Problém s dívkou olizující banán

Petra Hlaváčková

Ačkoli byla výstava Natalie LL ve Zlíně po týdnu znovu otevřena, celý případ nekompetentního zásahu zlínských krajských radních poukazuje na několik varovných rysů vztahu současné české politické třídy k umění.

V Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně proběhla výstava světoznámé polské umělkyně Natalie LL. Vystavena byla její díla ze 70. let, kdy zkoumala, jak lze umělecký jazyk oprostit od sémantického obsahu dosazovaného naší každodenní zkušeností.

Když zmenšené makro fotografie pohlavního aktu poskládáme do nápisu NATALIA IST SEX, vznikne poetický ornament? Vidíme-li video dívky olizující banán bez jakéhokoliv dalšího kontextu, jaký význam si dosadí náš mozek?

Hejtman Zlínského kraje Stanislav Mišák i jeho náměstek Jaroslav Drozd v tom měli jasno. Jakmile si po třech měsících od otevření výstavy všimli, nechali ji obratem zavřít, protože podle jejich významové interpretace šlo o jasnou pornografii.

Zavřeli ji i na základě stížností dvou návštěvníků, kteří dospěli ke stejnému závěru. Přitom tato umělecká díla mají jasný feministický aspekt kritizující pornografii. Žena v těchto dílech ovládá situaci, ustavuje její rámec a klade otázky a tím se vůči světu pornografie s jednostranným pohledem na ženu jako sexuální objekt jasně vymezuje. 

Pánové padli Natálii hezky do pasti. Dosadili si k zachycenému sexuálního aktu (v tomto případě dokonce manželskému) svůj vlastní jednoznačný kontext.

×
Diskuse
JP
September 4, 2014 v 11.52
Umění?
Problémem není ani tolik, jestli se jedná či nejedná o "pornografii"; vlastním problémem se jeví především to, že - alespoň pokud je možno z předloženého fota soudit - že se jedná zřejmě o typický prvoplánový kýč postmodernismu, kde se naprostá absence niterné tvůrčí ideje nahrazuje a vytěsňuje exhibicionistickou pseudoprovokací.