Studium budoucnosti a pověstný „prognosťák“
Jiří DolejšV letošním roce uplyne třicet pět let od vzniku legendárního „prognosťáku“. Jiří Dolejš, který působil v jeho české pobočce, rekapituluje historii a vznáší otázku, zda by i dnes neměla nejvyšší místa věnovat budoucnosti více pozornosti.
Myšlenky na budoucnost provázejí lidstvo po celou historii. Až v minulém století se ale začaly institucionalizovat jako věda v podobě profesionální prognostiky. Víra v sílu exaktní vědy vedla ke vzniku samostatné analytické profese, která se s pomocí simulace vývoje na bázi dostupných dat pokoušela definovat možné budoucnosti. Sloužila k formulaci dlouhodobých strategií a plánů velkých korporací i států a dnes se bez ní klíčová rozhodování neobejdou.
V zemích, kde dominoval centrálně direktivní systém řízení společnosti, byla budoucnost podřízena zájmům tehdejší moci. Její kritici se dostávali mimo hranice oficiálních institucí a byli stigmatizování jako protispolečenská opozice. Ale i na západě oponovaly prognostickému determinismu heuristické metody a intuitivní postupy. Vznikala tak futurologie, která se snažila o komplexnější přístup. Americký publicista Edward Seymour Cornish pak založil ve Washingtonu v roce 1966 Světovou futurologickou společnost.
Futurologické hnutí v uvolněných 60. letech proniklo i na akademickou půdu v Československu. Československá futurologická společnost vznikla v březnu 1968 při VŠE Praha. V roce 1969 vychází Futurologický slovníček od Oty Šulce, pro příští časy abeceda pro zájemce o vědecké poznávání budoucnosti (v roce 1987 vyšel v rozšířeném vydání jako Prognostika od A do Z). Perspektivním změnám civilizace se od roku 1965 věnoval tým Filosofického ústavu Akademie věd vedený Radovanem Rychtou (autorem knihy Civilizace na rozcestí z roku 1968).
Veškeré dosavadní úvahy nejen českých prognostiků vycházely doposud z premisy sociálně vázaného tržního hospodářství.
Byly tak vlastně ospravedlněním představ o možnostech dominance dobroty lidského smýšlení v tržním prostoru.
Chyběla a doposud všeobecně chybí znalost ideové instance, nabízející takovou společenskopolitickou etikou, která by výrazně ovlivnila autodestruktivní mechanismus kapitalismu.
Jde zjevně o poznatky skryté za přímo nezdolatelnou bariérou.
Zhruba tak jsem pochopil jeden z důvodů stagnace zkoumání budoucnosti, a to nejen zde. ........bych dodal.
Trh je jen jeden z civilizačních systémů, které se musí do procesu tvorby budoucnosti zahrnout - tehdy před 35 lety dokonce tento systém rehabilitovat
dnešek je o tom že zatímco velké privátní korporace budoucnost plánují, stát jako reprezentant souhrnné společenskosti na to z valné části rezignoval
tedy je tento hráč (stát) v strategickém souboji pluralitních budoucností kdo z koho absencí výhledu handicapován, protože reaguje ex post a nikoliv ex ante
Z pohledu, kterého se dovolává Jiří Dolejš, byl Prognosťák stejně zbytečný jako Opatření ke zlepšení planovitého hospodářství (dokument, který představoval přes svojí odbornou impotenci průlom umožńující nejen vznik prognosťáku, ale inovaci výuky v některých ekonomických oborech), CESES a dnes reverzní scénáře budoucnosti v příslušném Centru UK.
Třeba Babiš komunistům nějaký institut pro budoucnost zřídí za jejich voreillende Gehorsamkeit. Koneckonců institut pro správnou minulost už máme a KSČM disponuje v této věci neméně kvalifikovanými jako v oblasti případných pochybení bezpečnostních sborů.
Slabinou obecné futurologie je to, že se většinou zabývá jenom čistě technickými faktory budoucího vývoje, které jsou založeny na analýze faktorů současných, a jejich - více či méně lineární - projekcí do budoucnosti.
Obecná futurologie tedy vůbec nezahrnuje hlubší momenty a motivy spojené s existencí člověka - jakožto individua, a jakožto tvora žijícího ve strukturovaných komunitách. Přičemž jak v těchto komunitních strukturách, ale i v tom niterném rozpoložení lidských jedinců může dojít k dynamickému samopohybu, který může vést ke zcela nečekaným zvratům, s kterými tato obecná futurologie ve svých výpočtech a prognózách nepočítala, respektive je vůbec není schopná vidět.
samozřejmě že kvalitní scénáře se snaží vytušit možné zvraty - ale predikují je, žádná přirozenost v samopohybu
protože vychází z člověka jako bytosti předjímající, která tím že myslí dopředu tvoří vědomě sama sebe
pravda, niterným duchovním rozpoložením se může zabývat jedině v logice historických dějů
pánové Dyba či Klaus prognostiku rádi neměli - právě pro svůj odpor vůči snaze stát a společnost řídit
nechtěli nejen tu marxistickou, ale i tu "toflerovskou" - asi pro fobii z jakéhokoliv normativního obrazu lepšího světa
je v tom jejich extrémním liberalismu - nechat svět neregulovaný a neřízený jen plynout - notný kus agnosticismu
zajímavé že jim nevadilo, že soukromé korporace tu svou budoucnost dělají s naprostou samozřejmostí
takže bych si dovolil trvat na tom, že rezignace na studia možných budoucnosti je handicapem
pochopit to znamená pochopit co ten vějíř budoucností vůbec je a jak ho lze využít pro strategické řízení čehokoliv podstatného
I když tedy mohou samozřejmě existovat futurologické studie pracující s různými možnými modely vývoje, přesto bych soudil, že je jen sotva možné v nich promýšlet komplexní systémové změny ve smyslu marxistické revoluce. Nebo obecněji, ve smyslu dialektického vývoje, kdy v hloubce společensko-ekonomických procesů dojde k takovému nahromadění niterných rozporů, že celý systém zkolabuje a přejde na existenci na základě principu protikladného.
Jinak řečeno: tyto futurologické studie pracují obecně s trendy, které jsou už teď alespoň do jisté míry viditelné; ale ne s těmi, které jsou skryté v hlubších rovinách samopohybu a vývoje komplexních společenských útvarů.
Nebo ještě jinak řečeno: myslím že ty futurologické studie pracují především s konstantami; že tedy společnost chápou jako společnost v ů b e c, a člověka jako člověka v ů b e c. A nedokáží tedy postihnout tu možnost, že v existenci té společnosti, anebo ale i toho člověka samotného může za určitých okolností dojít ke zcela zásadním zvratům, kdy ty uvedené konstanty (technický pokrok, stav přírodních zdrojů, životní prostředí atd.) jsou sice samozřejmě i nadále přítomny, ale teď za zásadně jiných okolností dostanou jiný charakter, protože samotná společnost se k nim staví zcela jinak.
V druhém případě je pak ovšem pochopitelné, že takoví fundamentalističtí zastánci spontaneity "trhu bez přívlastků" jako V. Klaus něco takového nemohou a nedokáží akceptovat.
pochopit to znamená pochopit co ten vějíř budoucností vůbec je a jak ho lze využít pro strategické řízení čehokoliv podstatného ......
Důvtipným a předvídavým by mělo být ve veřejné sféře dáno více možností a není vhodné jim upírat zájem o to co ten vějíř budoucností vůbec je a jak ho lze využít pro strategické řízení čehokoliv.
Žijeme ale ve světě, ve kterém vějíř poznatků o výskytu plynů ve vzduchu, narušující biologickou rovnováhu a dokonce již dusící měšťanstvo, nelze využít pro strategické řízení čehokoliv podstatného.
Tak akorát pro srandičky a šarvátky mezi korporacemi a jejich politiky......bych seriózně pohoršeně dodal.
takže ať již tu budoucnost simulujeme matematikou a nebo s pomocí "hlubinného" věštění, máme v to procesu odpovědnost za výsledek naší činnou rolí
a naše poznání komplexnosti proměn v čase je samozřejmě limitované jak u metod formalizovaných tak i intuitivních, prognostických i futurologických
nezbývá než do toho jít - ostatně ty korporace podobnou váhavostí netrpí a zcela bezostyšně budoucnost "koncipují" a pak s jistou mírou nespolehlivosti naplňují
Přesto a proto nezbývá než do toho jít.....jak píšete.
lepší svět by měl být i produktivnější - humanita snad v rozporu s ekonomikou není
(A ještě bych připojil: ono přijde i na to, jak konkrétně tuto "humanitu" vlastně chápeme.)
Historie nabízí pestrou paletu projevů střetu.
Od humánnějších až po extra katastrofální.
Té naší neoliberální humanismus zrovna moc nevoní....bych tvrdil
Není to ani výše výdělku, ani možnost dělat kariéru; naprosto nahoře stojí dvě věci: jistota před ztrátou zaměstnání, a za druhé dobré mezilidské vztahy na pracovišti.
A teprve když je vyhlídka na ty dobré mezilidské vztahy malá, teprve pak vystupuje do popředí možnost nadprůměrného výdělku a kariéry. Zřejmě jako kompenzace.
Což pro nás znamená: člověk v práci (tedy v té ekonomice) hledá v prvé řadě své vlastní uplatnění, chápe práci jako přirozenou součást svého vlastního života.
Ale na straně druhé - vždycky tady hrozí to nebezpečí, že se právě ta práce, která by mu měla dávat pocit životního uspokojení, stane zdrojem frustrace; a pak ji vykonává buďto jenom z holé nutnosti, anebo pro vyhlídku na nadprůměrný výdělek.
Tento podvojný charakter má práce zřejmě vždycky, a to i ve svých nejpřirozenějších formách; ale s rozvojem komplexity produkce, a především s rozvojem tržní ekonomiky k tomu přistupuje ještě další faktor, známý jako "odcizení". Ten původní přirozený charakter práce se ztrácí, člověk-výrobce je vystaven nadvládě anonymních tržně-ekonomických sil, kterým často vůbec nerozumí, ale v každém případě je (jakožto jedinec) nemůže ovládat.
Marx celou svou pozornost věnoval právě tomuto problému, jak vrátit člověku v ekonomické oblasti "vládu věcí svých" do jeho vlastních rukou.
Takže, souhrnně můžeme říci: ano, ten charakter práce a ekonomiky vždycky bude ambivalentní (tady byl Marx příliš optimistický, že ta přirozená ekonomika je vnitřně bezrozporná); ale v současné době se ten interní konflikt podle všeho opravdu vyhrotil natolik, že si žádá zásadního řešení. Jinak člověk bude i nadále ovládán svým vlastním produktem, místo aby on byl pánem nad ním.
Což je svízelná a mnohdy i neřešitelná kardinální otázka.
Umět se zachovat ku prospěchu jedince či skupiny monstrózních vlastností, pro které je ideál humanismu jen nástrojem uzurpace moci je setsakra vzrušující zadání.....bych dodal.
Příkladně neoliberální ekonomice solidarita se slabšími buď smrdí, nebo ji slouží k prekarizaci občanstva...bych si neúnavně postěžoval.
Humanita, to je úcta k člověku vůbec; ta "nedokonalost" je tam v zásadě nadbytečná.
Ovšem, v konečném smyslu nemůžeme tu humanitu definovat, dokud nedokážeme určit, co je to vlastně vůbec člověk sám.
A s tím máme samozřejmě velké potíže; a tak tu "humanitu" většinou odvozujeme spíše nepřímo, z negace. Daleko jasněji a jednoznačněji totiž dokážeme rozpoznat, co je nehumánní, co zcela jasně škodí člověku, ponižuje ho, zbavuje ho jeho lidské podstaty.
A tak ta "humanita" je spíš jenom takovou neurčitou představou, kdy by měl zavládnout stav kde lidská bytost není ničím ohrožována ani omezována ve svém vlastním lidském bytí.
Doposud ji zpevňuje skrovný nárůst poznatků o zákoutí lidské vnímání a oslabuje nárůst poznání závratné hloubky vlastní neznalosti.
Odpověď na denně se vynořující otázku - proboha kdo to vlastně jsem/jsme, se stává stále méně inspirativní ..............bych si zrovna dnes zabědoval.