O soft-antisemitismu a jiných strašidlech
Filip OutrataOznačování kritiků izraelské politiky za antisemity prospívá nanejvýš tak skutečným antisemitům. I kritici Izraele by ale měli vždy zůstat stejně kritičtí ke svým názorům.
V reakcích na otevřený dopis pořadatelům akce Plzeň — město kultury 2015, vyzývající k upuštění od pořádání festivalu Dny Jeruzaléma v rámci plzeňské akce, se objevilo i přirovnání iniciátorů českého i mezinárodního protestu k „soft-antisemitům“.
To je snad důvod k tomu psát o věci ještě jednou, jakkoli se autor domnívá, že jeho předchozí text dostatečně vystihuje to podstatné. Téma je totiž velmi závažné. Antisemitismus je skutečné zlo, a to nejhorší, co by se mohlo stát, je zatemňovat toto zlo tím, že se jako antisemitismus bude označovat to, co ve skutečnosti antisemitismem není.
Ti, kdo (jako Jan Jandourek v Reflexu) nálepkují — ve snaze vyřadit je tím z diskuse — kritiky politiky Izraele jako antisemity, byť v „soft“ formě, skutečný antisemitismus spíše posilují. Zatímco kritici Izraele a zastánci palestinských práv jsou často buď sami Židé, nebo s mnoha podobně smýšlejícími Židy spolupracují, antisemité, ať již soft nebo hard, musí z principu vše židovské nenávidět.
Argumentovat, že důsledkem kritiky izraelské politiky ve vztahu k Palestině jsou útoky na Židy po celém světě, je velmi záludné a nefér. Ten kdo kritizuje například konkrétní nespravedlnosti izraelské okupační politik (třeba tím, že zprostředkuje svědectví Palestinců a Izraelců, kteří tyto nespravedlnosti zažívají či proti nim vystupují), nemá žádnou vinu na násilí extremistických pomatenců.
Obvinění z antisemitismu v jakékoli formě jsou nesmyslná a zavádějící. Přesto je ale užitečné připustit si, že může na kritice přeci jen něco být. Je vždy těžké se vyhnout jednostrannosti a ještě těžší, ne-li zcela nemožné, je zařídit, aby původně dobře míněná aktivita nebyla někým zneužita ze zlých, třeba skutečně antisemitských, pohnutek.
Kritikové čehokoli by měli být kritičtí i k sobě a k vlastním postojům a názorům. To se mnohem snadněji řekne, než udělá. V konkrétním případě kritiky Izraele to znamená zachovat si smysl pro proporce a co nejrealističtější pohled na věc.
Izrael, stát apartheidu?
Bude užitečné pomoci si konkrétním příkladem. V mezinárodní kritice Izraele a kampani usilující o bojkot Izraele se často operuje s pojmem apartheid. Jak je to ale s případností tohoto silného přirovnání ve skutečnosti?
Přirovnání zacházení Izraele s palestinskými obyvateli okupovaných území k jihoafrickému apartheidu není nijak ojedinělé, vyslovuje ho již dlouho celá řada jihoafrických bojovníků proti apartheidu, včetně mnoha křesťanů, z nichž mediálně nejznámější je nositel Nobelovy ceny míru Desmond Tutu.
Představitelé jihoafrických křesťanů různých církví byli při návštěvě Západního břehu v prosinci 2012 šokováni tím, nakolik je situace Palestinců žijících pod okupací blízká jejich vlastní zkušenosti z časů apartheidu.
Sami Palestinci žijící na okupovaných územích, jako například právník a spisovatel Raja Shehadeh, hovoří o apartheidu, v němž žijí, konkrétně o mnohostranné právní diskriminaci, týkající se zacházení s půdou, omezování svobody pohybu, nemožnosti používat stejné silnice jako židovští osadníci. To vše činí z Palestinců de facto obyvatele druhé kategorie.
Není to apartheid
Toto vše jsou poměrně jasné skutečnosti. Jinou věcí však je, zda přirovnání Izraele k apartheidní Jižní Africe vcelku skutečně vystihuje situaci, či ji spíše zatemňuje.
Podle Benjamina Pogrunda, rodáka z Jižní Afriky, který se účastnil boje proti apartheidu a v roce 1997 (ve svých čtyřiašedesáti letech) se odstěhoval do Izraele, kde se snaží pracovat pro dialog a vzájemné usmíření, nelze dnešní Izrael srovnávat s Jižní Afrikou za apartheidu.
To platí zcela jistě pro arabské obyvatele Izraele, kteří dnes nejsou diskriminováni v přístupu ke zdravotní péči, vzdělání ani v dopravě, a těší se celé řadě práv, jež byla pro černé Jihoafričany zcela nemyslitelná. Přesto jsou v některých oblastech života závažně omezováni, zejména v zacházení s půdou. Mluvit o apartheidu v Izraeli samotném je nicméně podle Pogrunda zavádějící.
Jiné je to na okupovaném území Západního břehu. Okupace je ve svých důsledcích pro Palestince v mnohém podobná jako rasistický segregační režim. Přesto ani krutou, morálně nepřijatelnou a neospravedlnitelnou okupaci nelze bezezbytku přirovnat k jihoafrickému apartheidu.
„Izrael vojensky okupuje Západní břeh Jordánu. Okupace si den za dnem vyžaduje nová a nová opatření, která ponižují palestinské oběti okupace, ale i izraelské okupanty. Checkpointy, razie a domovní prohlídky v nočních hodinách, zatýkání a zabíjení, stejně jako nejrůznější administrativní omezení regulující všemožné stránky života. Palestinci vzdorují a oplácejí podobnou mincí, útočí na vojáky i osadníky. Sebevražedné bombové útoky proti civilním obyvatelům jsou zároveň ničivé i pro morálku Palestinců.
Tohle je okupace. Je to tyranie. Je to nepřijatelné a musí skončit. Není třeba tuto zjevnou skutečnost v očích světa zvýrazňovat například tím, že se bere na pomoc emocemi zatížený pojem „apartheid“. Takové srovnání je věcně nesprávné, vytváří jen zmatek a slouží k odvádění pozornosti od toho nejpodstatnějšího.“
Tím nejpodstatnějším je pro Benjamina Pogrunda dosažení spravedlnosti pro palestinské obyvatele okupovaných území. Jeho odmítnutí srovnávat Izrael a jihoafrický apartheid tedy v žádném případě nemá za cíl bagatelizovat závažnost toho, co se na území Palestiny děje, spíše právě naopak. Jde vlastně o to, aby byla kritika Izraele co nejvěcnější a co nejméně zavádějící, a tím mohla být co nejúčinnější.
Taková kritika bude nakonec také imunní vůči obviněním z antisemitismu, které na sebe nevyhnutelně bude přivolávat. Řečeno biblickým slovníkem, obrátí tato obvinění zpět na hlavy těch, kteří je vyslovují.
Chápu Benjamina Pogrundu, snaží se udržet co nejužší frontu, na které bojuje. Chce se vyhnout tomu, aby se namísto o zavražděných dětech nediskutovalo o tom, zda režim, jehož vojáci vraždili, vykazuje či nevykazuje tu či onu formální shodu s někdejším režimem v JAR. Ale pokud ta až příliš přiléhavá metafora apartheidu může vyburcovat něčí svědomí anebo alespoň otrást něčí dogmatickou vírou, bylo by škoda se ji vzdávat.
Protože fakta a jejich sebebrutálnější prezentace oproti metaforám nic nezmění. nepřeme se přeci o to, co se v Izraeli děje: zóny a různý rozsah práv, militarizace, nacionalizace, kolaterální ztráty na dětských životech při vojenském zásahu, domy srovnané buldozery, rozstřílené nemocnice a školy -- to všechno přiznávají i samotné izraelské úřady. Jde o to, zda si stát, který se bez podobných věcí nedokáže či nechce při svém zachování obejít, zaslouží úctu a mezinárodní podporu, bez které by nedokázal přežít -- a tedy o boj metafór, od vyhnání do moře až po apartheid.