Otázek je příliš mnoho a jde o děti
Markéta HrbkováODS na Praze 6 natočila předvolební video, ve kterém se děti ze základní školy smějí premiérovi Sobotkovi za jeho anglickou výslovnost. Jedno ze základních pedagogických pravidel v dětské skupině klade důraz na vyhýbání se výsměchu.
Horkost mě polila, když ke mně doputoval předvolební klip kandidáta na starostu Prahy 6 Ondřeje Balatky a paní ředitelky Pojerové, v němž děti ze základní školy z Prahy 6 předvádějí výslovnost asi osmi anglických vět, aby se posléze vysmály premiérovi Bohuslavu Sobotkovi za špatnou výslovnost. Žádný jiný obsah volební videoklip nemá.
Není mi zcela jasné, jaký přínos ODS předpokládá, že tímto klipem slibuje svým voličům. Že se umí vysmívat, je sice pěkná dovednost, ale mám obavu, že situaci na obvodě nevylepší. Výsměch je divný lidský fenomén, výsměch ve volbách, kde by strana měla lidi získávat pro své plány či záměry a přesvědčit je, aby s ní nadšeně spolupracovali, je fenomén skutečně specifický.
Není to, samozřejmě, poprvé, kdy se tato strana zavazuje svým voličům, že její výsměch otřese nepřátelskou obranou a zteče každou pevnost. Tentokrát ovšem zvolili protagonisty, v jejichž rukách je tato zbraň obzvlášť nebezpečná — jim samým.
Jedno ze základních pedagogických pravidel v dětské skupině klade důraz na vyhýbání se výsměchu. To platí jak ve vztahu učitele a žáka, tak ve vztazích žáků mezi sebou. Důvodů je hned několik.
Výsměch a strach z něj vzdělání neprospívá. Za své letité působení ve školství dobře vím, kolik času pedagog — a obzvlášť při výuce cizího jazyka — věnuje tomu, aby se žáci nebáli dělat chyby, byli ochotni překročit svůj stud a zkoušeli se i neuměle vyjádřit. K tomu je, samozřejmě, zapotřebí zajistit ve třídě takovou atmosféru, v níž jsou chyby vnímány jako samozřejmá součást cesty k jejich nápravě a předejít všem projevům, které by kohokoliv stigmatizovaly.
Výsměch a strach z něj neprospívá vztahům vůbec a ve škole je často prvním krokem ke vzniku šikany.
Výsměch, a speciálně výsměch za výslovnost, která je závislá na těžko ovlivnitelných věcech, jako je hudební sluch a hlasové možnosti, je jedním z nejprimitivnějších projevů člověka vůbec.
Jak se však postavit k situaci, kdy ředitelka školy vede žáky k tomu, aby ze sebe udělali hlupáky a dost možná se i vystavili opovržení a odsouzení svého okolí? Kdy je využije k volební agitaci, která do škol jednoznačně nepatří? Kdy je vede k výsměchu druhým notabene dospělým?
Kdy byly porušeny všechny zásady slušnosti, litera zákona i základní pedagogické premisy?
Otázek je mnoho. Odpoví na ně ODS v rámci své volební kampaně?
Takže to mne nepřekvapuje. Spíš by mne překvapilo, kdyby si nekdo po shlédnutí tohoto klipu myslel, že výuka cizích jazyků je na českých základních školách na takovéto úrovni. Když budu věřit, že vybrané děti by na stejné úrovni, na jaké odříkaly svých pár větiček, byly schopny také běžně konverzovat, tak odhaduju, že základní školy, které toto naučí, lze v ČR spočítat na prstech jedné ruky.
A možná by bylo fajn, kdyby pan premiér pozvání přijal, věřím, že náhodně vybraný vzorek dětí i z této základní školy není s to suverénního projevu v AJ.
Doufám, že tvůrci vzdělávacích politik nepodlehnou dojmu, že jazykové vzdělávání dětí máme u nás pořešeno.
Podobná videa neztrapní premiéra, ale spoustu lidí odradí od komunikace v cizím jazyce, protože si budou bát posměchu, že nemluví dobře.
Ředitelka Pojerová by měla skončit minimálně ve vedení školy a je otázkou, jestli má vůbec co dělat ve školství!
Třeba já ten anglický rytmus a intonaci dovedu popsat, slyším to, ale nezvládám to ve výslovnosti o nic lépe než když jsem měl před více než dvaceti lety ve svých skoro čtyřiceti poprvé příležitost pobýt delší dobu v anglofonním prostředí. Gramatika a slovíčka se dají dostupnými formami výuky naučit i v dospělosti, ale výslovnost plynulé věty ne, to není pod vědomou kontrolou. Špatné výslovnosti se říká "akcent", nejde ale o to, na kterou slabiku ten přízvuk dát, ale o to, co ten přízvuk je. To je v angličtině úplně jiné než v češtině.
Naštěstí je angličtina meinárodní jazyk, takže i špatná výslovnost je svým způsobem normální, není potřeba bát se mluvit, stačí, když je vám rozumět. Poznal jsem opravdu velkou mezinárodní celebritu v mém oboru. Byl Ital a výslovnost angličtiny měl možná horší než Sobotka. Nijak mu to nebránilo v tom, aby se s touto angličtinou prosadil.
http://wyborcza.pl/0,140601.html
http://www.rozhlas.cz/zpravy/evropskaunie/_zprava/polaci-se-uci-anglicky-s-premierem-ten-pred-nastupem-do-funkce-prezidenta-eu-dohani-co-se-da--1394935
Cimrman bývával aspoň originální..
Dodam argument, na ktery ovsem "prosatkovi dzihadisti" P. Uhl a A. Sabatova vzhledem ke sve slabe orientaci ve vecech viry nebudou brat ohled. Ale zaklady Evropy jsou prece krestanske, jak nam troubi do hlav ze vsech stran. Je to ze sv Pavla 1 K 4:7. "cim se chlubis, mas snad neco co jsi nedostal". Tedy, tento klip je utok na zaklady EU.
Krestane Haliku, Kolariku Vyletale, Zdechovsky kde jste?