Škola jako obraz společnosti

Michaela Hadravová

Vzdělávání je klíčovou složkou demokratické politiky. Rozhoduje o podobě budoucího společenství. Proto bychom měli pozorně sledovat, zda jednotlivé koncepce školství vycházejí z hodnot, na kterých chceme budoucí společnosti stavět.

V titulku jednoho z nejčtenějších zpravodajských serverů se nedávno objevilo, že se ruší zvláštní školy — ty však formálně od roku 2005 neexistují. Jak se to mohlo stát?

Někteří lidé podléhají dojmu, že samotný fakt, že chodili do školy, z nich dělá odborníky na proces vzdělávání. Nedělá. Debata o podstatě vzdělávání je však zásadní a je třeba ji vést v hodnotových pozicích.

V tomto textu nejde o zhodnocení stavu a kvality novinářského řemesla v naší zemi. Chceme se zamyslet nad tím, jak se dá o celé oblasti vzdělávání přemýšlet s vizí, na základě které můžeme podnikat konkrétní kroky a nastavit jeho směřování.

Ačkoliv opatření pro vzdělávací politiku najdeme v politickém programu snad každé strany, patřičnou pozornost dostává vzdělávání málokdy. U liberálně levicových organizací by přitom měla vzdělávací politika patřit mezi nejvyšší priority.

Proto jsme ve spolku Idealisté.cz vypracovali dokument, který vystihuje náš pohled na vzdělávání v sedmi hodnotách. Ten může sloužit jako jedno z východisek pro ucelenou vizi vzdělávání. Pokusíme se nyní krátce představit jeho perspektivu.

Vzdělávání formuje svět, ve kterém žijeme. Pokud jej dobře uchopíme, můžeme jeho prostřednictvím směřovat k budování prosperující společnosti, ve které budou lidé skutečně svobodní a kde se bude dařit eliminovat sociální i jiné nerovnosti.

×