Jak přežít humanitní vzdělání

Jaroslav Bican

Autor ve svém sloupku reaguje na text Ondřeje Vaculíka „Škola základ života“ o současném vzdělávacím systému. Navazuje na jeho popis toho, co v dnešní době znamená studovat humanitní obor.

Ondřej Vaculík se ve svém sloupku zastal současného liberálního vzdělávacího systému. Nelíbí se mu představa, že by stát reguloval vysokoškolské vzdělávání podle svých hospodářských a ideologických potřeb. Máme s tím už negativní zkušenost.

Pro Vaculíka je prvořadé, aby si každý mohl studovat, co chce. A pokud má stát nějaký úkol pak ten, aby upozorňoval „studenty, že se vzdělávají hlavně pro sebe. Vzdělání by mělo vést ke schopnosti uplatnit se v životě obecně, rozumět společnosti a najít způsob, jak v ní v souladu se svými schopnosti a přesvědčením blahodárně (pro obě strany) působit.

Situace se má zkrátka tak, že i humanitně vzdělaný absolvent se už nějak protluče. V praxi se neztratí. Maximálně bude „poněkud nuzovat — ale s pochopením pro svět i svůj stav“. A i kdyby měl po jistý čas pracovat mimo svůj obor — vykonávat manuální činnosti hluboko pod své dosažené vzdělání, není to žádná tragédie, naopak to poslouží jako cenná praxe. Tolik Vaculík.

×
Diskuse
JH
January 10, 2014 v 15.48
Připustíme-li dělení
oborů na "humanitní" a "technické", s tím, že většina lidí se snad shodne aspoň přibližně, co kam patří, tak je určitě fér poukázat na to, že pracovat více či méně mimo svůj vystudovaný obor je nesporně běžná realita i pro absolventy "technických" oborů, a to včetně dobře placených zaměstnání. Znám takových lidí řadu a sám k nim patřím. Taková je zkrátka dnešní realita, onen "tekutý stav", jak napsal pan Vaculík, a vůbec se to netýká jen humanitních oborů. Ačkoliv věřím, že by pro ně příslušná statistika vyšla hůře.