Divadelní hra připomíná otravu Bečvy. „Pět let se topíme v bahně,“ říká režisér
Redakce DRNezávislé brněnské divadlo Kam jdeš? Ve středu 16. dubna uvedlo premiéru nové divadelní hry Bečva (true crime), jejímž autorem je rektor JAMU Petr Michálek. Hra těží z investigativní práce redaktorů Deníku Referendum.
Nezávislé divadlo Kam jdeš? uvedlo ve středu 16. dubna ve světové premiéře inscenaci Bečva (true crime). Autorem i režisérem hry je Petr Michálek, současný rektor Janáčkovy akademie múzických umění. Hra pojednává o případu otravy řeky Bečvy v září roku 2020. Scénář čerpá také z investigativní práce Deníku Referendum, jehož přínos k tématu se autoři rozhodli ocenit darem deseti procent z prodeje vstupného.
V dlouhé řadě rolí od Andreje Babiše, bývalého ministra životního prostředí Richarda Brabce, přes úředníky či inspektory České inspekce životního prostředí, policistů, soudkyně Ludmily Gerlové až po reportéry Deníku Referendum Jakuba Patočku a Zuzanu Vlasatou se střídají tři herečky. Hana Briešťanská a Kateřina Liďáková jsou současně v angažmá Národního divadla Brno. Veronika Lapková zde také dříve působila, diváci ji mohou znát rovněž z televizního seriálu Ordinace v růžové zahradě.
„Celá ta kauza je jedna velká metafora. Zajímá nás zkoumat, co všechno v té věci nefungovalo, kolik kafkovských absurdit to zahalilo. Je to popis jednoho zápasu. Pět let se všichni topíme v bahně,“ říká režisér a autor Petr Michálek.
Sedmdesátiminutová hra byla uvedena na scéně nezávislého brněnského divadla Koráb. Dějem se prolínají kabaretní scény s dialogy založenými na reálných citacích různých aktérů. V několika narážkách se v ději připomíná také román Zámek Fraze Kafky. Jednou z postav je dále agent Dale Cooper ze seriálového Městečka Twin Peaks, který přijíždí případ Bečvy do Valašského Meziříčí vyšetřovat.
„Vždycky mě bavilo ohledávat, co je to takzvaný společenský systém, jak vzniká, kdo ho tvoří, jak moc existuje nezávisle na svých aktérech. V této souvislosti mě přitahovala situace, kdy si myslíme, že něco víme, ale přitom to nevíme. Kauza Bečva je v tomto smyslu dobrou příležitostí. Bohužel,“ vysvětluje své důvody pro sepsání divadelní hry její režisér Michálek.
„Beru to jako obrovskou poctu nejen pro naše noviny, ale pro novinářskou profesi jako takovou. Je obrazem síly novinářství, pokud všechny státní instituce cosi tvrdí, ale veřejnost namísto jim věří výsledkům poctivě odvedené investigativní práce. Jsem rád, že téma takto žije dál a tvořivým způsobem osloví další publikum.“ řekl po premiéře šéfredaktor Deníku Referendum Jakub Patočka.
„Petr Michálek a jeho herecké kolegyně odvedli ohromnou práci, při níž se velmi důkladně seznámili s obrovským množstvím podkladů. To vše pak odvyprávěli způsobem, který je pro nás jako novináře v mnohém novátorský a inspirativní. Případ, který je ve své podstatě depresivní a absurdní, diváka v divadle rozesměje. A to je něco, co všichni potřebujeme,“ glosovala premiéru hry reportérka DR Zuzana Vlasatá.
Nejbližší prozatím nevyprodaná repríza představení se koná 15. května. O dalších představeních, která se uskuteční i mimo Brno, budeme v Deníku Referendum informovat.