Lidská práva a spravedlnost i pro Šamímu Begumovou
Petr PospíchalAni oprávněné odsouzení počínání Islámského státu a zločinů spáchaných jeho jménem nesmí vést k destrukci systému lidských práv. Evropské státy mají šířit právní jistotu, nikoliv posilovat nejistotu a nepředvídatelnost práva.
Islámský stát je v poslední fázi své porážky a velmi brzy bude, alespoň v Sýrii a Iráku, snad už definitivně poražen. Zůstalo po něm mnoho obětí, rozvrácené oblasti, statisíce tělesně i duševně zmrzačených. Ruiny, rozlehlá bída, pokolení dětí, které neznají nic jiného než válku.
Po Islámském státu ale zůstali i lidé, kteří se v jeho strukturách angažovali. Mnozí přijeli zdaleka, nalákáni vzestupem Islámského státu. Někteří z nich byli bojovníky Islámského státu a unikli zajetí, jiní pracovali ve strukturách chalifátu v civilních zaměstnáních a další tam třeba jen žili. Mnozí z nich se po pádu své vysněné říše chtějí vrátit tam, kde se narodili, odkud pocházejí.
Pro příslušné západoevropské země z toho vyplývají dost obtížná dilemata etická i právní, která bude třeba naléhavě řešit. Rozumím pocitům ohrožení plynoucím z možného návratu islamistických aktivistů, ale moderní stát má funkce a závazky, kterých se nemůže vzdávat, musí naopak ukázat, že je schopen je zvládnout.
Ponechat islamistické aktivisty v oblasti vyhasínajícího konfliktu by umožnilo vyhnout se právě nyní, kdy je veřejné mínění na téma islámských radikálů velmi citlivé, řadě problémů souvisejících s jejich návratem. Pro budoucnost by to ale výrazně zvýšilo riziko, že se zapojí do dalších bojových či teroristických aktivit, budou je provokovat a vyhledávat, protože poválečný chaos je k tomu ideálním prostředím. V dlouhodobější perspektivě by tak byli pro své domovské země větším ohrožením než v případě návratu.
Oblasti se slabým vlivem práva jsou pro nové podoby radikalismu ideální půdou. Mimoprávní prostředí utichajících konfliktů nevede k rychlému nastolení spravedlnosti, ale k vyrovnávání účtů, k silovým řešením, k nadvládě mafiánských skupin, ke vzniku místních oligarchií. A také k nesnadnému rozlišování viníků a obětí. A obvykle také k dlouhodobé rezignací na dodržování lidských práv.
Nevyhýbat se problémům
Jsem přesvědčen, že je třeba postavit se k celému složitému problému čelem, nevyhýbat se mu. O takové vyhýbání právě usiluje Velká Británie. Oznámila, že odebírá státní občanství Šamimě Begumové. Její případ ukazuje, že život není černobílý a že lidské osudy je třeba vnímat v souvislostech. Vedle pochopitelného rozhořčení musí zbýt místo na lidská práva, pokud tedy nechceme právo redukovat jen na hromadně se šířící emoce.
Šamima Begumová před čtyřmi lety jako patnáctiletá společně s dvěma kamarádkami odletěla do Turecka a odtud za pomocí převaděčů přešla do syrské Rakky, už obsazené Islámským státem. Kamarádky mezitím zahynuly, ona se provdala za nizozemského aktivistu Islámského státu, dvě děti jí zemřely, třetí porodila v minulých dnech.
Je to ta Šamima, která svými rozhovory pro britský The Times i další média vyvolala rozhořčení na všech stranách. Mezi ostatními ženami z tábora v Baghúzu tím, že vyjádřila přání vrátit se do své vlasti. Ve světě tím, jak cynicky se vyjadřovala o popravách zajatců. Ano, byla to ta nechutná vyjádření o uřezaných hlavách zajatců, takové zvěrské vraždy zajatců považovala za normální projev ochrany tamních žen před vetřelci. „Myslela jsem jenom na to, co by takový zajatec udělal muslimské ženě, kdyby měl příležitost,“ řekla britskému deníku The Times.
---------------------------------------
Je jasné, čeho se politici bojí -- představte si, že nějaký radikální navrátilec nebude pro nedostatek důkazů odsouzen, vezme náklaďák a napálí to do davu a pozabíjí nebo zmrzačí desítky lidí......
Každý si tuto obavu a její sílu asi dokáže představit a zpupné a otřesné výroky Šamímy ji jenom posilují.
Takže se dá očekávat, že přes všechny panem Pospíchalem shromážděné argumenty, které jistě mají svou váhu, budou občanství odebírána a stoupenci IS ponecháváni svému osudu.
Bude se říkat, že si tito lidé dle článku 15 VDLP dobrovolně vybrali jiné státní občanství a to původní jim tímto zkrátka zaniklo. Takže jim vlastně ani není odebírané. Jen se stvrzuje faktický stav, že se ho sami zřekli.
Ve válečných a poválečných časech nic nového, sudetští němci byli také zbavení čs. občanství a odsunuti, protože se před tím postavili proti svému státu.
(a detaily, že IS vlastně stát nebyl, i když tak fungoval, a navíc nyní zanikl, nikdo nebude řešit)
------------------------------
Mimochodem jsem zvědav, jestli bude věta "Návrat radikálů do Evropy je žádoucí......." zneužita Parlamentními listy nebo podobnými, třeba pod titulkem: Neomarxisté podporují islamizaci Evropy a návrat teroristů....... nebo tak něco...
Opravdu si nedovedu představit, že si to někdo vezme na triko, ani nevěřím na nějakou deradikalizaci. V Iráku je všechny popraví, Sýrii budou nutit k témuž.
V nejlepším případě vezmou zpět osiřelé děti, bych řekl.
Osobně bych právo na návrat považoval za něco, co plyne z evropského pojetí občanství i bez opory v příslušném katalogu. soudit jistě, vyžadovat po případném odpykání trestu stálý dohled bych už nepovažoval za tak samozřejmé, ale není v Evropě, pokud vím, země, kde by to zákony neumožňovaly. Dokonce i kdyby se udála další neuvěřitelnost a ti navrativší bY nebyli pravomocně odsouzeni.
To zda Vy věříte či nevěříte na nějakou deradikalizaci nemá naštěstí s občanskými právy nic společného.
Kdybychom se řídili tím, nač v této zemi věří většina, budou Romové, narkomani a nejspíše i gayové ve sběrných táborech a bude tu platit "třikát a dost" s obnoveným trestem smrti. Ostatně při nákaze, která se šíří z Maďarska -- už i v Čechách občas zaznamenáte výroky o tom, zač vše může Söreš, na Slovensku bohužel spíše často (s vtipnými transparenty: Söreš? Sereš!) -- by to byla otázka času, kdy za ty ostnatý dráty začali strkat i Židy.
(pro klid duše pana Kolaříka - můžu se mýlit)
Pokud jde o tři krát a dost -- ukazuje se, že mnohonásobní recidivisté nemají zábrany a nové a nové tresty na ně nemají žádný účinek, takže to možná není zas tak špatný model.
Samozřejmě bez trestu smrti.
(zhruba před třemi roky jsem tady dával odkaz na podrobný výzkum japonských kriminalistů, už nevím, kde to skončilo, ale výsledky byly tristní - recidivisté jsou nenapravitelní a 3x a dost je v podstatě upřednostnění zájmů obětí nad zájmy pachatelů, nic víc)
Jinak s vámi souhlasím, nelze to nechat na náladách veřejnosti.
(i když si přece jen nemyslím, že by to dopadlo až tak zle jak líčíte)
https://www.novinky.cz/komentare/499325-komentar-spolecny-hlas-jan-keller.html
Kdysi dávno, ještě za časů totality, byl na právech jeden studijní předmět "Kybernetika". Dohadovali jsme se tehdy mezi studenty, jakým způsobem by opravdu bylo možno standardizovat nalézání práva, aby ho bylo možno převést na tuto počítačovou formu. A jeden student (M. Hekrdla) k tomu sarkasticky poznamenal: "Na n a š e právo?... Na to by stačilo i kuličkové počítadlo!"
To pravidlo "3x a dost" je skutečně výrazem naprostého právního primitivismu, kdy soudce zvažující všechny - trestní, osobní i humánní - aspekty zcela konkrétního případu je nahrazen "kuličkovým počítadlem". Které si navíc vystačí s pouhými třemi kuličkami.
"Recidivisté jsou nenapravitelní" - to je zároveň výrazem naprostého s o c i á l n í h o nihilismu; kdy společnost naprosto rezignovala jak na své snahy, tak na svou schopnost ty, kteří poznali kriminály zevnitř, vrátit zpět do normálního a přirozeného lidského života.
Ohánět se japonskými kriminologickými statistikami je záležitostí krajně zavádějící; celý japonský soudní systém je velice specifický, například kvóta odsuzujících rozsudků dosahuje nějakých až 98 procent!! Něco takového bylo v Evropě naposled až za Stalina.
A daleko smysluplnější by bylo podívat se na kriminologické statistiky třeba švédské nebo finské - tedy v zemích kde to s resocializací odsouzených berou opravdu vážně. A opravdu pro to také něco dělají. Neznám ty severské statistiky; ale troufám si tvrdit že se budou o dost hodně lišit od těch japonských.
A tak tedy teď přemýšlím, zda mám vlastně něco proti toleranci a multikulturalismu, nebo naopak proti nedodržování zásad tolerance a multikulturalismu. Nakonec se ovšem ani ten nejvíce tolerantní multikulturalista neobejde bez toho, aby některé názory považoval prostě za špatné a jiné názory (tedy ty svoje) za dobré. Ještě jsem asi nepotkal člověka, který by prohlašoval, že má špatné názory, naopak všichni lidé, se kterými jsem se kdy setkal, měli názory dobré a správné, i když navzájem třeba i protikladné.
Zatímco ty věci, které jsem vypočítával ve větě, kterou citujete, bohužel najdeme ve výsledcích veřejného mínění jako majoritně zastoupené odpovědi. Neodovozuji z toho svůj názor na spoluobčany, ale na takovou formu vytváření výpovědí o "většině". A na to, kam by vedla politika, která by chtěla vycházet z toho, v "co věří většina".
Ale máte pravdu, podcenil jsem fakt, že kondicionál v češtině příliš slabě vyjadřuje ireálnost a pro některé je to příliš jemná nuance, takže tu Vaší dnešní aroganci pro jednou beru jak daň za špatnou stylistiku.
Nad volebními výsledky si tu otázku poprvé s krvavou naléhavosti kladli po německých volbách v roce 1932: NSDAP tehdy měla 33,1%, SPD 20,4 %, Komunisté 16,9 % -- a SPD jako jediná z těchto tří stran přitom neztrácela oproti volbám v roce 1930. Celkově vycházel součet odevzdaných hlasů pro absolutní většinu protinacistických stran, t.j. součet odevzdaných hlasů voličů NSDAP a těch stran, které výslovně nevedly antinacistickou kampaň byl pod polovinou odevzdaných hlasů. Jak známo o čtvrt roku později vládl Hitler.
Když se podíváme na prezidentské volby 2018, vidíme v prvním kole 1 985 547 hlasů odevzdaných pro Miloše Zemana (38,56 %) a 1 369 601 hlasů pro Jiřího Drahoše (26,60 %). Ovšem součet hlasů odevzdaných pro Jiřího Drahoše a ve prospěch těch, kteří vedli vyhraněně antizemanovskou kampaň (a vesměs netématizovali nic jiného) a kteří v druhém kole podpořili zcela jednoznačně Drahoše činily v součtu 2 911 677 (cca 56 % hlasů v prvním kole), zatímco hlasy pro Zemana a těch, kdo buď později podpořili Zemana (Hannig) nebo se k němu v kampani chovali jako jednomu z protikandidátů činily o 675 000 méně, 2 236 464 (cca 44%). V druhém kole volby výhrál jak známo Zeman o necelých 160 hlasů před Drahošem.
Můžeme vše, kromě konečného výsledku -- Miloš Zeman byl zvolen prezidentem České republiky téměř 41% hlasů oprávněných voličů -- vzít jako okecávání a psát moralistické úvahy o beznadějné méněcennosti českého národa, pak nám ovšem nezbývá než emigrovat, nejlépe do Mnichova, nebo si můžeme říct, že se prozemanovská většina utvořila až v druhém kole voleb a že jsme my, kteří jsme Zemana nechtěli mít podruhé prezidentem, něco parádně zvorali. A že máme velmi málo času na to, abychom promysleli, jak příště vytvořit většinu integrovanou nejen tím, co nechce, ale dost pružnou, aby se dokázala opřít o ono minimum pozitivních očekávání, které občané tuto většinu tvořící sdílejí. Tvrdý a těžký úkol boje o zachování a rozvíjení politické svobody -- ,mohem těžší než moralizovat.
A ne, všichni v hlavě podobnou asociaci o štvavé vysílačce nemáme, někteří z nás si tam občas uklízejí.
Ten japonský kriminalista měl rozhled, víc než dvacetiletou praxi a otevřenou mysl, nebyl to pitomec, jak se ho snažíte vykreslit...
Nejdojemnější jsou snahy, aby oběti násilí a jejich blízcí a pachatelé spolu pořádali nějaké sešlosti a povídali si, což je nová móda, kterou jisté levicové kruhy razí.
Ano, kdyby nějaký desetkrát trestaný magor svázal do kozelce moji babičku, aby ji mohl vykrást byt, a ona se udusila, já bych na to setkání šel. Proč ne. Dívat se do jeho ničeho nelitujícího ksichtu by bylo k nezaplacení. Zabil bych toho hajzla holýma rukama.
-----------------------------------------
Copak není pravda, že se měli představitelé EU vyjádřit jasně v duchu textu pana Pospíchala, a ne hrát mrtvého brouka? I když to říká fašista Keller?
Právě proto, pane Morbicere, že bychom se tím sami ocitli zpátky ve středověku. Že bychom tím sami pohřbili největší výdobytek (evropské, a křesťanské) civilizace - totiž že i zločince stále považujeme za č l o v ě k a. Za lidskou bytost, která se v důsledku těch či oněch n e p ř í z n i v ý c h o k o l n o s t í dostala do konfliktu se zákonem; ale která přesto ani tak neztrácí nárok na základní lidskou důstojnost.
To že my se i k těmto recidivistům budeme chovat jako k lidským bytostem - tak to děláme v prvé řadě kvůli sobě samým. Právě proto abychom naši společnost, náš svět udrželi ve stavu alespoň té základní civilizovanosti a kulturnosti, ke kterému jsme je dokázali přivést. A ne abychom ji táhli zpět k tomu středověkému barbarství.
Je ostatně nemálo zajímavé sledovat, jak Vy - jakožto křesťan - při nejbližší příležitostí házíte přes palubu centrální výpověď křesťanství, totiž že nakonec k a ž d ý člověk je (boží) duše. A že tedy u každého člověka je principiálně možné tu boží jiskru, to boží dobro v něm najít a probudit.
Není to ostatně zdaleka poprvé, pane Morbicere, kdy u Vás musím konstatovat vysoký stupeň formalismu Vašeho křesťanského vyznání.
Nemá-li být Š. B. přijata zpět a souzena jako britská občanka, pak je ovšem logicky na místě činit dalekosáhlá opatření zbavující práv další a další občany, kteří pospolu představují neporovnatelně větší a vskutku nevyzpytatelnou hrozbu. To by se ovšem na šikmou plochu za Š. B. vykročila celá společnost.
Tušil jsem, že zvolíte tuto cestu a vyhnete se hlubší úvaze o prokázaných faktech.
Co s třikrát, pětkrát trestaným tupým násilníkem, který zase znásilní nebo zbije nějakou ženu, bez lítosti, bez mrknutí oka, a zničí ji celý život?
Opravdu by nezasloužil dožít v ústraní, aby se toto neopakovalo?
(A opravdu si myslíte, že ty vaše řeči o tom, že když nebudeme respektovat lidskou důstojnost recidivistických zločinců, skončíme ve středověku, nejsem schopen sám pobrat?)