Takzvané vyrovnání ještě po pěti letech

Ivan Štampach

Návrh nějakým způsobem omezit štědré obdarování církví pravicovými stranami je i po uplynutí pěti let od odhlasování aktuální, i když je možné, že se nenajde právně čistý způsob, jak ho realizovat, komentuje situaci Ivan Štampach.

Po pěti letech se do parlamentu vrátilo téma údajného vyrovnání státu s církvemi. Poté, co první verzi zákona ještě za dřevních Topolánkových časů neodsouhlasili ani všichni vládní poslanci, a po vysoce problematickém půlnočním hlasování 7. listopadu 2012, v době vyhlášené přestávky v jednání, kdy jednací sál opustila část opozičních poslanců, ale vládní poslanci všichni setrvali v potřebném počtu 101, se téma tentokrát vrátilo v podobě právě schváleného zdanění náhrad přiznaných §15 tohoto zákona.

Církve a jiné náboženské společnosti obdržely kostely, modlitebny, fary, kláštery a své úřední prostory včetně pozemků pod nimi a kolem nich v restitučním řízení v létech 1990 a 1991. Žádoucí náprava křivd minulého režimu v tomto směru byla jedním z prvních úkolů, které si předsevzal nový demokratický systém.

Později se však objevilo přání některých náboženských organizací získat majetek určený pro podnikatelské záměry. Církve pojaly domnělé vyrovnání jako své oddělení od státu. Dokonce i církev římskokatolická, která odloučení církve a státu roku 1907 (v encyklice Pascendi Dominici gregis, §15.5) označila za nebezpečný blud a tuto nauku dosud neodvolala.

Označíme-li držbu majetku k 25. únoru 1948 v rozporu s mnoha právními rozbory za vlastnictví, můžeme respektovat přání některých registrovaných náboženských společností, aby jim bylo vráceno to, co relevantními právními doklady prokážou jako své. Můžeme obdivovat těch pět z 21 náboženských organizací, které měly být do zákona zahrnuty, ale v různých etapách jeho projednávání či uplatňování se nároku na majetek vzdaly, protože po ukončení financování ze státního rozpočtu to nebudou mít snadné.

×
Diskuse
JP
January 28, 2019 v 11.19
Zdaněná mravnost
Nejsem ani zdaleka natolik dostatečně informovaný o všech aspektech církevních náhrad a restitucí, abych ke konečné částce mohl zaujmout nějaký kompetentní postoj ohledně její oprávněnosti a spravedlivosti (pokud to vůbec objektivně je možné).

Jisté je ale jedno: pokud stát už jednou definitivně přistoupil na dohodu - pak má mít alespoň tolik poctivosti, aby ji řádně dodržel. A i kdyby představitelé státu tehdy při těch jednáních učinili hrubou chybu ohledně přistoupení na požadavky církví - i tak má stát být povinen nést následky této své vlastní chyby.

Toto nedůstojné současné poskakování státu sem a tam "já jsem si to rozmyslel jinak, ta dohoda pro mě neplatí, a když už nemám možnost ji zrušit tak jim to aspoň zdaním" - to je jenom dalším příspěvkem k prohlubování mravního a politického marasmu v českém státě. A i kdyby státu tento jeho podfuk (jinak se to nazvat nedá) se zdaněním nakonec nakrásně vyšel, ta ztráta na straně obecné mravnosti bude nakonec vážit mnohem více, a ztráty budou mnohem vyšší. Například v míře korumpovatelnosti státních zaměstnanců, kteří si nevyhnutelně pomyslí: "Když může švindlovat a pro vlastní prospěch sahat ke špinavým trikům samotný stát - tak proč bych totéž neměl a nesměl i já?..."
JN
January 28, 2019 v 12.59
Je to takový morální oříšek:
"Nenajde se čistý způsob, jak napravit špinavé hlasování."
IH
January 28, 2019 v 15.00
V úplně prvním plánu by mělo, myslím, platit, že špatná rozhodnutí by mělo být možné ještě nějak korigovat. Týká se to ovšem jen velmi vážných záležitostí, příkladem budiž milost zločinci, jenž již stojí na popravišti.

Je faktem, že soukromému subjektu stěží hrozí, že jeho zaměstnanec bude nadržovat státu. Opačně to ovšem leckdy platí. Plyne z toho charakteristická nerovnováha za kapitalismu, defenziva demokracie a nevážnost, v níž ji má spousta lidí. Stěží který chudý, formálně demokratický stát nemusel platit velká odškodnění různým firmám-šmejdům, neboť někdo na jeho straně udělal "chybu". Může se to nakonec týkat i arbitráže samé. Liberální stát prostě nemůže oplácet stejnou mincí (byť by tak třeba získal potřebnou autoritu).

Nicméně v konkrétním případě souhlasím s panem Poláčkem. Pokus o dodatečné zdanění náhrad není veden jinou potřebou než udržet stávající "koaliční půdorys". Nesouhlas ÚS bude snad posléze možno vyložit jako vis maior, takže ani konečný neúspěch snah nemusí znamenat pád současné vlády. Tvář si budou moci zachovat všichni.

Domnívám se, že "sebeobětování" liberální pravice částečně na oltář velkorysých restitucí církevního majetku bylo všestranně nešťastné. Je cítit klientelismem a korupčnickou mentalitou. Přesto si myslím, že není na místě se k uzavřené záležitosti vracet. Také proto ne, že ani v minulosti, natož aktuálně nebyla spouštěčem nějakého mohutného protestního vystoupení veřejnosti.

Domnívám se, že reakcí na podobné kauzy může a má být přímo nesouvisející opatření. Státu by např. stěží mohlo být vyčítáno, ba právě naopak, kdyby významně zpřísnil památkový zákon, takže by se to "neobešlo" ani bez určitého dopadu na hospodaření církví.
January 29, 2019 v 12.44
Matouš 19:24
„Znovu vám říkám, snáze projde velbloud uchem jehly, než bohatý do Božího království.“
January 29, 2019 v 13.21
A proto může být pravda, co prý kdysi dávno řekl jeden dominikán: "Ne komunisti, ale Bůh prostřednictvím komunistů sebral církvi majetek".
HZ
January 29, 2019 v 20.17
To je podobná pravda, paní Hájková,
jako když se říkalo, že lid si vozí zadek v šestsetrojkách prostřednictvím ÚV strany.
January 29, 2019 v 21.06
Možná by to bylo zcela v souladu s biblickými texty, paní Zemanová. Zvláště s knihou Soudců: "Izraelci se dále dopouštěli toho, co je zlé v Hospodinových očích. Proto je Hospodin vydal na sedm let do rukou Midjánců".
VP
January 30, 2019 v 6.33
To znamenalo taky, že se Bůh nad církví smiloval a vzal jí majetek, to velké pokušení a nebezpečí. Poněvadž v olomoucké arcidiecézi, která vlastnila spoustu pozemků, ředitelé arcibiskupských statků provdávali své dcery s milionovými věny a v semináři bohoslovci umírali na tuberkulózu. Církev si vzala majetek zpět. Teď záleží jen na ní, jak s ním bude hospodařit.
PM
January 30, 2019 v 20.00
Jak hospodaří dnes investor
který je vystaven zákonitostem a etice současného volného finančního toku, záleží na odborných znalostech představenstva koncernu.
Potěšilo by mně, kdyby představenstvo katolické církve jako nejsilnější investor, mělo i přes svou vysokou podnikatelskou odbornost a zápal také šťastnou ruku.
Vyhnout se participaci na skurilně koncipovaných investičních fondech dnes vyžaduje hluboký jak odborný tak i citový ponor . ..........bych dodal.