O co jde Rusku na Ukrajině: slova, fakta, pohledy
Petr JedličkaRuské oficiální vysvětlení lze snadno dohledat v projevech Sergeje Lavrova či Vladimira Putina. Existuje však ještě nejméně pět dalších vyargumentovaných výkladů, které nahlížejí ruskou politiku na Ukrajině zcela jinak.
Kdyby se pozorovatel řídil jen tím, co stojí v prohlášeních ruských představitelů, byla by odpověď na otázku O co jde Rusku na Ukrajině prostá. Jak napsal ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov v článku pro Guardian minulý týden: „Rusko dělá vše pro to, aby napomohlo co nejrychlejší stabilizaci Ukrajiny“ a „deeskalaci situace“. Postup Moskvy přitom zohledňuje fakt, že — slovy prezidenta Vladimira Putina — únorový „převrat provedli nacionalisté, neonacisté, rusofobové a antisemité“, že „na Ukrajině není žádný legitimní výkonný orgán, který by měl situaci v zemi pod kontrolou“ a že je především nezbytné „ukončit hysterii, odmítnout studenoválečnou rétoriku a přijmout zjevnou skutečnost“.
„Rusko si uvědomuje svoji odpovědnost za životy svých spoluobčanů na Ukrajině a vyhrazuje si právo vzít tyto lidi pod svou ochranu,“ uvádí v jiném prohlášení zase Lavrov, avšak v již citovaném dopise dodává: „Nikomu nic nevnucujeme. Pouze vidíme, že když nebude (...) provedena opravdová ústavní reforma, která zajistí legitimní práva všech ukrajinských regionů (...) dány pevné zákonné záruky ukrajinské nestrannosti, zajištěna role Ukrajiny v nedělitelné bezpečnostní architektuře Evropy a podniknuty urychlené kroky k zastavené činnosti ilegálních ozbrojených uskupení Pravého sektoru a dalších krajně nacionalistických organizací (...), bude se Ukrajina propadat stále hlouběji do krize s nepředpověditelnými důsledky.“
Stručně řečeno: Rusku jde na Ukrajině především o uklidnění situace, o návrat k normalitě a k vládě práva, o ochranu i těch obyvatel, kteří neuznávají nový režim, a o respekt k jejich politickým právům i názorům, zaručený nejlépe federalizací země. Rusko nechce Ukrajinu rozdělit; chce ji pomoci stabilizovat, uchránit občanské války. A pak jsou tu — trochu na okraji — přiznané vlastní bezpečnostní zájmy — ona „záruka ukrajinské nestrannosti“, tedy garance, aby NATO nepostoupilo opět blíže.
Jak si při tom všem vysvětlit kumulaci vojska u hranic, anexi Krymu a záběry ruských důstojníků na území východní Ukrajiny? Z ruského oficiálního podání vojenským cvičením, souborem historických, etnicko-kulturních, lidskoprávních, mezinárodněprávních, bezpečnostních, morálních i prostě lidských důvodů a podvrhy, resp. falešnými obviněními od nepřátel.
V ruských prohlášeních se dále často objevuje požadavek, aby se přestal do dění na Ukrajině vměšovat Západ (přičemž součástí oficiální pozice je kromě poukazů na přítomnost západních politiků na Majdanu či — aktuálně — šéfa CIA v Kyjevě i teze, že Západ na Ukrajině působí soustavně už od tzv. oranžové revoluce, jež byla v podstatě jeho dílem). A když už se prý Západ vměšuje, má přimět svého „nového klienta“ k naplnění dohody o předání moci uzavřené ještě s Janukovyčem, nebo alespoň ukrajinskou vládu odradit od použití síly proti jejím kritikům.
V podstatě veškeré ruské argumenty zazněly v obsáhlé řeči Vladimira Putina pronesené po krymském referendu ve Státní dumě. Ta by neměla žádnému zájemci o stanovisko Ruska uniknout.
I méně důsledným pozorovatelům je ovšem po čtyřech měsících ukrajinské krize snad už jasné, že popsaný, to jest oficiální výklad ruské politiky není jediný možný — že jej sice i v zahraničí sdílejí nejrůznějšími přátelé Ruska a hledači viny vždy-pouze-v-Západu, ale že vyzdvihuje právě jen takové aspekty situace, jaké tvůrci ruské politiky vyzvednout chtějí. I v českých médiích se přitom lze v současnosti setkat s alespoň pěti dalšími ucelenými výklady, které zdůrazňují zase jiné aspekty a skutečnosti — takové, na něž zastánci prvního pohledu zapomínají.
Expanze a posilování
První z pětice jiných než ruský oficiální výklad stojí v přímém protikladu k popsanému: Současné Rusko podle něj sleduje — a to nejméně od války s Gruzií v roce 2008 — systematicky plán, jehož cílem je naplnění údajného snu Vladimira Putina: obnova, resp. vytvoření nového SSSR.
Tento pohled se v aktuálních debatách vyskytuje jednak v lidové až rusofobní podobně — která vychází z poukazů na ruské imperiální myšlení, z historických paralel či z údajného carského komplexu Vladimira Putina — a jednak ve verzi šířené politiky. Jestřábové jako John McCain či Jaromír Štětina nemluví přímo o posedlosti Rusů zotročovat ostatní národy; ruské kroky však nahlížejí skrze starý Putinův výrok o rozpadu Sovětského svazu jako největší geopolitické katastrofě 20. století a veškeré sporné skutečnosti interpretují z hlediska příslušného záměru — snahou režimu v Moskvě ovládat, expandovat, budovat novou říši.
Druhý z pětice alternativních výkladů se právě vylíčenému podobá, ovšem jen na první pohled. I on tvrdí, že ruská politika je systematická a expanzivní, nestaví ale na historizujících, civilizačních nebo psychologických argumentech. Základem jsou mu strategické koncepce ruského ministerstva obrany, čísla dokazují nárůst výdajů na zbrojení, posuny v rétorice ministerstva zahraničí a také skutečnosti, jejichž vysvětlení se ruští představitelé soustavně vyhýbají. V případě Ukrajiny jde například o už naznačenou otázku přesunu až 40 tisíc vojáků k západní hranici, činnost tzv. zelených mužíčků na Krymu, přítomnost organizovaných, stejně vystrojených a vyzbrojených skupin na východní Ukrajině, anebo kontrast mezi ruským voláním po deeskalaci situace a současným odmítáním s vládou v Kyjevě jednat či vyzvat k jednání (nebo alespoň k ne-násilí) proruské skupiny Ukrajinců.
Nabídnu ještě jeden výklad, nazvěme ho výkladem „civilizačního střetu“. Celé 20. století rozvíjí ruské myšlení představu Eurasie, geograficky i kulturně komplexního světa, integrovaného svého času např. do Mongolské říše, Ruského impéria nebo Sovětského svazu. Tento svět se má po boku dalších suverénních civilizací sebevědomě postavit kulturně šovinistickému západu (románsko-germánské kultuře, Evropě), který měří civilizační pokrok sám sebou, a svrhnout ho z piedestalu „univerzální civilizace“ (vlastně zbořit piedestal samotný, představu o „jednotě kultury“). Tak vidí v roce 1920 misi Eurasie věhlasný lingvista, emigrant N. Trubeckoj. Myšlenka Eurasie pak během 20. století žila svým životem, hlavně v emigrantském prostředí. V roce 2007 vyšla kniha Třetí impérium. Rusko, jaké by mělo být, utopie Michaila Jurjeva, která vidí budoucí Rusko jako jeden z pěti států-civilizací, které vzejdou ze série globálních válek v polovině 21. století. Třetí impérium je podle Mariji Sněgovoj (Vedomosti, 2. 3.) údajně oblíbenou knihou v současném Kremlu. Bez debat je ovšem fakt, že k poslednímu Novému roku dostali gubernátoři a špičky Jednotného Ruska na dlouhé zimní večery čtivo složené z filozofů stříbrného věku (typu N. Berďajeva), kteří se zabývali zhoubným vlivem materialistické filozofie Evropy (které na přelomu staletí poklonkovala ruská inteligence) a nutností obrody ruské pravoslavné duchovnosti jako její protiváhy.
I v tomto kontextu je podle mě třeba vnímat Putinova slova o „specifické demokracii“ v Rusku, nebo jeho představy o Eurasijském svazu, který tak není jen ad hoc vytvořeným trucprojektem proti evropské integraci.
Tento výklad ruských zájmů na Ukrajině tak podle mě zdaleka není méně oficiální toho o „normalizaci“ situace nebo o „ochraně krajanů“. V dialogu se západem je ovšem platnější postupovat v jeho vlastních souřadnicích: proti politické stabilizaci (nezbytné pro růst blahobytu) a ochraně menšin nemůže říct půl slova. S argumentací o nezbytnosti světové (politické i kulturní, „civilizační“) multipolarity by to bylo o poznání složitější...
... rozdíl vidím jen v tom, že záměr ovládat, která zdůrazňují západní jestřávové, je zde nahrazen jiným, duchovním nebo až mystickým, civilizačně-spásným ...
... hlavní otázkou nicméně je, nakolik hluboce je ruskými vládci skutečně tato myšlenka prociťována, resp. nakolik je pro jejich jednání rozhohující ... zda nejde o vizi na úrovni představy sjednocené Evropy u Francouzů, která je také rozšířená a rovněž má hluboké kořeny, ale představitelé Francie pak stejně hájí především francouzské zájmy.
Jediný rozdíl uvnitř samotného textu jsem odhalil v tom, že Jakub Patočka uznává právo Čečenců na sebeurčení...
To souvisí i s otázkou, nakolik je eurasijská vize pro jednání ruských vládců rozhodující. Do toho samozřejmě nevidíme. Ale o to v analýze možná ani nejde, jde o to, postihnout zdroje (publicistiky o ruské misi na Ukrajině, eurasijské ideologie v současném Kremlu), jejich proporce můžeme posuzovat jen relativně.
Ale spíše k té Vaší "Eurasie". Ta se v ruském myšlení dvacátého století příliš nevyskytuje, mimochodem autoři jako Berďajev s ní nemají nic společného ani oklikou. Představa Ruska, resp. ruského imperia jako světa vymezeného vůči západní civilizaci -- vyjadřovaná evropskými pojmy -- se utvářela v 19. století, svůj umělecky vrcholný výraz našla u Dostojevského a do dvacátého překročila spíše jen jako interpretační, vesměs protirusky a později protisovětsky naladěné schéma.
Objevuje se jako vitální až na samotném konci století, spíše náleží tato renesance už století 21. (hmatatelně to jde ukázat na posunech Michalkovova pojmu imperium od jeho české navštěvě v souvislosti s premiérou Lazebníka sibiřského po dnešek) a jak už je u ideologických mýtů obvyklé, vytváří si svojí fakticky neobhajitelnou nepřerušenou historickou tradici.
Jenomže pro Ukrajinu nepotřebujete žádnou Euroasii -- to byl vždy prostor ruských dějin, politických i kulturních -- Babel, Bulgakovové, Gogol, Achmatovová, Erenburg, ba i ten Berďajev, ti jsou přece všichni z Ukrajiny, a zkuste bez nich myslet ruskou literaturu 20. stol. A naopak, zkuste si představit Babela bez Oděsy a Belgakova bez Kyjeva.
Ono to prostě není jednoduché, nebýt najednou někde doma. K tomu není potřeba vytvářet pmatené imperiální doktriny, ani velké Rusi, ani Euroasie, resp. kulturního poslání staršího ruského bratra odpovědného za ostatní mladší národy v imperiu od Krymu po Vladivostok.
V této souvislosti je ovšem zajímavá naprostá shoda názorů Jakuba Patočky s názory Václava Klause a Jiřího Weigela na "Nevidielném psu":
http://neviditelnypes.lidovky.cz/komentar-zabranme-zplostovani-debaty-o-ukrajine-f6r-/p_zahranici.aspx?c=A140417_214202_p_zahranici_wag
Oba píší s myšlenkou na český kontext a dospívají k témuž hodnocení.
Nemyslím si, že Rusko potřebuje Eurasii jako instrument pro ospravedlnění záborů na Ukrajině. Spíš bych řekl, že ta rétorika nároku Ruska jako státu na území spojená s ruskou kulturou v širokém smyslu slova je v intencích toho myšlení, které zrodilo i eurasijskou ideu.
To „nebýt někde doma“, o kterém mluvíte, je podle mě čirým produktem velkých doktrín (považujeme-li třeba ukrajinský státotvorný nacionalismus za velkou doktrínu...) Nebo proč se ti lidé najednou ocitli mimo domov?
Co zatím nápadně schází je aspekt hospodářský. Možná je to i proto, že ten není tak zábavný jako různé spenglerovské a fukuyamovské konstrukce.
Eisenhower kdysi přišel s termínem vojensko-průmyslový komplex (převzal sociolog C.S.Mills).
Rusko dnes, se stoletým "zpožděním", dospělo do fáze rozvinutého kapitalismu a je hlubokým - byť emocionálně vděčným - omylem vidět v něm stále jenom a především dědice stalinského režimu.
Putin je, ať se to komu líbí nebo ne, racionálním (či - chceme-li - pragmatickým) státníkem. Možná v Rusku prvním od Petra Velikého (pomineme-li decentně Lenina a Stalina).
Jak se ale jeví jeho protihráči? Kdo z nich má jeho formát?
A co víme o Číně?
A pořád je tu otázka - kdo má zájem na chaosu na Ukrajině (a nejen na Ukrajně)?
http://blisty.cz/art/73018.html
http://zpravy.idnes.cz/putin-se-rozhodl-vybudovat-konkurencni-projekt-vuci-eu-rika-fule-p93-/zahranicni.aspx?c=A140425_163049_zahranicni_bva
Ach Oděso, věděl jsem, že i na tebe dojde..........
Teď si to vyžereme do dna.
Někteří lidé myslí (třeba špatně) vlastní hlavou. Jiní - bůhví čím...
Přiznávám, že jsem placený agent. Ale kým, to Vám pane Kolaříku neprozradím.
(A nechoďme kolem horké kaše? Ať žije válka!)
http://ru.krymr.com/content/article/25364533.html
Radio Free Europe/Radio Liberty © 2014 RFE/RL, Inc. All Rights Reserved.
http://www.outsidermedia.cz/Pravdepodobne-cile-USA-v-ukrajinske-krizi-1.aspx
****************************************************
http://napaki.livejournal.com/100072.html
Spousta fotek i mapky.
Nejzajímavější je to, že policie zpočátku stála na straně "proruských" - podle autora je chránila štíty před "proukrajinskými" a dovolila jim pálit ze střelných zbraní zpoza hradby štítů.
Fotky to naznačují.
Proto asi Jaceňuk tak šílel a vyměnil celé vedení oděské milice.
((( Oděsa je nádherná )))
"Tam kde „eskadry smrti“ proniknou do města pročesávají dům od domu a vraždí rusky mluvící civilní obyvatelstvo."
"eskadry smrti" = ukrajinské spec. jednotky a Pravý sektor
"města" = Slavjansk, Kramatorsk, Oděsa atd.
Hájkovi vůbec nevadí, že v uvedených městech mluví rusky v podstatě všichni, takže bychom museli mít zprávy o desetitisících zavražděných...
Nevadí mu vůbec nic, protože je to prostě blb.
Když se tady mluví o Klausovi, bylo by dobré si připomenout, jakými vymašťenci se v poslední době obklopil.