Dvojznačná svoboda vyznání
Ivan ŠtampachRusko prohlásilo náboženskou společnost svědků Jehovových za extremistickou organizaci. Ivan Štampach nabízí západní kontext vztahu mezi individuální svobodou a právy náboženských organizací.
Letos na jaře oznámené prohlášení náboženské společnosti svědků Jehovových ruskými státními orgány za extremistickou organizaci a následná do současnosti pokračující vlna útoků na místa, kde se toto společenství schází, na členy a představitele, a dokonce na jejich děti vyvolala vlnu solidarity. Rozhodnutí ruského Nejvyššího soudu je pokládáno za ukázku rozporu autoritativního režimu s liberálními principy.
Pozoruhodné je odůvodnění tohoto rozhodnutí. Obhájci zákazu argumentují tím, že NSSJ omezují práva svých členů. Alexander Dvorkin, prezident antikultovní Asociace center pro studium náboženství a sekt, tvrdí, že jde o ochranu práv lidí, kteří jsou touto organizací omezováni: Svědkové Jehovovi udržují přísnou kontrolu nad každým aspektem života svých členů, včetně těch nejintimnějších momentů jejich rodinného života. Obrana svědků je podle něj bojem za práva organizace, která lidská práva porušuje.
Svoboda k jedinci přichází jak zvenčí - například stát ho může chránit před útlakem jiných struktur, jako se kdysi dělo osvobozením od nevolnictví (poddanství vrchnosti) – tak zevnitř. Ta vnitřní svoboda se často opomíjí, přitom je nesmírně důležitá. Člověka, který není vnitřně svobodný, lze jen těžko nějak zvenčí (či shora) osvobodit, popřípadě zabránit tomu, aby neupadl do nového „poddanství“. Zvlášť, když existuje hluboká lidská touha někam patřit, ba dokonce i ochota vzdát se kvůli tomu části své svobody.
A možná jsou svobodní, i když dodržují nějaké, zdánlivě přísné, předpisy. Pokud je to jejich vůle řídit se jimi.
Kdo to může posoudit?
Jak se vlastně pozná, že je člověk nesvobodný, pokud si on sám nestěžuje?
Konflikt mezi státem a církvemi je zákonitý, protože jde o dva typy společenské organizace, které aspirují na moc nad lidskými životy. Je tím ostřejší, čím více moci si jak stát, tak církev osobují.
V Evropě byl vztah mezi náboženskou a státní autoritou historicky řešen jinak na Východě než na Západě. Zatímco v oblasti působení pravoslavné církve, převládal césaropapismus, nadvláda panovníka nad církvi, na západě stýkání a potýkání církví se státy nemělo konečného vítěze. Papežství si v zásadě udrželo nezávislost na králích a císařích, ale papež také nezískal nikdy absolutní moc mimo část Itálie.
V Rusku se pro mě velmi překvapivě po sedmdesáti letech
oficiálního ateismu obnovilo sepětí mezi pravoslavnou církví a státem, kde stát je jednoznačně pánem.
U nás se Dominik Duka chová vůči momentálním představitelům státu velmi servilně, ale nemyslím, že jde o něco zásadního, Duka je bezvýznamná figurka, která bude brzo zapomenuta.
O tom, jaké je to v Rusku, nemám přesnou představu. Možná tam došlo k jakési obnově tradičního náboženství, protože je to státem podporováno. Máte pravdu, že je otázkou, jak dlouhé trvání to bude mít, a jestli to neskončí zároveň s putinovským režimem.
Ovšem předpovídat vývoj je těžké.
Opačně řečeno: první krok ke skutečné svobodě je právě uvědomění si vlastní - výchozí - nesvobody.
Svobodu je nutno si vždycky teprve vypracovat; to není něco, co by člověku připadlo prostě nějakým automatismem.