem poodešel kousek dál, kde se v nějakém amfiteátru ke své produkci chystala nějaká "bílá" rocková skupina. A ty tóny, rytmy, tupé údery které vycházely z jejich hudebních nástrojů - v tomto srovnání se to všechno jevilo opravdu jenom neorganickým hlukem, prázdným a bezduchým, kde zcela absentující vnitřní výraz musí být opravdu nahrazován holými decibely, aby se alespoň takto mohl u publika vůbec vzbudit nějaký dojem.
V tomto srovnání se evropská kultura ukázala být nekonečně zaostalou a smyslu zbavenou ve srovnání s hudebním cítěním národů třetího světa.
Při práci s lidmi s mentálním a psychickým postižením (i autistů) vidím, jak je hluk dokáže rozhodit. A nejen hluk, ale třeba i hned nevyplněné přání. A počet lidí s psychickými poruchami ve světě narůstá.poruchami.
https://www.novinky.cz/zena/zdravi/clanek/sest-priznaku-syndromu-adhd-u-dospelych-40292603