Papež ve squatu

Lukáš Senft

Dva papežové obsadí squat Cibulka. Střetnou se s policií, jsou zadrženi, čelí zrychlenému soudnímu procesu, inkasují podmínku a odvolají se. V jaké realitě se takový scénář odehrává, a co z úst svatých Otců zazní?

Squat Cibulka byl vyklizen. Jeden ze zlých anarchistů dostal podmínku. Zámeček už nebude přístřeším ani platformou pro kulturní akce. Znovu se vrací do rukou majitele, který o tuto památku nepečuje. Na sociálních sítích a v mnoha médiích se oslavuje. Policie si konečně došlápla i na levicové teroristy, kteří neuznávají lidská práva. Právo na soukromý majetek je přece základ svobody a jeden z úhelných kamenů Ústavy. Demokracie je zachráněna.

Budiž trh

Povětšinou je takový názor tvořen dvěma zdroji. Prvním je neoliberalismus. Ten dodává jistotu neomezené svobodě trhu. Říká „laissez faire“: nechte věcem volný průběh, nechte nás jednat, ekonomie je nemilosrdný závod. Druhým zdrojem je naopak konzervativní obhajoba tradičních hodnot. Jsme slušní a pracovití. Sprosté a líné smažky nám kradou domy. Vlastnictví je věcí zcela soukromou a odstřiženou od společnosti.

Obě hlediska čerpají svou legitimitu částečně z křesťanských tezí (i když třeba nevědomě a skrytě). Bůh dal člověku svobodu, tak pojďme spekulovat s baráky, kde by jinak mohli bydlet lidé. Bohatství navíc znamená požehnání boží. Ano, mám hodně peněz: jsem pracovitý, slušný a Bůh mě odměňuje. Od takové logiky je už jen krok k přesvědčení, že bezdomovec je na ulici, protože ho Bůh trestá za lenost. A zřejmě přijde do pekla pro zevláky.

Taková je tvář českého křesťanství. Kardinál Duka si ve veřejnoprávní televizi moudře a hluboce povídá s Václavem Klausem. V Českém rozhlase Duka pro změnu promluvil o demonstraci proti sociálním škrtům a stávkující zde označil za lůzu. A neoliberál Roman Joch nedávno prezentoval tradiční křesťanské hodnoty na Radiu Wave. Vážně je církev pouhým think-tankem pro Klausovy pohrobky?

×
Diskuse
TT
May 12, 2015 v 15.22
Kacíři!
Česká katolická církev je vedena a podporována především heretiky, kteří aktivně vystupují proti jejímu učení. A tak vystupuje i mnoho jejích členů. Když jim pak člověk přečte něco z encyklik jejich oblíbenců, které mají na kredenci a zapalují pod nimi svíčky jak, jsou z toho celí rozvrkočení.

Joch má vlastně štěstí, že svatá inkvizice už to zabalila, takže ho jeho souvěrci neupálí...
May 12, 2015 v 17.02
Upalovat by samozřejmě neměli nikoho. Ani takové lidi, jako je R. Joch. Ale mohli by jim dávat aspoň nějaké stranické (pardon, církevní) tresty. Například je nepustit dva měsíce do kostela nebo tak něco. Protože jinak nevím, kam to s nimi přivedou.
JV
May 13, 2015 v 18.24
Skvěle napsáno
Skvěle napsáno, pane Senfte, opravdu skvěle. Ten příměr s papeži a sociálním učením církve v jejich ústech je naprosto geniální.

Pana Jocha bych netrestal, protože mít na něco vlastní názor a tento názor vyjadřovat není a nesmí být trestné. Co není v pořádku, je, že panu Jochovi je v katolické církvi dáván prostor, který vzhledem k tomu, co pan Joch říká, mu vůbec nepřísluší. Tady mají být k odpovědnosti vyzváni lidé z katolické církve.

Bohužel, naše katolická církev se za poslední čtvrtstoletí nechala v nejvyšších patrech ukolébat radostí nad tím, že skončilo její pronásledování. S tím, co by se od ní mělo čekat nyní, nedokáže držet krok.

Leč není to zdaleka vina pouze církve, ale také celého našeho politického spektra včetně ohromné části veřejnosti, která se k ní chovala macešsky. Ti všichni napříč politickým spektrem včetně prostých občanů nechápali její význam. Pravice ji pak rafinovaně využívala. Což platí také v současnosti.

Škoda. Církev se však z toho dostane.

Jiří Vyleťal