Ukrajinská expertka: Evropa náš zápas o kulturu a historickou paměť nechápe

René Andrejs

O ochraně kulturního dědictví Ukrajiny, nelegálním obchodu s ukrajinskými artefakty a ruské kulturní expanzi jsme hovořili s Darynou Pidhornou, právničkou Regionálního centra pro lidská práva a expertkou na ochranu kulturního dědictví.

Daryna Pidhorna je právní expertka v kyjevském Regionálním centru pro lidská práva, které se zabývá dokumentací mezinárodních zločinů Ruské federace. Pidhorna je vedoucí oddělení ochrany kulturního dědictví, věnuje se problematice trestných činů proti kulturnímu dědictví v době války. Foto archiv Daryny Pidhorné

Jako právnička se dlouhodobě věnujete ochraně hmotného i nehmotného kulturního dědictví. Jak se vůbec daří otevírat toto téma v době, kdy je Ukrajina každodenně vystavena ruským útokům?

Ochrana kulturního dědictví v době války představuje velké dilema, často se totiž sami sebe ptáme, zda je to priorita, či ne. Je jasné, že záchrana lidských životů, ochrana lidských práv a bezpečnost jsou nejdůležitější, nicméně každá společnost potřebuje pro přežití také společné pilíře, jako jsou kultura, historie, tradice či rituály. Něco, co lidem pomáhá pochopit, kdo jsou a proč a za co bojují.

Ve válce hraje kultura vždy významnou roli a v případě Ukrajiny to platí dvojnásob. Kromě války v zákopech totiž vede Rusko i válku na poli kulturním. Od vypuknutí konfliktu se ruská propaganda snaží vymazat ukrajinskou kulturu a výklad dějin z povědomí veřejnosti, pohltit veškeré ukrajinské stopy a začlenit je do svého vlastního výkladu o velkém impériu, což hojně využívá pro ospravedlnění zabíjení civilního obyvatelstva, rušení ukrajinské kultury a ničení všech, kteří vystupují proti ruským principům nadřazenosti.

Našli Ukrajinci nějaký obecný princip, jak se svou historickou pamětí a kulturou zacházet?

Stále jsme teprve ve fázi znovuobjevování vlastních dějin a diskuse o jejich interpretaci. Velký posun je například v chápání polsko-ukrajinských vztahů, naopak výzvou jsou pro nás dočasně okupované území na východě Ukrajiny. Mám na mysli především Doněckou a Luhanskou oblast.

Jaká byla skutečná identita lidí, kteří tam žili? Podle mých odhadů maximálně deset procent ukrajinské populace zná historii těchto regionů. Většina lidí netuší, že se jednalo o mimořádně rozmanité území, které osidlovali lidé z evropských či středoasijských zemí a stavěli zde města jako Doněck, Mariupol, Melitopol či Berďansk. V učebnicích dějepisu se tyto informace vůbec nedozvíte, a pokud ano, jedná se spíše o akademické texty, které jsou psány nepříliš přístupným jazykem.

Stále sami sebe nedokážeme vidět jako jeden národ, nechápeme, proč mluvíme ukrajinsky a co je to být Ukrajincem. Zotavování z válečného konfliktu bude znamenat dlouhý proces a je jasné, že při vyrovnávání se s tímto traumatem se budeme muset vypořádat i se vztahem naší kultury a té ruské.

Osobně vidím ale největší problém v lhostejnosti naší vlády a úřadů k otázce, co je ukrajinská kultura a jakým způsobem bychom ji měli chránit. Mám na mysli především proaktivní přístup úřadů, vytváření metodik na ochranu kulturního dědictví, zapojování veřejnosti do otevřených debat s cílem vytvořit fungující postupy.

Multikulturní a multietnické dějiny Ukrajiny se nepoddávají jednoduchým výkladům. Na snímku chrám Proměnění Páně v Oděse, zničený ruskými raketami v roce 2023. Foto WmC

Jak konkrétně se to projevuje během nynější války?

Uvedu jeden příklad. Po začátku plnohodnotné války začala muzea v blízkosti frontové linie přesouvat své sbírky. Jelikož jsou ale všechna spravována ministerstvem kultury, musela nejprve sestavit seznam exponátů vhodných pro evakuaci.

Podle pokynů musejí být nejprve evakuovány sovětské medaile a zlato, dále knihy a na posledním místě artefakty, které muzea považují za nejcennější. V případě, že jde například o regionální muzeum spravující sbírky výtvarného umění, a nikoliv předměty spojené se sovětskou minulostí, neexistuje žádný manuál, jak postupovat.

Pracovníci muzeí se často ocitali ve složité situaci — museli se evakuovat, protože frontová linie se rychle přibližovala a zároveň sami museli rychle rozhodnout, která díla zachrání.

Ministerstvo kultury nevědělo, jak na situaci zareagovat, a tak lidé začali ochranu exponátů řešit sami a schovávat je, kde jen to bylo možné. Úřady selhaly nejen v procesu evakuace, ale dlouhodobě selhávají v systematickém řešení ochrany památek.

Trvalo jedenáct let, než stát vyhověl našemu tlaku a zřídil post v rámci generální prokuratury, jenž se bude zabývat trestními činy spojenými s kulturním dědictvím. Jedenáct let diskusí, tlaku kulturních institucí, občanských iniciativ a akademiků a výsledkem byl jeden post. Pokud začneme mluvit o kultuře, pro mnohé vládní představitele a úředníky se tento pojem zúží na vyšyvanku, boršč a tanec hopak. A to je problém.

Dlouhodobě se věnujete mapování stavu kulturních památek na Ruskem okupovaných území. Jaké problémy tam sledujete?

Vedle cíleného ničení kulturních památek jde především o nelegální obchod s uměleckými artefakty, které Rusové prodávají na černém trhu, či o nelegální archeologické vykopávky, které na okupovaných územích provádějí.

Situaci jsme znali už z Krymu, ale stejný vzorec se opakuje i jinde. Rusko vyšle zástupce akademických či muzejních institucí jako například Ruské akademie věd či petrohradské Ermitáže, kteří provedou nelegální vykopávky. Exponáty jsou poté vystaveny buď v krymských muzeích, nebo odvezeny do Ruska.

Jen na Krymu jsme za posledních deset let jsme napočítali 1400 archeologických vykopávek, během nichž bylo odvezeno 12 milionů předmětů.

O tom, jak zásadní roli v rusko-ukrajinské válce hraje historická paměť, svědčí i obrovský muzejní komplex Nový Chersones, vybudovaný z rozhodnutí Vladimira Putina v letech 2022—2024 v okupovaném Sevastopolu. Foto WmC

Kde tyto artefakty končí?

Jejich přesný osud bohužel neznáme, ale víme, že se často objevují na evropském či americkém černém trhu, jsou předmětem aukcí a dostávají se do soukromých sbírek v zahraničí.

Důkazem jsou četná odhalení celníků v Estonsku, Španělsku či USA, kteří zadrželi ruské lupiče, a vyšetřovací komise odhalily, že předměty pocházely z nelegálních vykopávek na Krymu.

Může v tom Ukrajině nějak pomoct Evropská unie?

V zásadě nám jde o to, aby mezinárodní společenství posílilo regulaci dovozu a vývozu kulturních artefaktů. Do Evropské unie je například mnohem jednodušší převézt ukradené artefakty než potraviny živočišného původu, u kterých musíte předložit hned několik dokumentů dokazujících původ.

V tom zatím selháváme, ale věřím, že pokud sjednotíme evropskou a ukrajinskou zkušenost, můžeme kulturu ochránit více. Neméně důležitá je podpůrná sankční politika vůči osobám, které se rabování a obchodování s ukradenými artefakty dopouštějí.

Evropská unie zatím na sankční seznam přijala dvě osoby, nicméně jde o mnohem více jmen z řad ředitelů muzeí, jako je například Ermitáž, či Ruské akademie věd. Tito lidé nejsou pod dohledem orgánů činných v trestním řízení, vlád či Europolu a Interpolu. Stále mají volný přístup k evropskému akademickému prostředí a šíří své příběhy o velkém ruském impériu.

Jak v kontextu ochrany ukrajinského kulturního dědictví vnímáte fakt, že mnoho ruských kulturních institucí stále působí na území států Evropské unie?

Evropský prostor je stále velmi otevřený ruským institucím. Nejde jen o Russkij dom, ale také o některé menší organizace a iniciativy, působící především v Německu, Itálii a Francii, kde stále do velké míry ovlivňují veřejné mínění. Většina z nich je financována ruskou vládou, a to buď přímo, nebo prostřednictvím grantů, sbírek, crowdfundingu a podobně.

Česká republika je v tomto ohledu velmi dobrým příkladem, protože činnost organizací značně omezila, nicméně Russkij dom zde stále působí. I když chápu logiku jeho existence jakožto kulturní instituce, problematické je, že je zcela kontrolován ruským ministerstvem zahraničí a musí dodržovat strategii národní bezpečnosti z roku 2021.

Russkij dom organizuje jazykové kurzy či přednášky, což bývá veřejností vnímáno jako neškodné aktivity, ale uvědomme si, že skrze ně Rusko vykládá svůj pohled na svět a svou nadřazenost jiným kulturám. Na stránkách ruského velvyslanectví jsou dokonce jasně napsané pokyny, jak prezentovat ruské dějiny.

Nejde však pouze o instituce, ale rovněž o konkrétní umělce. Například letos v květnu dostal ruský hobojista Fjodor Osver ocenění na mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro a zanedlouho poté vystupoval na Ruskem okupovaném Krymu. Jak se ukrajinská společnost staví k těmto případům?

Vyberu asi nejznámější případ Anny Nětrebkové, která má velmi jasnou představu o současné úloze Ruska, a přes všechny protesty je stále vítána v mnohých operních domech a koncertech. Na Ukrajině to vnímáme jako porušení dobré pověsti institucí, které ruským umělcům umožňují vystoupit.

Totéž se stalo v případě Woodyho Allena, který se dlouhodobě vyjadřuje o Rusech jako o fantastickém národu. Jeho filmy se přestaly promítat a většinová ukrajinská veřejnost už ho nevnímá tak pozitivně jako dříve.

Rusku se však daří propagovat kulturu na mezinárodní úrovni a oddělovat ji od politiky. Nezáleží na tom, zda vedete válku a zabíjíte civilisty, stále můžete prodávat svou kulturu. A pomáhá tomu i mnoho ruských umělců, kteří sice odsoudili válku a vyjádřili podporu Ukrajině, ale zároveň dodávají, že za vše může pouze Putin, a nikoli obyčejní lidé.

Problém je, že na Ukrajině tito lidé zabíjejí. Možná jsem jako Ukrajinka zaujatá a příliš ovlivněná děním v naší zemi, ale nedokážu tento narativ pochopit. Říkám si, že pokud by lidé opravdu chtěli něco změnit, mají přece možnost. Sama jsem to viděla v naší zemi během dvou revolucí a i nyní během války.

RENÉ ANDREJS