Život není náhoda
Eva HájkováPro někoho je náboženství nepřijatelné, nedovede se však smířit s tím, že život smrtí opravdu končí. Každý nakonec potřebuje v něco věřit, k něčemu směřovat své naděje.
Nedávno jsem četla jednu knížku, ve které autor srovnává antické a hebrejské myšlení, mimo jiné také pojem hmoty a času. Aby to bylo srozumitelnější, vyjadřuje se obrazem. Antické (helénské) plynutí času přirovnává ke světlu, které slábne s rostoucí vzdáleností od zdroje, nebo k řece, jejíž voda nenávratně plyne a mizí v dáli.
Zatímco v antickém pojetí je tedy plynutí času ztrátou, v pojetí hebrejském je spíše zráním. Čas se chová jako semínko vsazené do země, z něhož vyroste košatý strom, a na něm uzrají plody. Čas má svůj cíl, své naplnění. To přirovnání mě velmi zaujalo. Přemýšlela jsem, které pojetí je mi bližší a vybavila se mi přitom písnička Jaroslava Ježka (a Voskovce a Wericha):
Život je jen náhoda, jednou jsi dole, jednou nahoře
Život plyne jak voda a smrt je jako moře
Každý k moři dopluje, někdo dříve a někdo později
Kdo v životě miluje, ať neztrácí naději
Až uvidíš v životě zázraky, které jenom láska umí
Bezvěrectví nepovažuji za nic temného. Můj manžel je také bezvěrec a vycházíme spolu dobře.
Co znamená nezávislost, to je samozřejmě věcí názoru. Někdo se považuje za nezávislého, když se vyzná v tom, jak vydělávat peníze, někomu jde zase o nezávislost na penězích...
Nakonec můžeme říct, že nezávislost je iluzorní věc, protože každý jsme závislý na společnosti.
Když píšu o nezávislosti věřícího člověka, mám na mysli spíš odvahu, kterou mu víra může dodat a schopnost neulpívat na nepodstatném.
Zase je nutné poznamenat, že jsou věřící a věřící.
A s tou odvahou opatrně - odvaha náboženského fanatika v poslldní době nedělá odvážlivcům dobrou reklamu. Taky platí že nemít berličku víry taky chce kus síly a odvahy. Ale prostě jak kdy a jak u koho.
V každém případě myslím nemůže být víry bez pochybností(tupá víra není víra), patří to k sobě - jen racionalisté pracují se skepsí metodicky, bez existencionálního flagelantství. A co je a není podstatné je opět nejlépe testovat životem
A co se té skepse týče: ano, racionalisté pracují se skepsí "metodicky" - staví se ovšem otázka, jak daleko je možno s takovou racionalistickou skepsí vlastně dojít.
Racionalismus je bezpochyby velmi užitečný nástroj, když chceme dejme tomu studovat fyzikální složení vesmíru nebo subatomární složení hmoty; ale jakmile se předmětem našeho zájmu stává samotný člověk, pak tomu slavnému racionalismu a skepticismu obvykle velice rychle dochází dech. Lidská duše se prostě nedá - bezezbytku - sevřít do racionalistických kategorií.
V antickém pojetí totiž vrcholem vší dokonalosti - a tedy měřítkem všech věcí a tím, o dosažení čeho je nutno usilovat - to byl p ů v o d n í stav, to byl onen bájný "zlatý věk", kdy lidské bylo ještě v bezprostředním kontaktu s božským. Od té doby se ale lidé vzdálili bohům, to znamená ztratili kontakt k té božské dokonalosti, a to lidstvu nikterak neprospělo. Ideál tedy antika spatřuje výhradně v n á v r a t u k oněm bájným starým "zlatým časům".
Kdežto v judaistické, a tím spíše pak v křesťanské tradici je pozornost skutečně daleko spíše zaměřena do budoucna - ta boží dokonalost (případně: boží - Poslední - soud) je tu také přítomna, ale člověk musí sám na sobě pracovat, aby k této dokonalosti dozrál, respektive k ní dospěl.
- Mimochodem, právě tento rozdíl v chápání světa bohů byl jednou z příčin pronásledování křesťanů ve starém Římě: právě tím že křesťané byli plně orientováni do budoucna, dopouštěli se v očích římského obyvatelstva automaticky hereze, neboť tím popírali právě ten prapůvodní svět antických bohů.
-----------------------------------------------
A je zde ještě jeden rozdíl mezi antickým a judaistickým chápáním světa. Jeden můj dřívější profesor filozofie (právě ten kterého jsem zmínil v té diskusi o dialektice), ten opakovaně zmiňoval, že antický svět byl daleko spíše vizuální, zatímco ten judaisticko-hebrejský byl více zaměřený na slovo. "Slyš!" - to je pokyn pro židovského věřícího, aby naslouchal hlasu svého Boha.
Zatímco pro antiku, tam byl svět bohů mnohem plastičtější, smyslovější, bezprostřednější; však oni také měli své "sídlo" na zcela reálné hoře jménem Olymp.
Mimochodem, Hospodin také sídlil na hoře - na Sionu.
Člověk asi nikdy nedohlédne konce své cesty,ať je věřící či ne.Ale ta věta,kdo v životě miluje,ať neztrácí naději,je nádherná.Už jsem ji slyšel mnohokrát a nikdy si jí nevšiml.
Stojíme na břehu,vše kolem někam plyne,vše se otáčí,nevíme kam.Co je tím pevným bodem?
Děkuji za inspiraci k přemýšlení
Právě tohle je ten základní omyl, pane Dolejši: duše opravdu není psýché.
"Psýché" je to, co z lidské duše udělala psychiatrie. Tedy věda. Nic proti tomu; je bezpochyby mnoho užitečného, co psychologická věda může přinést pro duševní zdraví člověka.
Ale pokud hovoříme o duši člověka jako takové - tak to je v posledku něco úplně jiného, nežli ona "psýché". Tedy to, co je možno popsat kategoriemi exaktní, ale suché vědy.
Nejdokonaleji tento rozdíl svého času vystihl populární český psychiatr Dr. Plzák, svým doznáním: "Psychiatr nerozumí lidské duši. Psychiatr jenom pozná, co je v ní špatně."
A k tomu ještě dodal: "A já si dokonce myslím, že je to tak dobře!"
Musím přiznat, že plně sdílím náhled doktora Plzáka: lidská duše, to je právě to nevyzpytatelné nekonečno našeho vlastního intimního bytí - a bylo by velice zle, kdyby tento náš vnitřní svět někdo dokázal do poslední částečky poznat, katalogizovat, standardizovat. Jako nějaký počítačový program.
To nevyzpytatelné tajemno naší duše - právě to je to, co nás (stále ještě) odlišuje od robotů. A nedá se nic dělat, ale v této duši je zcela zřejmě i nějaké to místečko pro metaracionální, a tedy spirituální vnímání světa.
Byl to zrovna marxista Sartre, který konstatoval, že "když zrušíme náboženství, zůstane po něm v lidské duši díra ve tvaru boha". A my jsme až doposud nenalezli nic, čím bychom tuto "díru" zaplnili.
-------------------------------------
Ostatně, pane Dolejši, mám tu k dispozici i několik zcela holých racionalistických faktů, na základě střízlivých sociologických a etnografických výzkumů:
Komunity se sdíleným náboženstvím se vyznačují signifikantně nižším počtem interních konfliktů, nežli komunity bez takovéhoto náboženství.
Mezi státy se společným náboženstvím vzniká podstatně méně válečných konfliktů, nežli mezi státy bez tohoto faktoru.
Jedinci s náboženským vyznáním se vyznačují signifikantně vyšší mírou osobní (psychické) stability, nežli osoby bez něj.
Ale bývalo zvykem vystoupit na nějakou horu, když lidé chtěli s Hospodinem mluvit.
Já myslím, že z článku to vcelku vyplývá. Je jím Bůh. Nebojím se použít to slovo, protože vím, co říkám.