Letní melancholické přemítání o práci
Eva HájkováV dřívější době jistý typ lidí mohl nalézt uplatnění v archivech, knihovnách či muzeích. Dnes už jsou ale tyto instituce přeplněné a i sem proniká manažerský způsob řízení. Objevuje se tak skupina lidí, která je zdánlivě zbytečná.
Moje mládí mi kdysi připadalo jako za trest. Často jsem si přála, aby mi už bylo aspoň třicet. Prázdniny bývaly ze všeho nejhorší. Ne, že bych se na ně netěšila. Naopak, začátkem června, kdy ve škole vrcholila doba zkoušení před vysvědčením, byly docela příjemnou vidinou. Když se konečně známky uzavřely a dál se nezkoušelo, ani se nic nového neprobíralo, nastal volnější režim.
Konaly se výlety, vracely se učebnice, a protože už o nic nešlo, tak jsme závěrečné dny víceméně proklábosili mezi sebou nebo s učiteli. Někdy se třída po vyučování zmohla i na společnou návštěvu letního kina nebo koupaliště. To jsem docela vítala. Když však definitivně nastoupily prázdniny, bývala jsem vždycky trochu smutná.
Rok co rok na základní i na střední škole jsem většinu léta trávila doma s rodiči a s knihami. Čas od času jsem zašla k vodě, kde jsem si stejně zase jen četla. Občas mě zaujala písnička nebo nějaký film. I do kina jsem chodívala sama. Někdy jsem kreslila nebo psala básně, ale jen tak pro sebe. Myslela jsem si tenkrát, že bych nemohla žít mimo Ostravu a bez rodičů. Mohla jsem sice někam jet, do něčeho se zapojit, ale pokud jsem to vůbec udělala, většinou jsem se nemohla dočkat, až se vrátím domů, protože nic nebylo podle mých představ a nikam jsem nezapadla.
Byla jsem příliš introvertní. Neměla jsem žádné přátele, kteří by byli stejní jako já. Skutečný život plynul mimo mě, zatímco můj byl v těch knihách, které pojednávaly o více či méně minulých dobách. Jejich obsahy se jakoby slévaly v jakýsi virtuální svět. Žila jsem v tom světě, který nikdy neexistoval. Nebo spíš jako v nějakém snu. Probouzela jsem se obvykle až na začátku nového školního roku, který mě nemilosrdně vtáhl zpátky do reality. Svou budoucnost jsem si tehdy představovala jen mlhavě, ale věřila jsem, že mě přece jenom nějaká čeká.
Zkrátka a dobře, pro ideály určované jen a jen člověkem je typické, že člověk je hodnocen podle své užitečnosti ve smyslu realizace ideálů samotných. Zcela je zde opomíjena lidská důstojnost. Ta je totiž člověku vtištěna Bohem. Proto nemá žádný člověk právo ji druhému odejmout a vnutit mu životní podmínky, v nichž by strádal a o svoji důstojnost přicházel.
Společnost, která se alespoň zčásti poměřuje Božími měřítky, ví, že i ten ekonomicky nejneschopnější a nejneužitečnější člověk, ji nesmírně obohacuje. Totiž tím, že ji dává pravou a nefalšovanou možnost, aby se na něm ukázalo milosrdenství ostatních.
Naopak, společnost, která se nepoměřuje Božími měřítky, na lidskou důstojnost nedbá (neboť o ní a jejím zdroji obvykle nic neví) a tudíž jsou v ní běžné jevy, jež velice přesně popisujete.
Jediným řešením tedy je, osvojit si správný vztah k člověku, což je neuskutečnitelné bez správného vztahu k Bohu. V praxi to znamená znalost křesťanství, což je zase neuskutečnitelné bez povinné výuky křesťanství v základních školách. A to je přesně to, co Vy, paní Hájková, nechcete.
S přáním všeho dobrého, Jiří Vyleťal
A pokud jsou mé informace správné, tak křesťanství by se s pomocí zákona snad ani šířit nemělo.
Kolikrát jsem si říkal (ač technik), že bych byl při takové práci šťasten - mít nad sebou jen nebe.
Dnes ale pracuje v zemědělství jen asi 5% obyvatel, do lesů chodí ukrajinští dělníci. A je to trochu pohodlností mladých a vinou rodičů a že se to "nenosí", že je nenutí vzít i manuální práci.
Znám však mladého politologa, který se živí stavbou krovů.
Nakonec poznámka: kdykoliv píší o práci humanitně zaměření autoři, dotýkají se problému nezájmu mladých o techniku jen stydlivě a zde je přitom zakopán pes - mnozí mladí mají jistě předpoklady ke studiu technických oborů (následně by snáze získali práci). Že by se autoři báli přiznat, že se také nepovedla struktura vyučovaných oborů?
Ale tak jako převládl v ekonomice neoliberalismus, tak ve školství převládl antitechnicismus, nepřímo podporovaný již na ZŠ rušením dílen, školních pozemků. Jak snadné je se nabiflovat než používat logické myšlení! Přece nebudu studovat na matematiku, fyziku atd. náročné obory.
Nejlepší je poslední odstavec.Co s lidmi,kteří nejsou dost vyhranění,vytrvalí ani podnikaví,nebo manuálně zruční,jsou prostě pořád pozadu a nedokáží se prosadit,ale mají v sobě normální lidskou hrdost a důstojnost,že sebou nenechají zametat jako s hadrem? Dnešní podnikatelé to umí,připadá mi nedůstojné je žádat i o práci.V každé době a režimu na tom část lidí byla špatně.
Žádné náboženství to nevyřešilo a nevyřeší.Věřím lidem,že se naučí spravovat své věci citlivě a spravedlivě.Musí to jít,jiná možnost není.
jednou z hlavních překážek uskutečnění spravedlivé společnosti je lidská víra v to, že této mety lze dosáhnout bez Pána Boha. Nejde to, a nikdy to nepůjde.
Jistě, v minulosti hrálo křesťanství ve společnostech významnější roli, než tomu je dnes. Jenže ani tehdy nebylo křesťanství jedinou silou utvářející společenské poměry a nebylo ani silou dominantní. A pak také, ne každý, kdo se jím chlubil navenek, je žil (což je problém všech společenství i všech dob). Křesťanství mělo vždy za nepřítele mamon a touhu po moci. Má je dodnes.
Avšak největší tragedie a selhání lidství se nestaly tehdy, když církev měla jakž takž co říci do světských poměrů, ale tehdy, když byla o svůj veřejný hlas připravena falešnou vírou člověka v jeho ničím neomezené schopnosti. Vyústilo to v první světovou válku, pak v tu druhou, genocidu židů a komunistické gulagy. Tady všude bylo přece křesťanství buď nežádoucí anebo brutálně pronásledované (u nás se v padesátých letech popravovali kněží a mučili jeptišky). Jsou snad ty hekatomby povražděných ve válkách a společenských konfliktech, které tu vyjmenovávám a které se konaly navzdory křesťanství, důvodem k tomu, domnívat se, že bez křesťanství nám bude lépe?
A pak je tu také otázka, jak by nám bylo, kdybychom o křesťanství nevěděli vůbec nic, případně, kdyby vůbec neexistovalo. Možná, že takový stav můžeme dnes tak trochu tušit, když vidíme, co všechno je v české společnosti možné.
Kdybychom tu školní výuku křesťanství u nás zavedli, byla by to vzhledem k míře českého ateismu skutečně velká rarita. Cožpak je však ostuda konat dobro? Co je důležitější: konat co je správné anebo konat to, co většina?
Mezi povinnou výukou křesťanství (nebo náboženství) a šířením křesťanství zákonem, jak tomu rozumíte Vy, paní Hájková, je přeci naprosto principiální rozdíl. Stejný jako je mezi výukou přírodovědy a povinností stát se přírodovědcem. O něčem něco vědět přece ještě nezakládá povinnost se s tím ztotožňovat. A potom, křesťanství je přece do značné míry naukou o morálce a z ní pramenící shody na nejzákladnějších pravidlech lidského chování. Oboje potřebujeme více než cokoliv jiného. Bez ohledu na to, pokládáme-li se za věřící či nevěřící.
Dobrou noc, Jiří Vyleťal
Trvám na tom, že povinná výuka náboženství je šíření náboženství zákonem. Zákon vždycky znamená nátlak. Když je totiž něco povinné, pak se tomu člověk MUSÍ podrobit, i kdyby nechtěl a za nedodržení bývají různé sankce. V tomto případě by se to pravděpodobně týkalo rodičů, ne dětí.
Tady jde totiž zároveň o více problémů:
Za prvé, že ne všechna povolání jsou dostupná těm, kterým by vyhovovala (zájemců je totiž příliš mnoho, a tak chtě nechtě nastupuje tržní princip, případně protekce) a za druhé, jsou mladí lidé, kteří velmi dlouho nevědí, co by vlastně chtěli dělat. Nevědí to nejenom v patnácti, ale často ani ve dvaceti, ba mnozí to nevědí ještě déle. Pro tyto případy sice ve školách bývali (aspoň za mých mladých let) výchovní poradci, kteří s tím měli mladému člověku pomoci. Ze své tehdejší zkušenosti vím, že nejevili o osobnost žáka či studenta dostatečný zájem, aby mu dobře poradili. Spíš mu radili, aby šel na obory, které byly v zájmu tehdejšího režimu (například vysoká škola báňská).
Zvlášť markantní je tento problém u dětí, jež pocházejí z nižších vrstev. Tedy v případě, že nechtějí jen kopírovat povolání svých rodičů.
Bylo by žádoucí, aby mezi učiteli bylo více lidí, kteří mají nejen psychologické vlohy ale skutečný zájem o žáka, aby mu s volbou dobře poradili. Ale všechno by se tím stejně nevyřešilo, protože jak už jsem napsala výše, na někoho zkrátka vždycky zbude ten Černý Petr.
Školství se přizpůsobuje, ale možná ne dost rychle. A lidi se přizpůsobují, protože musí. Měnit systém je taky možnost, ale náročnější.
Jestliže jim začíná pomalu svítat, že vbrzku nebude mít lidský rod šanci k přežití, nebudou-li soucítit nejen se sebou samým, ale i s druhými, není to příliš působením náboženství s povinnými odkazy na Boha, ale sebezáchovnými tendencemi tohoto rodu.
Mé uznání patří všem, kdo na tuto skutečnost jednak upozorňují, jednak k její realizaci nabádají.
Česká média to bohužel v téměř stoprocentní většině nejsou.