Macron, to není banán, to je Chiquita!
Josef PatočkaNadějných sympatických politiků Macronova typu už dějiny zažily několik. Vždy se však jednalo jen o nafouklou bublinu. Můžeme nyní očekávat něco jiného?
United Fruit Company bývala americkou korporací obchodující s tropickým ovocem, především s banány. Za dlouhých osmdesát let svého působení se stala synonymem neokoloniálního vykořisťování chudých latinskoamerických států. Na prahu osmdesátých let měla už tak zatraceně špatnou pověst, že se o ní psaly romány i písně a potácela se ve finančních potížích.
Její nový majitel, byznysmen Carl Lindner, se prekérní situaci rozhodl vyřešit jednoduše — prostě firmu přejmenoval. Dodnes ukázkový „rebranding“ — změna značky — umožnil starému špinavému byznysu pokračovat pod novou sexy maskou. Bez jakékoli opory v realitě tak může firma dodnes předstírat, že její banán je nějak výjimečný: není to banán, je to Chiquita!
Ukázkový příklad toho, jak skvěle rebranding účinkuje také v politice, můžeme právě teď sledovat ve Francii, kde se tváří v tvář hrozbě vítězství ultrapravice zřejmě stane prezidentem Emmanuel Macron — tamní politická Chiquita.