Nová kalkulačka ukazuje, jak na domácnosti dopadne Jurečkova superdávka
Alena ZieglerováKonečně si mohou dotčení jednotlivci a rodiny spočítat, jak se změní jejich finanční situace v souvislosti s přijetím zákona o takzvané superdávce. Výpočty odhalují, že většina si nepolepší — a někteří si pohorší.
Odborníci z Centra pro společenské otázky — SPOT ve spolupráci s platformami poskytovatelů sociální práce a služeb potřebným domácnostem zveřejnili v souvislosti s přijetím zákona o dávce státní sociální pomoci, takzvané superdávky, kalkulačku, pomocí níž si může každý vypočítat výši nároku na dávky státní pomoci pro sebe a svou domácnost dnes a porovnat si tuto částku s nárokem na superdávku od letošního října. To vše při zohlednění daňových slev, bonusů a exekucí.
Konec výmluv a zatloukání
Tímto úctyhodným počinem mohou být ukončeny spekulace o tom, co vše Marian Jurečka jako ministr práce a sociálních věcí zamlčel zákonodárcům i veřejnosti o dopadech superdávky na domácnosti, které mají objektivní potíže s úhradou nákladů na své základní potřeby třeba jen kvůli tomu, že mají děti, vysoký nájem nebo zhoršený zdravotní stav.
Kalkulačka založená na parametrech zákona, který se od 1. října 2025 začne týkat nových žadatelů o sociální pomoc a od 1. dubna 2026 také stávajících příjemců příspěvku na bydlení, přídavku na dítě a opakovaných dávek pomoci v hmotné nouzi, prokazuje, že málokdo si oproti dnešku polepší. Mnozí žadatelé budou naopak nepříjemně překvapeni svým zařazením mezi domácnosti „pracovně neaktivní“ nebo nedostatečně „zranitelné“, přestože se jako „neaktivní“ ani „v pohodě“ necítí a takto striktní pohled na ně nesdílí ani naše převážně svobodomyslná společnost.
Za příliš blahobytné budou například považovány domácnosti, které splácejí dluhy pod dohledem insolvenčního správce na základě rozhodnutí soudu o schválení oddlužení, tedy z přiměřeného výdělku z legální práce a bez zatížení zaměstnavatelů komunikací s exekutory. V jejich případě se i nadále bude mít za to, že ze svého výdělku nic nesplácejí, takže se vlastně mají skvěle a na superdávku buď vůbec nedosáhnou, nebo jen v míře, ve které se tato pomoc mine účinkem.
Neprošel ani jeden z pěti poslaneckých návrhů na zmírnění posuzování příjmů splácejících dlužníků buď rovnou před insolvenční srážkou, nebo aspoň při započítání poloviny srážky stanovené soudem. Malý počet dlužníků se zájmem o oddlužení, který se nezmění i přes zkrácení oddlužení z pěti na tři roky, tudíž bude nadále znamenat nižší odvody státu v důsledku bujení nelegální práce, včetně nehlášení části výdělků.
Dalším příkladem překombinované regulace je situace samoživitelky, která se úderem sedmých narozenin nejmladšího dítěte začne posuzovat jako natolik práceschopná, že si bude moci zaplatit větší část nákladů na bydlení a na děti sama. Pomoc státu s bydlením s využitím takzvaných normativů jí poklesne o třetinu, příspěvek na energie dokonce o čtyřicet procentních bodů a, protože rodina přestane být zranitelná, bude se muset samoživitelka alespoň zaevidovat jako uchazečka o zaměstnání, aby nepřišla o bonus ve výši tisíc korun na každé dítě.
To nejspíš každá máma udělá, ale bude přitom určitě řešit nesnadné rozmístění dětí do školek, družin a kroužků kombinované s hledáním tak výhodné práce, aby jí pomohla pokrýt výpadek pomoci od státu s úhradou nákladů na život. Nepodaří-li se to ze dne na den a příjem domácnosti kvůli tomu klesne pod hranici 1,43násobku jejího životního minima, bonus na každé dítě se automaticky sníží na pět set korun, protože „pro děti je dobré, aby viděly své rodiče pracovat“, jak říká kdejaký rozumbrada, který v takové situaci nikdy nebyl.
V případě nalezení vhodné práce pak zafunguje nově zavedený pracovní bonus, který dávku navýší až o čtyřicet procent čistého výdělku z práce. Vždy to ale bude jen přilepšení podle skutečné výše odměny. V případě rodiny tvořené jedním rodičem s více dětmi nepůjde o nijak oslnivý výdělek s ohledem na potřebu nižšího úvazku a častějších výpadků kvůli péči o děti.
Okno příležitosti mezi říjnem 2025 a dubnem 2026
Prezident Petr Pavel po svém podpisu zákona výše uvedené trefně shrnul: „Vnímám, že v odborných diskuzích panují otazníky ohledně možných dopadů na některé skupiny populace. Tato rizika se ukážou až v praxi. Je třeba je pečlivě monitorovat a pokud se naplní, budu žádat příští vládu, aby určité parametry systému opravila. Jde zejména o otázky definice zranitelných osob, která nyní vynechává např. samoživitele se staršími dětmi, výše životního minima pro malé domácnosti, dopadu na pracovní motivaci občanů v oddlužení či nastavení normativů na bydlení.“
Ať už dopadnou volby konané na začátku října 2025 jakkoli, prvožadatele o státní sociální pomoc čeká přesně to, co si mohou už nyní nasimulovat v odkazované kalkulačce, která zohledňuje všechno podstatné. Úspory na účtech v řádech statisíců korun, více aut než dospělých v rodině ani druhou nemovitost k bydlení ve vlastnictví déle než tři roky není potřeba brát v úvahu, protože pokud je domácnost takto zaopatřena, na superdávku jí vůbec nárok nevznikne.
Okno příležitosti k úpravám se budoucí vládě otevře v období od jejího sestavení do dubna 2026, kdy je možné se na zkušenosti prvních žadatelů o novou dávku poučit z nerozumu vlády předchozí a začít urychleně pracovat na nápravě, jak ji k tomu vybízí prezident. Většinu pozměňovacích návrhů podala současná opozice, takže „notičky“ už připravené jsou.