Sudety 1938 a východ Ukrajiny 2014, možnosti a meze srovnání

Stanislav Holubec

Stanislav Holubec srovnává současnou ukrajinskou krizi a sudetskou krizi roku 1938 vedoucí k Mnichovu. Podle autora mezi nimi lze nalézt řadu paralel i rozdílů.

V těchto týdnech bývá často používáno srovnání současné ukrajinské krize a sudetské krize roku 1938 vedoucí k Mnichovu. Dokonce i podle většiny respondentů nedávného výzkumu veřejného mínění se dnešní krize podobá nejvíce září 1938. Takto argumentují politikové a novináři nejen v Česku, ale i v zahraničí a zejména v Německu. Z tohoto srovnání vyplývá další paralela Putin-Hitler, která ožívá v různých karikaturách, v žertovném spojení Putler, nebo v plakátu na liberecké radnici.

Stavění obou politiků na roveň je zkratkovité a nemá cenu ho blíže rozebírat. Naopak srovnání obou krizí může podle mého názoru vést k nalézání zajímavých paralel a rozdílů. Jak se pokusím ukázat v následujícím textu, ačkoli i v tomto případě jde do značné míry o srovnávání nesrovnatelného, komparace některých momentů obou krizí nám lépe umožní pochopit obě historické události.

Předně je tu výchozí situace. Československo mělo za sebou v roce 1938 dvacet let celkem slušného rozvoje, byť sraženého hospodářskou krizí, která dopadla obzvláště na německy mluvící části země. Ukrajina má za sebou v roce 2014 dvacet pět let velmi neúspěšného rozvoje a to i ve srovnání s ostatními postkomunistickými zeměmi, jak je patrné při komparaci HDP na obyvatele ve východní Evropě v roce 1990 a v roce 2014.

Československo bylo v meziválečných letech zemí, která měla jednoznačně prozápadní a tedy vůči Německu málo přátelskou politiku. Čeští Němci se na spoluvytváření zahraniční politiky nijak nepodíleli. Naopak Ukrajina měla v posledních dvaceti letech několik spíše proruských a spíše prozápadních období a zdejší ruská menšina se významnější měrou podílela na fungování země. Např. sudetští Němci nebyli mezi policisty, zatímco mezi ukrajinskými policisty je hodně Rusů či sympatizantů s Ruskem.

Samozřejmě jsou svůdné paralely mezi vývojem Ruska pod Putinem a Německa pod Hitlerem. Oba vůdci nepochybně zvedli národům zkrušeným porážkou sebevědomí a podařilo se jim obnovit ekonomický růst, oba režimy také představují odklon od parlamentární demokracie, jakkoli se nacistická diktatura s Putinovým autoritářským režimem srovnávat nedá. Pravděpodobně jak čeští Němci, tak ukrajinští Rusové sledovali čas od času se závistí dění ve své „větší vlasti“, která se dynamicky rozvíjí, zatímco země, kde menšiny žijí, stagnují.

Výstavba dálnic, rozhlasové přijímače a automobily pro běžné Němce mohly působit podobně atraktivně jako vyšší mzdy a důchody v Ruské federaci. Podstatným rozdílem nicméně je, že zatímco Hitler toužil od samého počátku zničit Československo a zahájit teritoriální expanzi, v případě Putina to jisté není. Je možné, že by mu více vyhovovala satelitní Ukrajina připoutaná k Rusku pro něj výhodnými ekonomickými a vojenskými smlouvami, než představa přivázat si na nohu ekonomické břemeno takové váhy, navíc za cenu poškození mezinárodní pověsti země.

Pokud ovšem Putin uvažuje pouze jako vojenský stratég, je možné, že je pro něj jakákoli anexe dobrá. Každopádně, na rozdíl od toho, že si v roce 1938 každý mohl udělat celkem jasný obrázek o Hitlerovi, v případě dnešního Ruska dosud nevíme, na čem jsme. Putin opravdu ani nenapsal Mein Kampf, ani nevyhlásil norimberské zákony.

×
Diskuse
??
May 14, 2014 v 16.46
Stando, souhlas, srovnal jsi to dobře,
já si Tě dovolím rozvést v jedné otázce - vztahu státu a národa. Oba snad víme, že mezinárodně uznaná státnost není podmínkou existence národa, i když k národotvorným znakům patří i jistá míra politického spojení etnické skupiny (Palestincům stačilo jejich hnutí odporu, Izraelskému národu náboženská struktura a sionistické hnutí - tím ovšem proces tvorby izraelského - nikoli židovského -národa pokračoval). Český národ měl minulost feudální národnosti i státnosti, takže moderní národ měl zázemí, na kterém vznikal - díky klíčovému národotvornému momentu - ekonomické pospolitosti, kterou přinesl kapitalismus. Češi uvnitř habsburské státnosti dokázali dotáhnout národotvorný proces do konce a obě další formy státnosti ji upevnily. Národ je celistvý a byl takový už v r.1938. Proto ho politické změny nerozbily.
Etnický základ na Ukrajině - nejsem si příliš jist ani tím,zda šlo alespoň o feudální národnost, rozhodně k ní nepatřilo Zakarpatí, Krym (chanát), možná této podoby dosáhlo kozácké bratrstvo na Síči, jak rolníci u polských a ukrajinských a snad i ruských feudálů na západě i východě - nevím - se vyvíjel velmi různorodě ve všech znacích - území, politické podobě, náboženství, území. Pokud byly položeny záklay moderního ukrajinského národa, tak na území ovládaném Ruskem a to už se t míchalos ruským národem. Halič a Zakarpatí bylo něco úplně jiného, i jazykově (Zakaparpatí). Takže, než to možná jáídro ukrajinského národs jako potenciální základ ukrajinské státnosti se stačilo plně zformovat, už bylo vztaženo ekonomicky do sféry ruského národa, politika zakrněla a začalo promíchávání - než národ vznikl, už začal probíhat proces jeho integrace s ruským národem a ta další jádra byly menšiny bojujícíé o identitu v jiných státech. Sovětská ukrajinská státnost byla spíše formální, integrace Rusů a Ukrajinců pokračovala, pozdější přičleněné části ukrajinského etnika na západě nesrostly, o Krymu nemluvě. Vytvořený ukrajinský stát už neměl za základ stmelený národ a proběhl v době, když národy, které se jeetě nestihly zformovat, už tu šanci nemají -chybí ekonomická specifičnost a do jisté míry uzavřenost, éra národních států končí. Takže šlo vlastně o umělý útvar, bez reálné dlouhodobé perspektivy.Na tom nemění nic ani vlastně uměle vyvolaná ideologie nacionalismu plynoucí ze zájmů nové buržoasie rodící se z bývalé vládnoucí třídy SSSR - a ne náhodou šlo o minimálně dvě základní formy nacionalismu - ruský a ukrajinský (a ten se měl tendenci ještě dále štěpit).Tento rozklad jen posílily spory mezi ekonomicko-zájmoivými skupinami a jejich odraz v politické elitě a vlivy okolních mocností, ale i memších sdtátů - Maďarska, Rumunska, Polska - dnešní ukrajinský nacionalismus už je nacionalismus jenom "JAKO", ŘEČENO SLOVY KURTA KONRÁDA VE "ŠPANĚLSKÝCH REVOLUCÍCH" - VE FALEŠNÉ ZBROJI. A navíc v sobě nemá pokrokové, sociálně s humánně přítažlivé tradice. Je to ideologie velmi reakční a hnijící buržoasie. Na banderovském fašismu se národ a stát zformovat nedají, brzy bude přehlušen sociálními rozpory, které se elity pokoušejí nacionalismem tím i oním kanalizovat a zabrzdit. Neštítí se ani fašismu.
VP
May 15, 2014 v 0.32
Ještě jedna paralela,
která se spíš než situací samotných (Mnichov 1938, Krym a dál? 2014) týká jejich pozdější reflexe. U obou se veškerá pozornost koncentruje do silných mužů (Hitlera a Putina) a nebere se příliš ohled na okolnosti v jejich páté koloně, které katalyzovaly ohlasy na jejich propagandu (jako třeba slibovaná a neuskutečňovaná autonomie u sudetských Němců, nepřátelské prostředí, ve kterém žili, neochota prozatímní ukrajinské vlády ujistit ukrajinské Rusy o bezpečí). Překreslení hranic je pro obyvatele docela riskantní podnik, nemít silný motiv, nešli by do něj...