Kantorská smůla
Martin ProfantProč je u nás stále tak snadné upírat učitelům a učitelkám adekvátní plat? A proč se kantoři nebrání?
Kdyby se mi, Bůh chraň, přihodila ta nehoda a stal bych se premiérem České republiky, byl by to právě Stanislav Štech, kterému bych sliboval modré z nebe, všechen čaj Číny a podporu reformy pregraduálního vzdělávání pedagogů k tomu, jen aby vzal post ministra školství. Dokonce bych mu i slíbil, že ho zbavím sportu a mládeže a bude moci opravdu vést jen ministerstvo pro vzdělání. Ale právě teď má české školství smůlu, že resort vede on.
Když nastupovala ministryně Valachová, postrádala většinu Štechových předností. Bez zkušeností s provozem jakéhokoli typu škol, bez povědomí o školské soustavě, bez odborných znalostí. Otevřela politickou partii šokujícím tahem: zatímco její nejlepší ministerští předchůdci kapitulovali při pohledu na celkové zbídačení resortu a vybrali si jednu oblast, pro kterou by snad mohli získat prostředky, Valachová hrála vabank a žádala celkové navýšení. Opřela se o téma inkluze. Polarizovalo, ale zajišťovalo podporu angažované skupiny, zdomácnělé v médiích. Spolu s podporou premiéra, který ji uměl představit jako naději ČSSD, s dobrými kontakty a schopností tvrdě vyjednávat to vystačilo na karty, s nimiž se dalo hrát. A jako bonus tu bylo publikum otrávené šedivými, unavenými politiky, mluvícími někdy snad rozumně, vždy ale bez ducha.
Hrála dobře, s dechberoucí grácií a neurvalostí velké kočkovité šelmy. Nemohla nevědět, že náběh realizace společného (inkluzivního) vzdělávání je podfinancován až k hrozbě krachu, ale riskovala a vytvářela fait accompli s očekáváním, že chybějící peníze se v okamžiku nezbytí odněkud vytlučou. Požadovala naprosto bezprecedentní nárůst rozpočtové kapitoly MŠMT, protože si byla vědoma, že se snáze najde podpora pro naprosto nereálný cíl nárůstu učitelských platů o patnáct procent než pro pouze nerealistický cíl navýšení o sedm a půl. Padla, když byla hra už téměř vyhraná.
Štech nemá k dispozici politické zázemí, o které se opírala Valachová, ani její politickou dravost. A přesto musí v daném okamžiku hrát hru, jejíž strategie se opírá o obojí. Nemá ani čas, ani prostor změnit ji tak, aby zhodnotil své vlastní přednosti.
Vzorem pro stávku učitelů může být přelomový vysokoškolský Týden neklidu z přelomu února a března 2012. Tehdy na vysokých školách probíhaly přednášky a besedy, skoro jako by se tam normálně vyučovalo, jen jejich zaměření se lišilo od obvyklých studijních programů. Mluvilo se o organizaci a financování školství, o uspořádání společnosti, případně o využití praku v revoluci. I kulturní program a demonstrace lze v zásadě považovat za součást výuky — a zahrnout je do programu učitelské stávky i na nižších stupních škol.
Učitelé mohou stávkovat v zásadě tak, že budou učit výhradně podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, bez ohledu na rámcové vzdělávací programy a předepsané testování žáků. Během stávky se nezruší výuka, jen testy a známkování. Žáci dostanou příležitost seznámit s v praxi s moderními, experimentálními a zábavnými metodami výuky. Namísto disciplinace žáků budou stávkující učitelé usilovat o jejich aktivní a tvůrčí zapojení do výuky. Odmítnou cvičit žáky k praktickým dovednostem levných výrobních robotů a výcvik k poslušné služebnosti nahradí výchovou k porozumění přírodním zákonům, jakož i k vnímání kultury a k účasti na její tvorbě. Posíleny budou přednášky a cvičení z humanitních a společenských oborů s důrazem na výchovu k aktivnímu občanství. Učitelé budou s žáky diskutovat o tématech, která by chtěli prosadit ve veřejném prostoru, a povedou je v praktických cvičeních v jejich prosazování — v demonstracích a dalších aktivitách občanské angažovanosti a občanské neposlušnosti.
Proč by měli učitelé vyhánět žáky ze škol, aby náhodně a roztroušeně přidělávali problémy rodičům, když z nich mohou vycvičit revoluční vojsko, se kterým vytáhnou přímo proti vládcům zodpovědným za chudobu školství? Mohou těm vládcům učitelé vůbec provést něco horšího, než že budou dělat svou práci opravdu dobře?
Protože ti, kteří by je mohli a měli solidárně podpořit ,budou nad pouhou stávkou, ve které jde pouze o plat ohrnovat nos:
... tak málo, vždyť přeci mohli "místo toho, aby přidělávali problémy rodičům" z desetiletých děcek --která najednou začnou do školy chodit dobrovolně, i když nemusí -- vychovávat "revoluční vojsko".
Odbory žádají zvýšení učitelských platů o 15 %. Když je nedostanou, mohli by odpovědět tím, že odučí jen tolik, za kolik dostali zaplaceno. Zkrátit školní týden rovnou o celý den by odpovídalo požadavku na zvýšení platů o celých 25 %, to je asi příliš radikální, a francouzský čtyř a půl denní školní týden by zase byl příliš skromný, ten by odpovídal požadavku na 11% zvýšení. Takže odhadem by učitelé mohli stávkovat tak, že páteční vyučování by končilo obědem a pondělní nezačínalo dříve než v devět ráno.
Ale abych nedával rady jen já vám (respektive učitelům), navíc samé takové, jaké se vám nelíbí, zkuste poradit vy mně: Jak přesně si představujete, že bych měl stávkující — nebo nestávkující — učitele solidárně podpořit? Připomínám, že pracuji v ústavu Akademie věd, takže solidární stávkou, pokud si jí vůbec někdo všimne (mí nadřízení časem ano), mohu dosáhnout nanejvýš toho, že solidárně přijdu o zaměstnání. Pokud bych následnou existenční krizi zvládl úspěšně, mohl bych se s učiteli solidárně podělit o zkušenost, jak jsem si našel nové živobytí — což by se jim mohlo hodit pro šťastný odchod ze školství, a tak by to jejich problémy možná vyřešilo, ale problémy našeho školství nikoliv.
To je argument jak proti rušení otroctví v Britském impériu: Jistě, otroctví není úplně pěkné a křesťanské, ovšem bez otroků se nedá pěstovat cukr, bez cukru se nedá pít čaj a kde by bylo Britské impérium bez čaje?
Abych řekl pravdu, až tak se těm názorům nedivím, neboť většina lidí má za uplynulé prázdniny za sebou řekněme 300 pracovních hodin, ze své čtyřtýdenní dovolené si mnoho nevybrali a měli třeba problém, kam s dětmi.
Fakt, že se učitelé mnohdy zdráhají být radikální, nebude bez vazby na uvedené okolnosti.
Tato masa je strmě rozdělená co do příjmů a šancí, od nekvalifikovaných (nějakých 15%) v prekérní pozici a s výplatou mezi deseti a dvaceti tisíci po těch přibližně 10% etablovaných s relativní jistotou místa a platy oscilujícími kolem čtyřiceti tisíc.
Jiná je situace učitelů na soukromých školách, jiná na církevních. Různé jsou vztahy ke zřizovatelům nejen podle typu (obec, kraj), ale také podle velikosti.
Učitelské odbory vyhlašovaly stávkovou pohotovost od roku 2000 několikrát, jednou či dvakrát to došlo až k demonstrační stávce spojené s manifestacemi. Memoria fragilis est, ale pokud si vzpomínám, při té poslední, hodinové, nedosáhly ani poloviční účast. Vždy to byla vlastně stavovská stávka -- učitelé, ředitelé a potichu také ministr školství za zvýšení celkového mzdového objemu. Spolehlivá loajalita stavovského zájmu (proto snadno narušitelná stavovským předsudkem)
Stávka za konkrétní požadavek na konkrétní škole? Dvě nebo tři, pokud si vzpomínám, za odvolání ředitele kvůli personálním sporům. Proti praxi propouštění na prázdniny tuším nikdy, z pochopitelných důvodů-- propouštějí se outsideři ve prospěch peněz pro privilegovanou část sboru. Ve změně praxe i zákona v tomto případě sehrály obrovskou a úctyhodnou roli odbory, nikoli odpor postižených (ti tvoří minoritu i ve členské základně odborů)
Prostě důvodů, proč je mnohem těžší organizovat stávku učitel než strojvůdců by se našla spousta. Já jen jen vypichoval jeden příslušně amorální.
Pokud by se učitelé opravdu odhodlali -- v letošním září nebo za pět let, to je jedno -- ke stávce, pak se bude bojovat o její interpretaci a budou potřebovat podporu doprovodných manifestací a dalších akcí, podporu aktivního oslovení veřejnosti. To je také solidární podpora. Když jsem u té akademie věd, pokud bude vývoj směřovat k té variantě, kterou navrhuje ministr Pilný, budu navrhovat odborové organizaci našeho ústavu solidární petiční akci a budu se snažit, aby to nezůstalo na půdě jednoho pracoviště. Jak bude tahle podpora v boji o veřejnou interpretaci Vám názorně předvedl Ivo Horák.