Kritika jako test demokracie

Martin Šimsa

Přinášíme příspěvek Martina Šimsy z Interdisciplinární vědecké konference — Činoherní studio v Ústí nad Labem, která se konala 6. května.

Z Činoherního studia prostřednictvím divadelních her zaznívala pravidelně společenská a politická kritika. To bylo vnímáno nejen radními města, ale i částí ústecké veřejnosti jako nepatřičná a neadekvátní politická a ne-umělecká činnost. Rozšířilo se heslo, které bylo opakováno nejen některými místními občany, ale i některými absolventy naší univerzity „Do ruky, která tě živí, se nekouše“, jako by úkolem divadla, ale i občanů bylo chovat se uctivě a poslušně jako dobře cvičený pes vůči městským radním, kteří zaujali místo dřívějších pánů, tentokrát však demokraticky zvolených, tedy s nezpochybnitelnou legitimitou.

Myslím, že nejde jen o skandální případ macešského chování ústeckého magistrátu vůči vlastnímu kulturnímu rodinnému stříbru, jehož pověst dalece překračuje hranice Ústí nad Labem, ale o strukturální problém našeho občanského a demokratického vědomí a sebevědomí, řečeno s Hegelem, či emancipovaného občanského a demokratického diskurzu řečeno se současnou filosofií jazyka a pragmatickou teorií demokracie.

Situace okolo Činoherního klubu v Ústí nad Ladem už porodila několik nových a pozoruhodných forem protestů.

Masaryk po vzniku republiky vyhlásil program „odrakouštět“, tím mu především šlo o to, aby se z poslušných poddaných císařepána stali svobodní a odpovědní občané (nebát se a nekrást) samostatného demokratického státu. Také to vyjádřil takto „Tak demokracii už máme, teď ještě ty demokraty“. Pro etablování funkční ústavní demokracie požadoval padesát let klidného vývoje. Mezitím jsme zažili ještě dva jiné nedemokratické režimy a padesát let to není, ani když k současným dvaceti pěti letům přičteme vedle dvaceti let první republiky tři roky omezené demokracie v letech 1945—1948.

To však není důvod k tomu, abychom se litovali a vzdychali nad tím, jak jsme trpěli a jací jsme byli a jsme chudáci, ale abychom si uvědomili, jaká mentalita a jaké zvyky či spíše zlozvyky a návyky, jaké společenské a kulturní vzorce v naší společnosti vládnou. Jsou to vzorce feudálních poddaných a ustrašených obyvatel nedemokratických režimů. Je čas to změnit. A jak vidíme na událostech posledních několika měsíců v Ústí: Čas změny se blíží.

Demokracie vzniká v zemích, kde si lidé, občané řekli, že už nechtějí, aby jim vládl král a šlechta, později vůdcové, diktátoři a nedemokratické strany, ale kde se rozhodli, že si budou vládnout sami. Demokratickým revolucím předcházela kritika nesvobodných a nedemokratických režimů a společenských poměrů. Tato kritika vedla k oněm revolucím, ale vedla také k tomu, že se ustavilo veřejné mínění, občanská veřejnost, občanská společnost, která kriticky sleduje, komentuje a hodnotí činnost demokraticky zvolených zástupců.

×
Diskuse
??
May 10, 2014 v 16.34
Jiny pohled .
Ne ze bych o tom deni v Usti neco vedel, krome informaci z otevrenych zdroju, ale pokud ve hre "Romeo a Julie" hraje Julii chlap, chapu ze nekteri obcane maji vyhrady k podpore tohoto divadla z jejich dani.

http://www.i-divadlo.cz/divadlo/cinoherni-studio
May 10, 2014 v 22.12
Výhrady občanů
Jistě, ke každé hře, názoru či příspěvku má někdo výhrady. Může to však být vážný důvod pro likvidaci vynikajícího divadla? Podle mých informací toto nebyl důvod, proč město nejprve změnilo pravidla financování uprostřed sezóny a posléze zrušilo Činoherní studio, aby ho posléze znovu obnovilo a nabídlo smlouvy stávajícím členům souboru s výjimkou ředitele Čepka, uměleckého vedoucího Nuckollse a herců Haidlera a Maryška, což ostatní členové souboru solidárně odmítli, vytvořili nový soubor Činoherák Ústí, budou hrát od 20.5. na lodi bratří Formanů a od září v opraveném kině Hraničář, kde se už několik let nehrálo.
PM
May 11, 2014 v 12.08
Jedna zbytečná připomínka a jedna nezbytná výhrada
1 - Zaběhlé demokratické režimy jsou na kritiku natolik zvyklé, že ....
za výstižnější považuji - Poběhlé, či Zběhlé demo.......
2 - Nenašel jsem nikde slovo konsens, které nepovažuji jen za mojí manýru, ale za jev který je více než apendix funkční demokracie.
Schopnost úsilí/vůle o konsens je jedním z důležitých testů ...bych řekl.
May 11, 2014 v 14.51
konsensus
Souhlasím jak s onou připominkou, tak s onou výhradou. Jde o konsensus, který předpokládá participaci svobodných a rovnoprávných občanů. Ještě bych dodal, že jde nejen o odpovědnost zvolených politiků, ale také o odpovědnost kritických občanů.
AZ
May 12, 2014 v 13.26
Vážený pane Kuchejdo,
možná, že svůj diskusní příspěvek myslíte jako vtip a provokaci, ale pro případ, že ne, musím poznamenat, že v alžbětinském divadle hráli všechny ženské role muži. V Británii to tak dodnes někdy dělají - například v jedné slavné londýnské inscenaci, kterou jsme mohli vidět i u nás, hrál Rosalindu Adrian Lester, černý herec, kterého známe jako Pašáka Mikyho v seriálu Podfukáři i z naší televize. Tentýž herec v jiné inscenaci hraje Othella a v jiné zase Prospera v bouři. Na druhé straně v Belliniho opeře Julietta je role Romea napsána pro alt a také ji zpívají ženy. Myslím, že se tím zvláštním obsazováním také dává najevo, že divadlo není život, že život zaznamenává, komentuje, vybírá z něj situace, ale nenapodobuje ho. Vytváří vlastní uměleckou realitu.
Občané si ze svých daní platí možnost vidět, jak jiní občané vytvářejí právě tu uměleckou realitu. Diktovat, jak má ta realita vypadat, je pro umění zhoubné a většinou to ani nejde - třeba takový Moliére, který byl placen přímo králem, jistě nechtěl přijít o licenci a o svobodu svým Tartuffem, ale jeho talent pro drama a divadlo ho vedl k velice provokativní hře, s níž měl pak významné potíže.
Ostatně ústečtí občané platí ze svých daní nákladnější věci než je jedno činoherní studio - například různé policejní zásahy kvůli jevům, které politikové nezvládli nebo v horším případě sami vyprovokovali.
??
May 12, 2014 v 16.53
O politicich si iluze opravdu nedelam.
Vazena pani Zemancikova. Neni to ani vtip, ani provokace. Problem je pro mne "pouze" kvantitativni. Pokud podobne experimenty tvorily 90% repertoaru, pak je to na povazenou (ale tohle opravdu nevim). Ale nepovazuji za stastne argumentovat tim, ze zenske role hrali muzi, v dobe kdy spolecnost zeny na jevisti zakazovala. Co se tyce te umelecke reality. Kdyz uz jste zabrousila do minulosti, tak jiste vite, ze rada velkych umelcu doslova umirala hlady, protoze trvala na sve umelecke realite. V kraji odkud pochazim existuje lidove rceni, ktere rika "Nemozes met chleba i neba". A to je problem nekterych dnesnich umelcu. Dejte nam penize a my si budem delat co chceme. Nefungovalo to v minulosti a v soucasnem neoliberalnim prostredi to zrejme take dlouho fungovat nebude. V byvalem rezimu byla diktatura delnicke tridy a ta urcovala jak bude vypadat "umelecka realita". V soucasne dobe kdy se vracime k diktature penez, urcuji "umeleckou realitu" opet penize. Svobodu tvorby dnes umelci maji, ale jeji mira je opet spojena s jejich ochotou "umirat hlady". Jak to vybalancuji zalezi dnes na nich. A ted opravdu jedno pichnuti. Po volbe prezidenta, ztratilo mnoho umelcu svuj moralni kredit. Bohuzel.
MP
May 13, 2014 v 10.45
Pavlovi Kuchejdovi
Osobně si myslím, že politika: "Dáme Vám peníze a Vy si budete dělat, co chcete," je ta nejrozumnější státní kulturní politika. Politik anebo státní byrokracie, které diskutují o tom, zda je vhodné, aby v té či oné inscenaci hrál tu či onun roli muž či žena, působí poněkuď trapně -- i když taková diskuse ministra Hermanna s Ester Kočičkovou o vhodnosti názvu "Dialogy vagíny", to by mohl být velký a mrazivý humor.

Ale mám takové podezření, že vynecháváte ve svých úvahách třetí, v demokracii podle mého nejdůležitější skupinu. Publikum. To ústecké divadlo divácké publikum mělo, a pokud vím, tak dobré publikum. Zatímco rozhodování ústecké radnice působí dojmem, že ona nechce občanské publikum, ale poddané. A já, být ústecký občan, nechtěl bych ze svých daní platit šmíru na radnici, aby rozhodovala jaké kusy se smějí hrát v obecním divadle. Nota bene rozohodovala prostřednictvím přerozdělování daní vybraných od toho publika, které do toho divadla chodí.

Mimochodem, zkuste si tu Vaší neuvěřitelnou větu o ztrátě morálního kreditu říct o jiné profesi: "Primář chirurgie ztratil při volbě prezidenta svůj morální kredit (a městská rada by měla zrušit špitál)."
Nezní Vám to divně?
??
May 13, 2014 v 17.27
Vy opravdu znate stat, kde to takhle funguje ?
"Dáme Vám peníze a Vy si budete dělat, co chcete," je ta nejrozumnější státní kulturní politika."

"Primář chirurgie ztratil při volbě prezidenta svůj morální kredit (a městská rada by měla zrušit špitál)."

Neznam jedineho primare, ktery vystoupil v televizi a prohlasil "vy volici Zemana jste zbabeli potomci nevolniku".

Pokud se podivate do mych starsich prispevku okolo voleb, snadno si overite, ze jsem v druhem kole doporucoval nevolit ani jednoho z tech z tech lotru, aby se nemohli ohanet "vuli lidu".
MP
May 14, 2014 v 16.19
Pavlovi Kuchejdovi
Já ale netvrdim, že znám stát, jehož kulturní politika by se mi líbila :)