Tři sestry a boj za ňadra

Fatima Rahimi

V Kanadě se konal protest za právo žen chodit „nahoře bez“. Tato akce nutí k otázce: jaká je dnešní podoba feministických snah? Nesklouzávají paradoxně k lacinému sexismu?

Minulý týden proběhl v provincii Ontario na jihovýchodě Kanady neobvyklý pochod. Několik set mužů a žen odhalilo svůj trup a vyrazilo do ulic bojovat za genderovou rovnost.

„V Deníku Referendum zní kritické hlasy emancipovaných žen, které analyzují, ale nenaříkají. A debaty se účastní i muži.“
×

Demonstrace byla svolána na základě incidentu, který se odehrál ve městě Waterloo. Tři sestry jedoucí na kole bez vrchní části oblečení byly zastaveny policií a posléze vyzvány, aby svá těla zakryly. A to i přesto, že v Ontariu od poloviny roku 1991 platí zákon, který dovoluje objevit se na veřejnosti „nahoře bez“.

Sestry Alysha, Tameera a Nadia, které byly zároveň hlavními organizátorky následující akce, prosazují svobodu žen a bojují za desexualizaci ženského poprsí. Podle nich by to mělo usnadnit boj proti představě, že žena je majetkem muže.

Potom lze lépe řešit i problémy spojené třeba s obtěžováním na ulici, se znásilňováním a násilím na ženách obecně. Říkají o sobě, že jsou feministky. Své postoje tedy daly najevo právě během pochodu: odkládáním oblečení.

Zaručí nahota emancipaci?

Feminismus je komplex filosofických, sociologických, politických a ideologických myšlenek a má samozřejmě mnoho podob a definic. Pro mě osobně znamená feminismus jednoduše prosazování rovných práv a příležitostí jak pro ženy, tak i pro muže — bez výjimky.

Obě pohlaví by měla fungovat společně a navzájem se doplňovat. Měla by sdílet právo na vzdělání, na svobodu, na osobní volbu, na důstojnost. Jde o práva univerzální, kterými musí disponovat každý jedinec. To je pro mě feminismus.

Způsob jeho prosazování se ale různí. Od, řekla bych, radikálních pokusů, jako je „nahatý aktivismus“, až po více umírněné slovní apelování.

Na první pohled vypadá snaha tří sester velmi jasně. Z určitého hlediska je jistě oprávněné mluvit o tom, že také žena má mít možnost si zvolit, zda bude chodit nahoře bez. Každý ať nakládá svobodně se svým tělem! Realita je však mnohem složitější a jsou faktory, které zde hrají důležitou roli.

Přiznejme si, že žijeme v době a společnosti, v níž většina mladých lidí získává první sexuální „zkušenosti“ a „zážitky“ sledováním internetového porna. V něm je realita zkreslená a často zde nechybí ani násilí.

Ženské tělo se také používá jako marketingový tah v bezpočtu reklam: od kosmetiky a oblečení až po součástky do auta. Vystupuje v inzerátech na lešení i v plakátech na domácí potřeby. Sexistické loga a slogany jsou totiž zárukou většího zájmu ze strany spotřebitelů a proto i většího zisku firem.

Mezi nahým tělem na demonstraci a nahým tělem v reklamě může vést tenká hranice. Foto bbc.com

Abychom se tedy vůbec mohli bavit o desexualizaci ženského těla, nesmí se především stávat prostředkem lákavých výdělků. Nelze s ním zkrátka obchodovat jako se zbožím.

V opačném případě boj za „volné bradavky“ jen rozmnoží mediální inflaci obnažených těl. „Nahatý aktivismus“ v prostoru takto nastaveného byznysu pak zcela ztrácí smysl.

Měli bychom také dodat, že pro organizování podobného pochodu je nezbytné, aby žena měla velké sebevědomí. A to v patriarchální společnosti získá převážně pomocí vzhledu.

Jeho správná forma je určena šablonou ideální ženy. Většinou jde o photoshopem upravenou modelku, která se tak stala symbolem krásy. Samotný pojem krásy nicméně pojímá každá kultura velmi odlišně.

Při nedávném rozhovoru s několika afghánskými ženami jsem zjistila, že ideál ženy je v afghánské společnosti poměrně odlišný. Měla by totiž mít plnější křivky, kulatý obličej, velké oči, malý nos a čím je její kůže světlejší, tím je žádanější. Obavám se, že já osobně bych v Afghánistánu měla problém s vdavkami.

Tlak ze strany reklam i samotné společnosti je obrovský — často však ne zcela viditelný. Zobrazení žen v módě a v médiích nemusí být ústředním problémem celého státu, ale pro mnohé z nás je obrovskou přítěží.

Je důležité vnímat tento tlak a zároveň nepodlehnout. A obezřetně dbát, aby se způsob prosazování ženských práv nepodobal komercializaci těl. Odhalené poprsí přiláká pozornost médií, ale nezaručí podstatnou emancipaci.

Ano, „sex prodává“, ale důstojnost je k nezaplacení. A k ní nestačí jen právo na „nahoře bez“.

    Diskuse
    ??
    August 7, 2015 v 6.14
    Multikulti obohaceni ?

    "Ano, „sex prodává“, ale důstojnost je k nezaplacení. A k ní nestačí jen právo na „nahoře bez“."

    Autorka nam bezelstne predvadi realitu multikulturniho obohaceni. Ac vysokoskolacka, ma stereotypy sveho puvodu vtisknute do podvedomi. Clanek neni o tom, ze policista porusil zakon, ale o tom ze odhalene telo snizuje dustojnost zeny, ale nikoliv muze. Inu burka ma neco do sebe. Mozna je tahle studentka schopna sundat satek, ale jeste se nezbavila vnitrnich pout, ktere ji vazou k islamu. Co pak muzeme chtit po prumernych muslimech.

    p.s. fanatickym krestanum, se to take nelibi, ale ti nerezou hlavy.
    ??
    August 7, 2015 v 18.8
    p.s.
    Ano sex prodava, ale ty zeny se tam nesli prodavat. Protestovaly prave proti tomu, aby byly jejich prsa vnimany primarne jako sexualni lakadlo. Bohuzel, prave vetsina muslimu si spojuje nahotu primarne se sexem a zenami opalujicimi se nahore bez, ci nahymi pohrdaji. Pritom se ovsem radi prijdou podivat na nuda plaz, ovsem bez manzelky. A trnky si nesundaji.
    ??
    August 7, 2015 v 21.10
    sorry
    . A trenky si nesundaji.
    ??
    August 9, 2015 v 21.34
    Text vychází v rámci projektu na integraci cizinců financovaného Ministerstvem vnitra ČR.
    Pokud ministerstvo vnitra financuje propagaci sharie a nedodrzovani zakonu (tento text), je treba se zamyslet v pristich volbach nad Konvickou. Take by bylo zajimave zjistit kolik a komu se plati za tyto texty. Tak investigativci do toho.
    PK
    August 9, 2015 v 22.14
    Chce se zase někdo zeptat
    proč je ruský trol aktivní i pod články, které "se netýkají" Ruska? Jen ať se klidně zeptá.

    Ale možná by bylo dobré si nejprve zodpovědět poměrně jednoduchou otázku, proč asi ruský trol zcela otevřeně (opakovaně) pléduje za Konvičku.

    P.S. Ano, v německé Pegidě např. byli Rusové také velmi aktivní. Samozřejmě. Jak jinak, že.
    ??
    August 10, 2015 v 15.24
    Mohl bys poradit informatiku ?
    Co uz ma obcan delat, kdyz jeho vlastni ministerstvo vnitra plati propagaci anarchie a propagaci sharie ? Zeptal jsem se .
    MP
    August 10, 2015 v 19.14
    Pavlovi Kuchejdovi
    Opravdu přeháníte. Baví Vás s Pavlem Kolaříkem být vzájemně ve při, budiž Vám to oběma přání. Ale proč přitom musíte napadat Fatimu Rahimi. Její reakce na demonstrační nahotu se nijak nevymyká reakcím většiny českých paní a dívek.
    ??
    August 11, 2015 v 7.47
    Nenapadam Fatimu, ale jeji mizerny a pritom zaplaceny text.

    Rozdelime to na tri casti.
    1) "A to i přesto, že v Ontariu od poloviny roku 1991 platí zákon, který dovoluje objevit se na veřejnosti „nahoře bez“." Tedy policista porusil svevolne zakon. Coz tento text placeny ministersvem vnitra obhajuje jako spravne. Mozna ze si MV vytvari prostor, aby az zase nekdy policiste serezou nejakeho aktivistu, mohlo rici "no vzdyt jinde v demokratickych zemich se to deje taky a nikomu to nevadi". Je to na vyhazov toho urednika MV ktery tento text schvalil. Pokud jste nazoru ze MV muze propagovat porusovani zakona policisty vysvetlete proc.

    2)" Sexistické loga a slogany jsou totiž zárukou většího zájmu ze strany spotřebitelů a proto i většího zisku firem." "Nahatý aktivismus“ v prostoru takto nastaveného byznysu pak zcela ztrácí smysl."
    Zrejme vubec nevi o cem pise. Vzacnym zbozim se stava to, ceho je nedostatek. Cim vice zakrytych tel v realu, tim lepsi vyuziti v reklame a pornu.

    3) "Ano, „sex prodává“, ale důstojnost je k nezaplacení. A k ní nestačí jen právo na „nahoře bez“."
    Pokud je pro Fatimu nahe telo nedustojne, utoci ona na mne a vsechny naturisty. Coz samozrejme zaklada me pravo se branit. Podle jejich zmatenych predstav je nahota spojena automaticky se sexem. Mozna by ji neuskodilo navstivit nudistickou plaz. Srdecne ji tam zvu a muze byt i v pavkach. My naturiste jsme vetsinou tolerantni, na rozdil od vyznavacu islamu.

    p.s. "Její reakce na demonstrační nahotu se nijak nevymyká reakcím většiny českých paní a dívek"
    Kolika jste se ptal?









    LV
    August 11, 2015 v 9.43
    Poznámka - strach pana Kuchejdy není až tak neoprávněný
    Mně osobně nahota vadí, na nuda pláž mně nikdo nedostane a i na normální pláží se většinou pohybuji v dlouhých šatech, ale proti gustu žádný dišputát, takže nemám většinou potřebu nikoho v tomto směru omezovat (ten nahý tramp v Británii by mi vadil).
    Nicméně, pokud vím, v Nizozemí promítají imigrantům film se spoře oděnými děvami na plážích a důvod je ten, že měli v jeden okamžik epidemii obtěžování žen na plážích ze strany arabské mládeže - takže poselství zní, pokud vám nahota natolik vadí, toto není země pro vás.
    Také Uni Wikan napomínala Norky, aby se více zahalovaly, neboť v zemi je hodně přistěhovalců a ti si sporé oblečení vykládají jako souhlas se sexuálním stykem.
    MP
    August 11, 2015 v 10.26
    Pavlovi Kuchejdovi
    Ne, ten text není mizerně napsaný. Nejvýše je v něm pasáž, která je mizerně myšlená: oslí můstek, kterým spojila FR protestní nahotu demonstrantek s komerční nahotou, aby se dostala k důstojnosti, opravdu nedrží pohromadě. Nerad bych ovšem hledal na DR článek, ve kterém pochybný oslí můstek není -- každý desátý?
    Vy ale neútočíte na text, útočíte ad hominem. Vyčítáte autorce původ a údajné náboženské a kulturní dědictví, se kterým se nevypořádala. Obojí na základě domněnek, které nevycházejí z textu.

    A k Vaší otázce: Pár českých paní a dívek znám. Pamatuji, když se pokoušela jedna paní profesorka v Olomouci uspořádat nahatou demonstraci, se svými studentkami se občas dostanu k diskusi o formách občanského protestu atd. Takže spočteno, nějakých tři sta, čtyři sta žen -- a převažující postoj jednoznačný: já bych do toho nešla, je to výstřelek. Vždycky mě ten konzervatismus trochu překvapoval.

    Lence Vytlačilové
    Myslím, že to napomínání je rasismus naruby. Dělá z těch arabských (či jiných) kluků blbce. Mimoto oni se nemusí naučit, že nahota není výzva k obtěžování -- to není nic těžkého; musí se naučit, kde vede v nové zemi hranice mezi mezi erotickou hrou (koketerie, svádění, přátelská komunikace) a obtěžováním -- a to je opravdu těžké, protože ta je v každé zemi jednoznačně jiná, a přitom vždycky nejednoznačná. Ale takový posun je strmý i mezi Čechami a Saskem, o moravských specifikách nemluvě; a filmy to nenaučí :-)
    + Další komentáře