Nikdo teď neohrožuje Babiše tak jako Piráti. Jediní nemluví k minulosti
Jan GruberHlasování o důvěře druhé vládě Andreje Babiše ukázalo, že sněmovní pravice není s to myšlenkově vybřednout z devadesátých let, neboť za hlavní hrozbu nadále považuje návrat komunistů k moci. Usvědčuje se tak z politického diletantismu.
Když v lednu před Sněmovnu předstoupila první vláda Andreje Babiše se žádostí o důvěru, všichni věděli, že ji nezíská. Nepředpokládal to ostatně ani sám premiér, který v následujících měsících překonal tuzemský rekord ve spravování země bez důvěry. Cílem cvičení tehdy bylo vypoklonkovat ze Strakovy akademie kabinet Bohuslava Sobotky, aby prezidentův oblíbený oligarcha mohl nerušeně budovat nově poměry.
Ač lidé od Aše po Bukovec již před samotnou schůzí tušili, jak celá šaráda skončí, politici ve Sněmovních lavicích řečnili dlouhé hodiny. Opozice poukazovala na premiérovo trestní stíhání v kauze Čapí hnízdo, jeho předlistopadové členství v komunistické straně a působení ve složkách Státní bezpečnosti pod krycím jménem Bureš. Zaměstnanci politické divize Agrofertu mlčeli a nikterak se nepokoušeli své kolegy přesvědčit, aby pro vládu zvedli ruku.
Podobný scénář se očekával i nyní, když Babiš předstoupil před Sněmovnu se žádostí o důvěru podruhé. Tentokrát ovšem všichni věděli, že neurotický miliardář uspěje. K podpoře jeho koaličního kabinetu se totiž zavázali nejen jeho věrní, ale i volebním debaklem stále otřesení sociální demokraté a komunisté. Sněmovní diskuse se však zúžila na shluk výčitek, nářků a lamentování, že Babiš poprvé v historii České republiky přivedl Husákovy pohrobky k moci. „První Česká republika skončila. Vítejte v druhé...,“ povzdechl si Pavel Bělobrádek.
Nejpozději od Babišova vstupu do Sobotkovy vlády mnozí zasvěcení pozorovatelé politického dění říkali, že je antikomunismus — coby nástroj sloužící k omezení manévrovacího prostoru levicových stran a mobilizaci voličů pravice — na ústupu. Že jakožto politická strategie, která dlouhé roky ovlivňovala volební výsledky, vyčpěl. Že lidé zkrátka nejsou na strašení komunisty, minulým režimem a procesy z padesátých let zvědaví.
Poslední týdny a měsíce ovšem ukázaly, že hrdinnému zápolení v dávno vyhraných bitvách ještě zdaleka neodzvonilo.
Lidé na náměstích po celé zemi pravidelně protestují proti novým pořádkům se stejnými transparenty, s nimiž protestovali proti senilní garnituře tesilových aparátčíků před zhola neuvěřitelnými devětadvaceti lety. Sněmovní opozice — s výjimkou Pirátů, kteří si zřejmě jako jediní uvědomují, že devadesátá léta jsou dávno minulostí — netuší jak čelit agrofertizaci České republiky, a proto se uchyluje ke starým antikomunistickým zbraním. Ty ji sice v předchozích desetiletích několikrát dobře posloužily, dnes už ale netnou jako kdysi.
Oni zasvěcení pozorovatelé české politiky totiž měli pravdu, antikomunismus je opravdu dávno za zenitem. Jakožto myšlenkový svět obrácený do minulosti, zcela zapomíná na výhled do budoucnosti. Nenabízí žádné šťastné zítřky, jen udržování statu quo, který nemalá část společnosti volbou Babiše, případně i nekorunovaného obchodníka roku se strachem a nenávistí Tomia Okamury odmítla. Ne proto, že by byly jimi nabízené alternativy tak skvělé, ale proto, že bezmála třicet let udržovaný nejlepší ze všech možných světů nenaplnil očekávání.
Pravicové strany samozřejmě mohou v boji s mocichtivým velkopodnikatelem nadále brousit antikomunistická ostří a šermovat gulagy, popravou Milady Horákové nebo perzekucí kněží, úspěchu se ale nedočkají. Babiš totiž nevítězí proto, že spolupracuje s komunisty. Lidé neoceňují ani jeho estébáckou minulost. Nad ostatními má vrchu, neboť nabízí naději a změnu — byť lze o pravdivosti jeho úmyslů důvodně pochybovat — zhuštěnou do hesla, že „bude líp“.
Ti, kteří chtějí Babiše skutečně porazit, musejí nabídnout vlastní představy dalšího směřování České republiky. Musejí si přiznat, že za všudypřítomný marasmus, nesou odpovědnost. Že se o něj nezájmem o socio-ekonomické podmínky života lidí významnou měrou přičinili. Že pro samé strašení komunisty neviděli, jak se rozevírají nůžky mezi bohatými a chudými, jak se bydlení stává i pro střední třídu nedostupným a jak se desetina obyvatel země propadla do dluhové pasti. Musejí zkrátka méně křičet a více pracovat na nápravě poměrů.
Inspirovat by se mohli třeba u Pirátů, kteří se — i přes drobná zaškobrtnutí — právě neúnavnou prací, zásadovostí a citlivostí pro překotné společenské změny osvědčují jakožto nejkompetentnější politická síla v zemi.
Ale že by zrovna Piráti měli mít potenciál Babiše porazit - v tomto ohledu je na místě dosti velká míra skepse. Tím spíš že podle posledních výzkumů voličských preferencí Piráti pozvolna, ale dosti kontinuálně klesají dolů.
Je asi pravda, že a odpor k komunistické straně nemůže být tím rozhodujícím, co voliče od ANO odvrátí.
Je ale pozoruhodné, že v DR vycházejí prakticky současně hned tři články, které se na kritiku antikomunismu soustřeďují jakoby to bylo to nejdůležitější na současné situaci.
Jakub Patočka dokonce tvrdí, že antikomunismus Babišovi pomáhá.
Vymezovat se proti komunistům je asi dnes únavné, ovšem vymezovat se stále dokola proti antikomunismu, to ani není odvar, ale odvar z odvaru.
Trochu to souvisí s tím, že Piráti se nemusí minulosti bát.
a) Minulost je neobyčejně rozlehlá oblast a my si vybíráme, co z ní aktualizujeme a uděláme z toho dějiny. Nepodezírám Piráty z toho, že by věděli méně o dějinách než jiní občané ČR. Říkám jen, že nemají předem jasno o minulosti -- to já také ne a doufám, že nikdo, kdo utrpěl jen trochu kvalitní vzdělání.
b) Většina Pirátů brala své školní vědomosti v době, kdy se učitelka (výjimečně učitel) dějepisu pečlivě nestihl dostat za rok 1918 a média ovládal primitivní posthumní antikomunismus. Nedivím se, že nemají potřebu znát jména normalizačních básníků.
c) Piráti nemusí mít o minulosti jasno, protože nejsou minulostí zatížení. Nemusí ani vykřikovat, jak to bylo strašné před rokem 1989 ze strachu, že by se jinak mohla začít mluvit o odpovědnosti daného mluvčího za strašné věci z doby před pěti, deseti, patnácti lety (eventuálně o jeho kolaboraci s tou strašnou mocí před rokem 1989). A už vůbec nemusí diskutovat o případném diferencovanějším hodnocení doby reálného socialismu, protože se v ní nenamočili.
Jinak nevzdělanci jsme všichni. V komplexní společnosti s nuancovanou dělbou práce to ani jinak nejde. Miki Ferenčík, Jakub Michálek, Ivan Bartoš patří určitě do desítky těch nejsečtělejších a nejrozhlídnutějších poslanců současné Sněmovny (Miki a Bartoš navíc se slušným humanitním vzděláním), ale to už bychom se bavili o jiném kriteriu.
Je jistě mrzuté, že si Sýse včas neproklepli, ale stalo se a ve srovnání s lapsy jiných politiků jde o celkem minimální poklesek.
Neslyšela jsem většinu sněmovních projevů před hlasováním o důvěře, na to jsem neměla ani čas ani chuť, ale Bartoše jsem si poslechla a žádnou újmu jsem neutrpěla. Výčet důvodů, proč Piráti nemohou vládě vyslovit důvěru, byl věcný, srozumitelný a přesvědčivý. Nezazněly v něm výhrady ani k Babišově minulosti, ani ke komunistické podpoře. Argumenty se týkaly výhradně programových záležitostí ve světle dosavadních zkušeností, které Piráti s Babišem a s hnutím ANO získali za krátkou dobu svého působení v parlamentu. Úplně to stačilo.
Takže: určitá míra opatrnosti je sice zapotřebí (a to jak řečeno na obou stranách); ale jak říká správně pan Hajek, strašidel minulosti se nejlépe zbavíme tím, že se jich přestaneme bát.
Antiantikomunismus zvítězil na celé čáře a pánové Patočka, Gruber a Bartošek jsou na straně vítězů, můžou být spokojeni.
Antikomunismu není potřeba se bát.
Nedávno jsme z pracovních důvodů po letech znovu pročítal Havlovy texty z osmdesátých let a uvědomil jsem si, jak málo antikomunistický ve smyslu současného antikomunismus ten důsledný bojovník proti režimu byl.
Současným ideologickým antikomunistům přece nikdy nevadili ani předlistopadoví komunisté, ani agenti StB ve funkcí, pokud tam byli za správnou stranu (anebo alespoň zapojení do správné korupční sítě). Útočili spíše na Vlastu Chramostovou nebo Zdenu Salivarovou-Škvoreckou (výčet by byl dlouhý, doporučuji Salivarové Osočení).
Ovšem největší nebezpečí dnes představuje antikomunismus v provedení takového Kalouska. Díky jeho kreacím se nemluví o špinavosti a nebezpečnosti populistické, xenofobní a korupční politiky současné KSČM, která nemá už dávno nic společného s komunistickým hnutím (a ještě mnohem déle nic společného s levicí), nemluví se o současných formách ohrožení demokracie v ČR, ale redukují se na dávno minulé boje. U Kalouska není divu, on k současnosti už dávno nemá co říct, ale ale ono se to udržování diskursu "antikomunistický-prokomunisticky nostalgický" hodí i jeho spřízněným protihráčům (Zemanovi, Babišovi i Filipovi a ovšem v neposlední řadě Dolejšovi, stačí si přečíst jeho poslední PŠM na DR, to by přeci bez strašáka antikomunismu nemohl bez uzardění napsat ani on).
Jak by mohl Kalousek zabránit tomu, aby se mluvilo "o špinavosti a nebezpečnosti populistické, xenofobní a korupční politiky současné KSČM" ? Kdo o tom chce mluvit tak to dělá Kalousek-nekalousek.
Nezdá se mi také, že by se nemluvilo o současných formách ohrožení demokracie. O tom se mluví hodně, ovšem s chabým výsledkem.
Otázka je, co je to "ideologický antikomunismus". Určitě to není boj proti komunismu jako společenském ideálu, to vůbec není významné společenské téma. Někteří antiantikomunisté předstírají tupost a po tisící vysvětlují, že před rokem 1989 zde žádný komunismus nebyl, jakoby to někdo nevěděl a jakoby lidé komunismem mysleli něco jiného než vládu komunistické strany.
Nemyslím si, že si může stěžovat někdo jiný.
Jinak samozřejmě nikomu nic nehodlám vymlouvat. Pokud si někdo myslí, že antikomunismus byl výborný a bez něj bychom byli v háji, tak prosím. Nikomu neberu jeho názor.
Bohužel, v druhé polovině devadesátých let jako kdyby se čeští antikomunisté pokoušeli tu definici ztělesnit. Podle Arendtové:
a) Ideologický antikomunismus kopíruje komunismus v odskutečnění faktického lidského jednání ve prospěch ideologického rozvrhu. Pinochet je hrdina, který zabránil vzniku socialismu v Chille, drobné excesy jsou nepodstatné a nejspíš jde stejně o bolševickou manipulaci.
b) Komunismus je zlo od samotného počátku, monolitní a neměnné. Uvažovat o důvodech, které mohly myšlenku revoluce nastolující sociální spravedlnost učinit přitažlivou, je defetismus a kolaborace s komunismem.
c) Jednou komunista, vždycky komunista. Zde máme v devadesátých letech u nás dokonce citační souvislost: Nemůžeš být bývalý komunista jako nemůžeš být bývalý černoch.
Odskutečňování osmdesátých let (která jakoby se v podání ideologických antikomunistů nelišila od první poloviny let padesátých) spolu se sociální bezohledností, ideologickou stupiditou, korupcí a arogancí moci vytvořila dokonalou živnou půdu, aby nejinteligentnější část generace přelomu sedmdesátých a osmdesátých let začala objevovat po roce 2000 tu lepší tvář konce experimentu -- naivně a absurdně, až po tvrzení, že ženy za socialismu měly lepší sex (no měly, byl jsem tehdy mladý .-).
Škody, které tak vznikly, byly pravděpodobně naprosto bezvýznamné v porovnání s návratem vedoucí úlohy KSČ. Pochybuji ale, že to platí v porovnání s rozvojovými možnostmi, které byly k dispozici.
Punktum.
Fakt?
Pinochet u mne není hrdina, zlo komunistické ideologie není neměnný monolit, důvody její přitažlivosti jsou mi zřejmé, rčení o bývalém komunistovi mám za výraz blbství....tak kruci, jsem antikomunista anebo nejsem?
Ideologickou antikomunistkou podle Vašich příspěvků opravdu nejste.
On je - mimochodem - velice duchovně orientovaný člověk, a tak jak komunismus tak i kapitalismus jsou pro něj svou přízemností a materialismem především projevem naprosté spirituální degenerace a degradace.