Islám používají jako rukavici, která má skrýt otisky prstů
Tomáš LaněV Turecku podle průzkumů veřejného mínění roste počet lidí, kteří se odklánějí od státem stále více vnucovaného náboženství. Lze si to vysvětlit jako výraz nespokojenosti či odporu k vládci Erdoğanovi?
Bonmot z titulku tohoto textu použil jeden z debatujících v relativně svobodné diskusi k nadcházejícím komunálním volbám v turecké nestátní televizi. Islám slouží jako pláštík nezřízených osobních ambicí současného tureckého vládce a jeho družiny. Všichni už to vědí, dokonce i ti, kteří kdysi upřímně věřili, že z Turecka se klube muslimská demokracie. Dnes víme, že ani jedno, ani druhé.
Erdoğan je islamista. V době, kdy se svět stále ještě otřásá dozvuky hrůzného teroru zneužívajícího islám, zaplevelil svoji zemi karikaturou islámu, aby se její pomocí stal neomezeným vládcem.
Z tohoto hlediska by bylo laciné tvrdit, že úbytek zbožnosti tureckého obyvatelstva, ostatně jen čtyřprocentní, jak vyplývá z výzkumu jedné nezávislé agentury, je jenom výrazem odporu k vládci.
Tou měrou, jakou začíná v Turecku oficiální islám ovládat školství, jak na každém kroku rostou mešity, soudnictví je shovívavé k domácímu násilí na ženách včetně pohlavního zneužívání mužskými rodinnými příslušníky a případů vražd ze cti, ke zneužívání malých dětí, neboť náboženské autority nevidí nic špatného na sňatcích dospělých mužů s nedospělými dívkami, jak roste počet náboženských škol a koránských kurzů, pod jejichž střechou se dějí různé nemorálnosti, jak přibývá „zbožných“ nadací, vlastněných mimo jiné rodinnými příslušníky vládce a čerpajících horentní sumy ze státního rozpočtu, jak se zvětšuje moc a finanční síla Direktorátu pro věci náboženské, roste i bohatství vládcových dvořanů a pochlebovačů tyjících z megalomanských zakázek na zahraniční dluh.
Šátek zahalující hlavy „fraucimoru“ a formální účast na pátečních modlitbách jsou spolehlivým výtahem k moci. Životní úroveň v posledních letech klesá, inflace dorůstá třiceti procent, nezaměstnanost je dvojciferná a mocnář v obavě, že mu v nadcházejících komunálních volbách uniknou dvě největší města, v nich zavádí diskontní stánkový prodej zeleniny.
Zbožný muslim na tohle všechno zírá, jeho víra s tím nemá nic společného. Ti nejodvážnější si tedy uleví aspoň v anonymním průzkumu veřejného mínění. Nespokojenost však vyjadřují i někteří náboženští činitelé, v politickém spektru existuje Erdoganovi nepřátelská náboženská strana, jež je dokonce ochotná jednat i se stranami z opačného konce.
Jsme tu svědky celkem přirozeného jevu — odklonu od státem vnucovaného náboženství, jako je tomu v Íránu, nebo prý i v Saúdské Arábii. Tam to ovšem nemůže mít relativně svobodné politické vyjádření jako v Turecku. Vládní strana je s vnucováním náboženství spojena, sekulární polovina turecké populace ji ostatně nevolí. Je však třeba brát v úvahu, že Erdoganova moc není založena jen na náboženství. Nelze se tedy domnívat, že rozčarování řady lidí z toho, co se pod pláštíkem oficiální zbožnosti skrývá, může s jeho mocí otřást.