Nahota českých představ o mužství
Tomáš PavlasTomáš Pavlas komentuje aktuální kauzu se zrušenou výstavou aktů v knihovně Akademie věd. Úroveň našeho povědomí o tématech genderu a feminismu je daleko za standardem vyspělého světa.
Ještě než odešel s ostudou za obvinění ve věci zneužívání instituce vojenského zpravodajství, prohlásil počátkem roku 2011 tehdejší předseda vlády Petr Nečas směrem k otřásajícímu se Egyptu: „Právě například zkušenosti s ustavením některých institucí a procesů, které souvisejí s demokratizací země a transformací k plně demokratickému systému, je to, co Česká republika může nabídnout.“
Od té doby jsme zažili další příklady „fungování institucí a procesů“. Připomeňme třeba oblíbený „karetní průmysl“: Bémova open-card za miliardu a půl byla sice k ničemu, ale fakticky aspoň nahradila pražskou tramvajenku. To Drábkova s-karta za sto milionů už dokázala pouze rozvrátit systém výplaty sociálních dávek.
Poslanci a politici to od občanů slízávají posledním místem v prestiži povolání, nějaké větší vášně však podobné excesy nevzbuzují.
Co dokáže veřejnost skutečně nadzvednout ze židle? Aktuální kauza výstavy fotografií v knihovně Akademie věd naznačuje, že to může být paradoxně právě moment, kdy veřejná instituce zafunguje.
Akademie věd pořádá Týden vědy a techniky, popularizační akci pro veřejnost. Jedna z přednášek je věnována také technice z druhé poloviny 19. století, tvorbě fotografií prostřednictvím mokrého koloidového procesu. Karel Richter, přednášející a fotograf v jedné osobě, zhotovil zmíněnou technikou sadu dvanácti fotek. Výstava těchto fotografií instalovaná přímo v knihovně Akademie věd s názvem Women: Scenes in the library, byla také součástí programu celého týdne.
Genderová expertní komora ČR a Kongres žen se ohradily proti tomu, že zobrazení spoře oděných žen v sexualizovaných pozicích nemá žádnou spojitost s vědou či výzkumem, v kontextu místa a akce degraduje ženy na sexuální objekty a zpochybňuje přínos vědkyň. V prohlášení se také píše, že fotografie si v jiných prostorách nepochybně najdou své vděčné publikum, ale posláním Akademie věd je podpora radosti z vědění s respektem k mužům i ženám.
Ředitel knihovny Akademie věd kritiku reflektoval a rozhodl se výstavu přesunout do prostor mimo veřejnou instituci. Zástupkyně a zástupci genderových organizací jeho krok ocenili.
O textu Ondřeje Neffa
Zvláště v kontextu celé akce na podporu vědy, kdy jsou vědkyně a vědci na plakátech po celé Praze představováni jako sexy, upravení s moderními účesy, tu rozesmátá drží jakousi molekulu, onde zadumaně hledí na slepenou keramiku, snad odněkud od Knovíze - ale to se člověk nedoví. Hlavně že vědci jsou sexy...
Pokud takhle představujeme vědce, tak proč by k tomu nemohly být spoře oděné - nahých je velmi málo - ženy různých ras a postav ve stylizované knihovně. Možná tahle výstava byla to nejlepší, co týden na podporu vědy přinesl.
Hlavně bych byl ale rád, aby si lidé uvědomili, že stanovisko dvou feministických organizací není feminismus. Jde jen o partikulární a troufám si tvrdit, že ve světovém měřítku okrajový proud. Naštěstí. Feminismus je příliš široké hnutí na to, aby se dalo spojovat s puritanismem, nad kterým by kroutila hlavou i Eliška Krásnohorská.
Jinak je ovšem článek perfektní analýzou českých poměrů.
Není divu, už názvy Genderová expertní komora a Kritická mužská studia vypadají jako z nějaké satirické knihy.
Je zřejmé, že již nějakou dobu probíhá v ideové oblasti konzervativní ofenzíva. Feministické kruhy umí, zdá se, využít její výbavu stejně dobře jako tu liberální. Důsledkem je případ výše probíraný. Každý úspěch může být krokem k dalšímu úspěchu. Kdo by pohrdl?
Přístup k pornografii na několik kliknutí nebudí nějaké emoce. Po přečtení rozhovoru s uprchlíky z KLDR máme asi dokonce pocítit trošku hrdosti. A co trapná reklama? Nanejvýš si vykoleduje sexistické prasátečko. A co rozšíření dostatečně atraktivního pracovního odění různých prodavaček? Nezájem.
Když je trh "svatou krávou", tak trochu slevíme z jiných svobod. To bude ta pravá cesta soudobého feminismu, nemýlím-li se.
Mít v AV výstavu aktů je možná trochu divné, ale ve srovnání s tou kampaní na podporu vědy je to marginální a spíš osvěžující. Navíc se to dá vykládat i jako svoboda v prostoru, který by měl brojit např. proti představě, že žena se nesmí oblékat provokativně, protože si tím způsobuje znásilnění...
Při podporování názoru, že nahota patří jen na on-line xxx stránky se nemůžeme divit, že se z přirozenosti stává perverzita.
Vzhledem k uvedenému mi přijde poznámka výše poněkud "vytáčková", řečeno decentně. Asi byste měl říci, zda jste byl pro kritické stanovisko, jež vedlo ke zrušení výstavy, příp. zda se domníváte, že zrušení výstavy bylo ¨správným řešením situace.
V "našem" případě expozice fotografických aktů neprotestovaly žádné velmi konzervativní kruhy. Asi je to nenapadlo a asi by neměly šanci. Upozornění přišlo úplně odjinud a věci se hned "hnuly".
Jinak, to že na výstavě Bodies byly také ženská těla je irelevantní, neboť tam byla také mužská těla. Ta kritika se týkala zneuctění lidskosti obecně. Čili nás to uráželo všechny, což tak někdo mohl vidět a někdo nikoliv. Na místo toho výstava v AV zobrazovala pouze ženy. Pojem diskriminace pochází z latiny a znamená činění rozdílů, neodůvodněné činění rozdílů ...
Již dávno si zvykli být hlídací pes tam, kde je nikdo nenakopne, když štěkají. AV alibisticky a bez diskuse ustoupí, nechce skandál, který by se táhl, podobně jako MŠMT bude vážně uvažovat o tom, že vyškrtne větu "Máma má maso" ze slabikáře, protože to podle úvah genderových odborníků upevněje stereotyp ženy zavřené v domácnosti.
Veřejnoprávní televize bude sice denně vysílat obrovskou porce pořadů, které se všechny stereotypy související s patriarchální společností opakují v mnohem odhalenější podobě, zástávky veřejné dopravy budou dál ověšeny zobrazeními spoře oděných žen v seuxalizovaných pozicích (ať je to, co je to) a příslušné iniciativy budou držet hubu, protože vědí, že by neuspěly (to jest, budou se obecně rozčilovat, ale nepokusí o nátlak na pražskou radnici).
Jen je škoda, že podobnými zbabělostmi zesměšňují lidé jako Pavlas vážný problém. ale to je věc jejich svědomí. A alibismus posledních dvou Pavlasovy replik ukazuje, že spuštění tohoto mechanismu nehrozí.
Tomášovi Pavlasovi
Slovo idiot pochází z řečtiny a znamená "soukromník, který se nevěnuje politickému životu obce". Přesto ho dnes používáme poněkud jinak, právě tak byl už dávno nahrazen původní význam "discriminatio" ozývající se ve slově diskriminace (myslím. že substantivum je až novověké, ale nechci na to přísahat). Ostatně nepodezírám Vás, že by jste ta nová vymezení -- ať již ve formě evropské legislativy a návazných národních zákonů, ať v sociologické terminologie -- neznal.
Chudaci, neznali tenkrat neziskovky, Gender studies a Siklovou.
Nicméně ctil bych vaše přesvědčení a respektoval bych i jeho výsledky, pokud byste opravdu bojovali proti komercionalizaci sexuality a proti snižování žen na pouhé reklamní objekty. To ale nečiníte -- buď, že to neumíte, nebo že nechcete. Místo toho terorizujete zranitelné, abyste ukázali, že máte vliv.
A abych se přiznal, nechápu, proč se domníváte, že vnucování vašich předsudků veřejnosti má cokoliv společného s odstraňováním nerovného postavení žen. Jde o vážné téma a vy svůj přístup k němu jasně ukazujete, když vás Knihovna AV zajímá jen jako výstavní prostora fotografií, které jste shledali nevhodnými, a nikoliv jako frapantní příklad genderové nerovnosti v odměňování podle feminizace odvětví či jako jedno z posledních pracovišť na Prezidiu AV, které ještě poměrně nedávno mělo jako vedoucího představitele ženu. Je mi líto, ale musím odmítnout , pokud mě považujete za souputníka. Považuji vaše aktivity za kouřovou clonu, která úspěšně zaplňuje mediální prostor, ve kterém by se třeba jinak mohlo začít diskutovat o vážných dimenzích genderové nerovnosti.
S přáním klidu a pohody
Martin Profant