Chvála stranické schůze
Jan ŠíchaInaugurace amerického prezidenta byla vrcholem antipolitiky. Místem, odkud se bude rehabilitovat politika, budou stranické schůze.
Inaugurace realitního magnáta do role prezidenta USA přeci jen nakonec přinesla jeden svátek. Stala se svátkem antipolitiky.
V přítomnosti hned několika bývalých prezidentů zaznělo, že politika lidi nezastupuje a stará se o sebe. Že z ní lid nic nemá, naopak. Někdejší první muži světa tam stáli jako tvrdá Y. Být to v Sovětském svazu, jistě by se pakovali do Gulagu. Takto snad v Americe o západní politice naposledy mluvil Chruščov.
Nový americký prezident dal vládu zpátky lidu. Neřekl kterému. Začít by se mělo od indiánů. Hodně rozlišovat. Když se ale někdo na život dívá z vlastní věže ve městě, v němž sídlí nejvlivnější burza na světě, vypadá všechno dole jako lid.
Mé oblíbené německé noviny napsaly, že politika nového amerického prezidenta nesleduje žádný z dosavadních směrů americké zahraniční politiky. Vyjmenovali čtyři, jeden z nich Wilsonův, s důrazem na Společnost národů, který mu doma neprošel, ale nám se stal až do nacismu programem.
Noviny myšlenku uzavřely zjištěním, že nová americká matérie je tématem pro psychology, ne pro politology. V každém případě, antipolitika je na vrcholu. Už by mohla sestupovat.
https://www.novinky.cz/kultura/salon/426469-vaclav-belohradsky-rozkoly-doby-postmoderni.html
Jako příteli politických stran zakotvených na celostátní místní úrovni se mi to nečte dobře, ale že strany ztrácejí přitažlivost a vliv, je fakt.
((( osobně bych třeba onehdá Okamuru a jeho "stranu" s osmi členy vůbec nepustil do parlamentu, je to výsměch ústavě )))
Akorát nechápu, proč by měl kapitál brát ohled na názor "multitudines".
V jedné věci má ale Bělohradský přece jenom pravdu: v té své poslední větě, že všechno záleží na tom aby se ten destruktivní potenciál těchto spontánních aktivit zdola z a n t i demokratických přetavil na demokratické.
Jenom Bělohradský bohužel nedodává žádný návod k tomu, jak právě toho docílit. A dokonce ani nijakým způsobem nedokládá, proč ti divocí "anti"-aktivisté by vlastně měli mít nějakou motivaci k tomu, stát se "demokratickými", ve smyslu odpovědné účasti na seriózní správě státu a věcí veřejných.
Mimochodem, nenapadlo vás, že komunisté (aspoň někteří z nich) to s lidem mysleli vlastně dobře?
Co se ale té jeho převýchovy týče: asi se shodneme na tom, že pokud by tento svět měl být opravdu lepší nežli jak je teď, bylo by k tomu zapotřebí dosti podstatně změnit člověka, jeho hodnotové orientace.
Jaký je pak vlastně rozdíl mezi touto "proměnou člověka" a jeho "převýchovou"?...
Jaký rozdíl je mezi "proměnou člověka" a jeho "převýchovou"?
Takovýto: Proměnit se může člověk sám, eventuálně s Boží pomocí. Zatímco převychovat ho mohou pouze jiní lidé.
Jinak řečeno: i ta "vnitřní proměna" probíhá vždycky jenom a pouze v kontextu nesčíslných vztahů k ostatním lidem. V neustálé konfrontaci s tím, jak ti ostatní reagují na to, jaký jsem já, jaké já mám myšlenky, názory, způsoby chování. A opačně já zase vnímám a se sebou samým srovnávám to, jací jsou ti ostatní. Jaký je jejich - převládající - životní názor, jaké jsou jejich postoje, jaké jsou jejich hodnotové normy.
A dokonce i ten Bůh je zprostředkovaný tím okolím: asi sotva sám od sebe někdo přijde na to, najít či vytvořit si nějakého svého vlastního, úplně nového Boha.
Takže, to celé: jestli já v sobě vůbec najdu nějaký impuls k vlastní proměně, to záleží ve velice podstatné míře na tom, v jakém žiji světě, v jakém prostředí. A tedy to mé okolí v každém případě na mě působí výchovně. Ať už v dobrém nebo špatném. Jediný rozdíl je v tom, jestli toto působení okolí je vědomé a cílené, anebo nevědomé a spontánní.
A pak je ještě jeden zásadní rozdíl: pokud to výchovné působení je vědomé a cílené, pak je principiální rozdíl v tom, jestli tak provádí cestou fixních předpisů a zákazů - anebo s plným respektem k mé vlastní vnitřní svobodě.