Sobotka vysvětloval okolnosti privatizace OKD. Pochyby přetrvávají
Saša UhlováPremiér Bohuslav Sobotka během sněmovní debaty obšírně vysvětloval okolnosti, za kterých proběhla doprivatizace OKD. Některé podstatné detaily pominul.
Při včerejší sněmovní debatě předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) obšírně vysvětloval okolnosti někdejší privatizace těžební společnosti OKD. Poprvé tak podrobněji veřejně obhajoval některé kroky, které jako ministr financí učinil v letech 2003 — 2006. Debata skončila bez výsledku, Sobotkovi oponoval zejména předseda poslanců krajně pravicového Úsvitu Marek Černoch. Zda se bude v diskusi pokračovat, není jasné.
Za hlavní problém označil Sobotka dění v devadesátých letech minulého století, kdy stát firmu převedl na akciovou společnost a následně v ní ztratil takzvanou divokou privatizací většinový podíl, aniž získal odpovídající protihodnotu. V tom má pravdu. Devadesátá léta tu patrně byla jednou velkou zlodějnou v režii ODS.
Ale ač je třeba hlavní viníky hledat tam, celý příběh privatizace OKD se tím neuzavírá. Tématu jsme se loni v létě v Deníku Referendum podrobně věnovali a základní body vývoje tak, jak je premiér popsal, se shodují s naší analýzou. Nezodpovězené otázky tu zůstávají.
Musel stát přikročit k doprivatizaci?
Jako hlavní důvod doprivatizace, na které se jako tehdejší ministr financí v roce 2004 podílel, uvádí Bohuslav Sobotka skutečnost, že stát v OKD přišel na základě vlastních rozhodnutí v roce 1996 o majoritu. Byl tak vlastníkem menšinového podílu akcií ve společnosti, kterou, jak říká Bohuslav Sobotka, neměl už několik let vůbec pod kontrolou.
To by znělo přesvědčivě, ale není to tak docela pravda. V případě rozhodnutí, která jsou pro společnost zásadní či významná, byla podle tehdejší i současné právní úpravy nezbytná kvalifikovaná většina hlasů na valné hromadě společnosti. Tato pravidla jsou zakotvena zejména v § 186 odstavce 2 obchodního zákoníku.
Stát měl v době privatizace takový podíl na základním kapitálu OKD, že bez jeho souhlasu nemohla valná hromada žádné významné rozhodnutí, jako je změna stanov, nebo změny v základním kapitálu, učinit. To má význam zejména v souvislosti s vývojem po privatizaci. Jakmile pominula blokační menšina státu, začali totiž vlastníci OKD vyvádět a prodávat aktiva OKD.
V případě, že by stát svůj podíl neprodal, či by v privatizační smlouvě stanovil dostatečné záruky, mohl takovému rozprodávání bránit. A kdyby mu nezabránil, alespoň by na něm participoval. To by znamenalo, že by nad ním měl zároveň kontrolu a z prodeje pak podíl. Blokační minorita vyplývala nejen ze zákona, ale také z článku 14 stanov OKD a.s., ve znění z 31. 5. 2004.
Další podstatný moment je, že stát byl rovněž v pozici takzvaného kvalifikovaného minoritáře podle § 181 a 182 Obchodního zákoníku. K jeho právům náleželo například:
- právo žádat představenstvo akciové společnosti o svolání mimořádné valné hromady,
- právo požádat dozorčí radu o přezkoumání činnosti představenstva, o podání žaloby na členy představenstva,
- právo podat tzv. akcionářskou žalobu, tedy uplatnit právo na náhradu škody jménem společnosti.