Papež ve squatu
Lukáš SenftDva papežové obsadí squat Cibulka. Střetnou se s policií, jsou zadrženi, čelí zrychlenému soudnímu procesu, inkasují podmínku a odvolají se. V jaké realitě se takový scénář odehrává, a co z úst svatých Otců zazní?
Squat Cibulka byl vyklizen. Jeden ze zlých anarchistů dostal podmínku. Zámeček už nebude přístřeším ani platformou pro kulturní akce. Znovu se vrací do rukou majitele, který o tuto památku nepečuje. Na sociálních sítích a v mnoha médiích se oslavuje. Policie si konečně došlápla i na levicové teroristy, kteří neuznávají lidská práva. Právo na soukromý majetek je přece základ svobody a jeden z úhelných kamenů Ústavy. Demokracie je zachráněna.
Budiž trh
Povětšinou je takový názor tvořen dvěma zdroji. Prvním je neoliberalismus. Ten dodává jistotu neomezené svobodě trhu. Říká „laissez faire“: nechte věcem volný průběh, nechte nás jednat, ekonomie je nemilosrdný závod. Druhým zdrojem je naopak konzervativní obhajoba tradičních hodnot. Jsme slušní a pracovití. Sprosté a líné smažky nám kradou domy. Vlastnictví je věcí zcela soukromou a odstřiženou od společnosti.
Obě hlediska čerpají svou legitimitu částečně z křesťanských tezí (i když třeba nevědomě a skrytě). Bůh dal člověku svobodu, tak pojďme spekulovat s baráky, kde by jinak mohli bydlet lidé. Bohatství navíc znamená požehnání boží. Ano, mám hodně peněz: jsem pracovitý, slušný a Bůh mě odměňuje. Od takové logiky je už jen krok k přesvědčení, že bezdomovec je na ulici, protože ho Bůh trestá za lenost. A zřejmě přijde do pekla pro zevláky.
Taková je tvář českého křesťanství. Kardinál Duka si ve veřejnoprávní televizi moudře a hluboce povídá s Václavem Klausem. V Českém rozhlase Duka pro změnu promluvil o demonstraci proti sociálním škrtům a stávkující zde označil za lůzu. A neoliberál Roman Joch nedávno prezentoval tradiční křesťanské hodnoty na Radiu Wave. Vážně je církev pouhým think-tankem pro Klausovy pohrobky?
Joch má vlastně štěstí, že svatá inkvizice už to zabalila, takže ho jeho souvěrci neupálí...
Pana Jocha bych netrestal, protože mít na něco vlastní názor a tento názor vyjadřovat není a nesmí být trestné. Co není v pořádku, je, že panu Jochovi je v katolické církvi dáván prostor, který vzhledem k tomu, co pan Joch říká, mu vůbec nepřísluší. Tady mají být k odpovědnosti vyzváni lidé z katolické církve.
Bohužel, naše katolická církev se za poslední čtvrtstoletí nechala v nejvyšších patrech ukolébat radostí nad tím, že skončilo její pronásledování. S tím, co by se od ní mělo čekat nyní, nedokáže držet krok.
Leč není to zdaleka vina pouze církve, ale také celého našeho politického spektra včetně ohromné části veřejnosti, která se k ní chovala macešsky. Ti všichni napříč politickým spektrem včetně prostých občanů nechápali její význam. Pravice ji pak rafinovaně využívala. Což platí také v současnosti.
Škoda. Církev se však z toho dostane.
Jiří Vyleťal