Otázky, které má cenu si klást

Lukáš Jelínek

Přestože si tvůrci seriálu Bohéma možná vzali příliš velké sousto, vytvořili mnoho výjimečných scén z dějin českého filmu. A nevadí ani, že se přesně nedrželi historických faktů: film je umění a nemusí nahrazovat učebnice dějepisu.

Doby, kdy všichni žili televizními seriály, zejména těmi Dietlovými, jsou naštěstí ty tam. Také se už od dramatické tvorby neočekává, že bude kázat, umravňovat či šířit propagandu. Naopak je dost času a prostoru na kladení otázek, vyvracení mýtů či práci s hypotézami.

Málokterý ze současných českých autorů mne dokáže tak intelektuálně zaměstnat jako Robert Sedláček. Zvlášť když zpracovává politická témata. Ať už v komedii, jakou byli Muži v říji (která ukázala, že i ti nahoře mohou být slabými legračními pajduláky, zatímco ti dole mazanými vykuky), nebo v seriálu České století, které připomnělo klíčové okamžiky našich dějin.

Už v něm jel Sedláček „volnou sestavu“ na motivy událostí. Stavěl dialogy, jak mohly proběhnout a dodával jim zajímavé kulisy. Podobně kdysi v televizi pracoval dramatik Oldřich Daněk, když k nadšení fajnšmekrů inscenoval momenty, které hýbaly historií, od antiky po novověk.

Sedláček má také svůj rukopis. Nemyslím tím specifický typ dialogů nebo pánský holý zadek v každém díle. Přehrává situace způsobem, ze kterého cítíte, že tak to mohlo být, ale též nemuselo. Soustředí se na myšlenku, či chcete-li vznešeněji — poselství. Potom je jedno, jestli si ve skutečnosti říkal Gottwald se Slánským „vole“.

Slabosti konkrétních lidí

V neděli doběhl na obrazovkách České televize Sedláčkův seriál Bohéma, mapující osudy některých barrandovských tvůrců od konce třicátých let až do osmašedesátého. Jak se dalo čekat, nejhlasitěji se ozvali ti, kterým se nelíbil. Se zbytkem diváků dokázali maximálně tak pochválit herecké výkony — především famózního Vladimíra Javorského coby Vlastu Buriana nebo Davida Novotného jako Jaroslava Marvana.

Na pranýři bylo opět hlavně překrucování nebo posouvání faktů. I mne to zpočátku zarazilo. Drtivá většina reálných postav — a do toho jedna dvě, navíc v klíčových rolích, které nikdy nežily. Filmaři občas natáčeli filmy, jež skutečně vznikly, občas zase filmy, které si autoři seriálu — Tereza Brdečková a Robert Sedláček — vymysleli.

×
Diskuse
Svým způsobem do toho obrazu zapadá i Ferdinand Peroutka.
Byl to selfmademan, který si zamiloval svou pozici intelektuální superstar a společenské a finanční benefity z ní plynoucí jakbysmet.
Takže dokud ho neodvezli do lágru taky proplouval, jak se dalo.
A dalo se jen tak, že se napsalo např., že Mein Kampf se hodí pro národ německý, kdežto u nás v Čechách se na věci díváme jinak.
Že německý přístup k židům je německý přístup k židům, mají na něj právo, ale u nás je ten přístup jiný.
Atd. Atp. Etc.
Byly to těžké časy...

Ale samozřejmě tvrzení prezidenta Zemana, že byl Peroutka fascinován nacismem a obdivoval Hitlera, to je prostě jen žvást, nazval bych ho "zemanovskou alternativní realitou".
Ve srovnání co psali (a hlavně dělali) jiní češi, byl Peroutka anděl.
February 23, 2017 v 17.09
Přiznávám se, mám slabost pro...
... politické komentáře Lukáše Jelínka, i když často poměrně jasně naznačují jeho politické vímání světa. Ale s tím nemám vážně problém. Naneštěstí - Lukáš Jelínek není odborník ani na televizní tvorbu, ani na filmovou historii, dokonce na vůbec žádné umění. Takže by se vážně, ale opravdu vážně neměl zaměstnávat obhajováním neobhajitelného zvláště ve sféře, keré zjevně ani za mák nerozumí. Je to pro mne zklamání, ale s tím se už nějak vyrovnám. Ony totiž politické komentáře - chtíc nechtíc - nutí pro změnu mne, abych přemýšlela, to o žádném dramatickém díle páně Sedláčka říct nemohu.