Mluvil tady někdo o Baťovi? Ohlížení za „kapitalismem s lidskou tváří“
Vít StrobachKe snaze zachránit kapitalismus bude jistě stále naléhavěji patřit potřeba jej „humanizovat“, poskytnout mu milosrdnější, „lidskou tvář“. Připravme se na obrázky usměvavých hrdinů velkého kapitálu. Dá se čekat, že jich přibude.
Poslední léta se o Baťovi mluví často. Ekonomická krize, nebo to, co je za ní vydáváno, si říká o řešení. Objevují se novináři, politici a ekonomové, kteří tvrdí, že nemusíme chodit s návody na řešení daleko. Už jednou jsme prý měli génie, kteří si s krizí — a to ne menší, než s tou světovou z přelomu 20. a 30. let 20. století — uměli poradit na jedničku. Poučení z dějin má ale pár háčků.
Baťa kam se podíváš
Baťové doprovázejí lidi ze zlínského kraje na každém kroku. Odhalují se jim sochy, připomínají je názvy ulic, pojmenovávají se po nich místní instituce. S Baťou jsou spojovány či přímo jejich jména nesou školy, restaurace, firmy „s tradicí“, nemocnice či hřbitovy. Setkáte se s ním v nasvícených výkladech místních knihkupců i v šeru knihoven, kde vystavené biografie reprezentantů koncernu zaplňují speciálně zřizované čestné koutky. Baťovská hesla pronikají jako populární marketingový produkt do místních předvolebních zápasů téměř všech politických stran. Politici se předhánějí v otevírání baťovských výstav a pořádání odborných konferencí. Na stránkách regionálních novin se vždy objeví alespoň malý odkaz na slavné rodáky, často však mnohem více. Člověk aby se pomalu bál otevřít sardinky… Baťa jako odznak tolik oceňované regionální identity prostě funguje na 100%. Ale tím to nekončí.
Baťovskou paměť si osvojil jak současný premiér, který na ní neváhal postavit část své kampaně v posledních parlamentních volbách, tak například „nejznámější“, protože nejcitovanější český ekonom Milan Zelený. Baťou se oháněl a ohání Miloš Zeman. Mohli bychom ovšem pokračovat mnohem déle. Podobná situace panuje na Slovensku, strana Sloboda a Solidarita už se baťovskými symboly a hesly představuje na oficiálním webu; prezidenti Schuster či Gašparovič dávají Baťu za vzor hodný následování, či se přímo účastní baťovských vzpomínkových rituálů.
Hesla a myšlenky slavných ševců se používají v téměř jakémkoliv kontextu; … to už je osud velkých géniů. Dají se naplnit různým obsahem, neoliberální politice se ovšem nejlépe hodí baťovská motta poučující nás o tom, že ekonomická krize je „krizí morální“, a že tedy krizi překonáme pouze tak, když si každý z nás jednotlivě pevnou morálku (opět) osvojí. Chyba prý není v ekonomickém systému, ale v málo pracujícím, na dluh žijícím, nedisciplinovaném člověku.
Mnozí k Baťům přistupují „doslovně“, jako k nezpochybnitelným autoritám a andělským poslům minulosti (a budoucnosti) — až fascinujícím projevem uhranutí jsou právě texty Milana Zeleného, ale také mnohých historiků a publicistů. Jiní, jako Ondřej Vaculík, berou systém symbolizovaný jmény Baťů s jistou dávkou ironie. Zalíbení v ohleduplném, „sociálním“ kapitalismu a nostalgii po něm ale neskrývají. Všichni věří, že bychom se dnes měli poučit právě z této kapitoly českých dějin.
Co byl batismus, a proč jej máme tolik milovat
Proč tolik vzruchu zrovna kolem Baťů? Bylo jejich ekonomické myšlení skutečně natolik zajímavé a originální, aby jej bylo možné dnes s takovou pompou vzývat? Podíváme-li se blíže k myšlenkovému horizontu Baťů a dalších projektantů podniku, je možné dost rychle poskytnout negativní odpověď. Směs taylorismu a fordismu okořeněná o pár nápadů, jak si poradit v chudé oblasti Valašska a dostatečně zužitkovat jeho „lidské zdroje“.
Nápad se ujal i díky tomu, že byl podpořen mohutnými vojenskými zakázkami, jež se podařilo staršímu z bratrů (Tomášovi) získat po vypuknutí první světové války. Monopolizace českého trhu s botami tak byla nastartována a během 20. a 30. let rozvíjena a dovedena k dokonalosti metodou sněhové koule. Jistě, děj měl své peripetie, ale to podnikání v dobách kapitalismu přece musí mít již z principu. Na příběhu nejvíce fascinoval a fascinuje jedinečný úspěch „českého podnikání“.
Co se podařilo už ve své době dovést téměř k dokonalosti, byl ideologický obraz Zlína jako města budoucnosti a batismu jako kapitalismu s lidskou tváří. Právě tomuto obrazu dnes česká společnost podléhá o to více, o co intenzivněji se jej komunisté před rokem 1989 pokoušeli narušit. Pokud budeme posuzovat kritiku bastismu z pramenů, jako je film Botostroj (1954), nelze než odmítavým postojům přitakat.
Botostroj je, na rozdíl od své předválečné literární předlohy T. Svatopluka, dílo dost „perverzní“. Soustředí se na morální profil (zvrhlost) baťovských mocipánů. Vyvrátit perverzní kritiku, potažmo kritiku perverznosti a navrátit se k obrazu uctívání bylo po Listopadu snadné. Pod stůl bohužel spadly všechny věcné argumenty o batismu jako důkladně propracovaném systému vykořisťování a jako „laboratoři“ disciplinace dělníků.
Komplexní výrobní a sociální systém sice nebyl originální, využíval starší a cizí zkušenosti, ale také dával nové impulsy uplatňující se v českých zemích v takové míře poprvé. Novátorskou a na dobové poměry štědrou sociální politiku, stavby nových nemocnic či různé zaměstnanecké benefity, které tvoří páteř oné „sociálnosti“ baťovského podnikání, je zapotřebí doplnit o praxi, na níž se dnes trochu zapomíná a bez které nemůžeme celému systému porozumět. K tomu alespoň pár řádků.
Málo je slyšet o praktikách koncernu, které doprovázely onen „vyšší standard“ baťamanů. Nemluví se o všudypřítomných kontrolách zaměstnanců zasahujících jak do provozoven továren, tak intimního prostoru domova, o zákazu jakékoliv sebeorganizace dělníků (odborů), o pronásledování kritiků (nikoliv pouze komunistů, ale i sociálních demokratů, politicky organizovaných či jen domněle nedostatečně loajálních zlínských živnostníků, intelektuálů, aj. více zde).
Vzpomínky na ty, kteří si u Bati vydělali na pěkné živobytí, zastiňuje dobově mnohem obvyklejší příběhy tisíců dělníků, které koncern zaměstnával na rok či dva, tj. dobu, v níž se zapracovali, tvrdě pracovali, ale na onen očekávaný nadstandardní plat nedosáhli. Právě obrovská fluktuace pracovních sil byla pro toto podnikání výhodná. Vedle vysokého standardu zaměstnanecké elity, bydlící ve známých funkcionalistických domcích zlínských předměstí, měla naprostá většina zaměstnanců mnohem horší plat i životní podmínky a byla neustále ohrožena možností propuštění.
Vizi blahobytu a dokonalého zaměstnance („průkopníka“, selfmademana, atp.) měli pod vlivem baťovských médií podléhat všichni, jen vrstva těch nejvýkonnějších a nejpřizpůsobivějších ji mohla uvést do praxe a to mnohdy jen dočasně. Jen oni byli příjemci oné štědré sociální politiky. Stavět proti sobě jednotlivé vrstvy zaměstnanců a povzbuzovat pracovní nasazení příslibem vzestupu na jedné straně a hrozbou úpadku na druhé, bylo jednou ze základní strategií vnitřní politiky koncernu.
V dobách hluboké hospodářské krize 30. let a průměrné dvacetiprocentní nezaměstnanosti byl každý za práci rád a lépe se smiřoval s omezením osobních i kolektivních práv i s požadavky na větší pracovní nasazení. Krize tak fakticky pomohla dotvářet na svou dobu velmi propracovaný systém dohlížení a represe a zvyšovat výkonnost dělníků.
Lidské tváře kapitálu
Souvislost mezi dnešním hledáním „lidské tváře“ kapitalismu a baťovskou pamětí je zřejmá. Baťové jsou veřejně dostupní hrdinové „českého kapitálu“, jejich význam je občas podpořen dalšími motivy. V poslední době jsme mohli vidět Baťu v roli zachránce židů. Nedávná kampaň o Janu Baťovi, představující jej jako Oskara Schindlerova českých dějin, měla mimo jiné ukázat, jak lidsky, obětavě a soucitně se zodpovědný správce velkého kapitálu chová ke „svým“ lidem.
Paradoxně právě na tom, jak se podnik vypořádával se svými zaměstnanci, kteří se v II. republice a po nacistické okupaci dostali do kolonky „rasově méněcenní“, se ukazuje opomíjená tvář batismu. Na minci, s níž si musel hodit každý rasově pronásledovaný, byl z jedné strany jeho vřelý a z druhé mrazivý úsměv. Jestliže byl ohrožený zaměstnanec „použitelný“, tj. výkonný a slibující zvýšení zisku, nebyl problém ho zachránit před nacistickým pronásledováním a „vyvézt“ mimo dosah Třetí říše někam, kde mohl dál sloužit průmyslovému impériu. Jestliže zaměstnanec použitelný v zahraničí nebyl, dostal výpověď a byl mu vystaven doporučující list k dalšímu potenciálnímu zaměstnavateli. Za dané situace trochu cynické (více o tomto tématu zde).
Nakonec je tak užitečné paměť baťovského podnikání trochu „roztáhnout“ a nespojovat ji jen s I. republikou. Firma Baťa se totiž velmi dobře adaptovala nejprve na podmínky fašizující II. republiky, během níž ještě lépe zhodnotila ekonomický kapitál jako kapitál politický — vedení koncernu mělo skrze „své“ ministry a lidi v hospodářských radách značný vliv na politiku celé země.
Žádný problém ale nepředstavovalo ani prostředí protektorátu. Baťa odjel do Ameriky, ale baťovský systém beze změn fungoval po celou dobu války jako hodinky, zvětšoval produkci a zisky. Druhá světová válka sice odřízla podnik od některých trhů, ale zároveň mu umožnila další rozkvět a expanzi v nacisty kontrolovaných zemích. Využití válečných zakázek i nucené práce polských i českých židů k tomu patřilo, ostatně stejně jako v případě mnoha jiných velkých koncernů.
Podstatná je kontinuita přístupu k zaměstnanci, onen volný přechod mezi nasazením a totálním nasazením „lidských zdrojů“, a adaptabilnost celého systému, který se dal použít v kapitalistickém hospodářství bez ohledu na dílčí i razantnější proměny politického prostředí.
To vše samozřejmě není specifikum jednoho jediného koncernu. Koneckonců podobné praktiky výroby, marketingu, využití metod odměňování, dohlížení i represe nejenže už ve své době zobecněly v různých odvětvích průmyslu a ve více zemích, ale zvláště některé byly později zdokonaleny.
Zelený je pro mě nebezpečnější než Joch nebo Bátora.
"Politická ideologie do nového světa nepatří. Naivní hry na „levici a pravici“ jen brzdí rozvoj společnosti. Jde přece o to, kdo „umí“ – postavit dálnici, vychovat děti, vzdělat novou generaci, vybudovat úspěšný podnik, vyloučit korupci, odhalit podvod, atp. Nejde o to, kdo a jak o tom umí mluvit. Dost bylo prázdných slov, málo bylo a je mužů a žen činu, odborníků, fachmanů a zkušených podnikatelů. " Jakoby to od Bati opsal.
Pavle Šaradíne, nejde o samotného Baťu, ale o to jeho vzývání. Už jsem to tu kdysi zmiňoval - když jsme při demonstraci 17. 11. dali slovo lidu, tak z mála, co byli ochotni hovořit, hned dva volali po tom, že potřebujeme nového Baťu. Samozřejmě je otázka, co přesně tím myslí.
Že Baťa někoho vytahoval z bídy? Takhle dnes vytahuje lidi z bídy třeba Čína, kterou demokratický svět odsuzuje, zatímco Baťa je pokládán za demokrata. Chápu sice, že u něj člověk pracovat nemusel, když nechtěl, ale představte si, že by takoví byli všichni podnikatelé. Baťa byl prostě humanista "odtud potud", což znamená: jsem humanista, když se to vyplatí.
Baťův obdivovatel M. Zelený mě taky znepokojuje. Na svém blogu na Aktualne.cz, v článku "Demokracie není na prodej" mimo jiné hází do jednoho pytle hnutí Tea Party a Occupy Wall Street, z čehož je vidět, že záměrně nerozlišuje pravici a levici.
Z toho všeho a více, může být apdejtována posmrtná maska Bati. Ostatně i mnohých podobných velkozaměstnavatelů humáního kapitálu z období fašisace západu.
Pomyslel jsem si.
- Ekonomicky jde o monopolismus nejhrubšího zrna.
- Společensko-politicky prakticky o totalitu.
Navíc mně na něm vadí, že byl schopen se dohodnout s Hitlerem na vystěhování Čechů do Patagonie. Což není bluf.
Toť obraz etiky mocenských elit v období krize. Skloubit dojem humanistického postoje s prosperitou vlastní firmy.
Kdoví jak by to dopadlo, kdyby........... Logisticky to měl již vše připraveno.
Pokud podle dnešních měřítek nelze někoho historicky soudit, platí to i obráceně, nelze ho ani vychvalovat.
Měli bychom trvat na tom, aby se lidé, kteří moralizují, neschovávali za nějaké své modly, ale přímo nám (a nejlépe na konkrétních příkladech) sdělili, jaké jsou jejich moralní postoje.
Paní Hájková, že to Baťa nedělal z lásky k dělníkům, má být argument pro co? Předpokládáte, že zaměstnavatel má své zaměstnance milovat? To bychom se samou láskou brzy požrali. Láska asi není ta správná perspektiva, jak pochopit socioekonomické procesy, to je naivní přístup. A nejde o žádný krok zpátky k feudalismu, to je normální kapitalismus své doby, se všemi pozitivy (práce, mzdy, standardizované bydlení) i negativy (viz příspěvek pana Hoška).
V článku je zmíněn fordismus. Tak proč se na to nepodíváme trochu historicky, proboha? To je vždy lepší než povrchní moralizování (pro které můžu mít lidsky pochopení, ale které v podstatě nikam nevede, jen k emocionálnímu pohoršení).
Celý ten fordismus-batismus je přitom, jak už to tak bývá, ambivalentní. Na jedné straně platí to, co je v článku uvedeno, na druhé straně však platí taky to, co naznačil např. Pavel Šaradín: pracovat u Bati znamenalo tvrdou práci, ovšem také relativní zlepšení sociální situace takto pracujících.
A kromě toho, ta pásová výroba, tak typická pro fordismus, přece fungovala i za reálného socialismu. Např. v textilním průmyslu. Takže ani změna vlastnických poměrů nepřinesla radikální proměnu pracovního procesu. Nebo se snad někdo domnívá, že se ve Svitu n. p. Baťův model opustil? Neopustil, jen byl méně efektivní a ztratil trh, který Baťa vybudoval.
Zeleného nezajímá členění na pravici a levici - ČSSD a LSU ho v 90. letech měla na seminářích, kde propagoval zaměstnanecké vlastnictví.
Zelený nenávisí stát, byrokracii, dluhy, keynesismus, finančníky atd.
Idealizuje si Baťu - samozřejmě ...
Jeho knihy jsou zajímavé - i když se s ním nemohu ztotožnit, některé jeho postřehy jsou inspirující ...
Baťa byl dítětem své doby - technoinddustriální, průmyslové fordistické tyranie tehdejších "výrobních sil" - doby, kdy také nacismus a fašismus jako společenský systém byl velmi přitažlivý.
Mám k Baťovi celkem spíš pozitivní vztah - suvorovovský cvičák Baťových závodů a výchovných institucí vychoval v lidech vlastnosti, které bezesporu jim byly nakonec k prospěchu.
Tak to viděl i můj táta - komunista od r. 1947 ...
(můj táta pracoval v malé progresívní elektrotechnické firmě rodinného typu, která se ale baťovskými ideály snažila v rámci možného řídit)
Právě z okruhu tátových známých jsem znal dva baťováky - shodou okolností to byli také komunisté po r. 1945
Jejich vztah k Baťovi byl celkem vyvážený - neidealizovali si ho, ale protože jsme spolu o těchto věcech na konci 70. let mluvili, vím, že film Botostroj (ale ani kniha, kterou prý jeden z nich ani nedočetl!) se jim nelíbily - považovali to za účelový ideologický protibaťovský produkt ...
ano pořádná studie tady chybí a ne proto, abychom kohokoliv o čemkoliv přesvědčovali, ale pěstovali cestu poznání. Dlužíme to sami sobě. Jinak budeme živit mýty, nebo je naopak bourat, aby pak jiní stavěli nové. Místo rituálních procesů jsem pro cestu poznávání, která současně nikdy není definitivní. Snad proto, že svým životem a prací spojuji svět akademický a svět umělecký to ani jinak neumím. Hezkou neděli Vám přeji.
Nihil novi...
ad pan Samohýl: s tou mincí to byla pouze metafora, skutečně šlo pouze zdůraznění určité racionality při výběru toho zaměstnance, kterému podnik umožnil vycestovat a komu ne.
ad pan Šaradín: s tím srovnáním se situací v ČSR, resp. s jinými podniky je to složitější, platí že batismus byl v mnoha ohledech skutečně avantgardou - zároveň ale nešlo o zcela ojedinělý jev (v dané době je možné srovnávat např. s vítkovickými železárnami, podnik co do velikosti podobného druhu, kde byly do praxe uváděné i některé podobné soc. praktiky - o kterých mluvíme více v článku v ĎASu, na který se v hořejším textu odkazuji). Oboje jsem zmínil už výše, více snad až s kolegou konečně dopíšem knihu věnovanou tomuto tématu.
k panu Vodičkovi a Kandovi: tady je jedno velké nepochopení. Nikdo přeci neřekl, že u "Bati" si (někteří) lidé skutečně nevydělali více než v dané době jinde. Právě naopak, jen je tyto nadstandartní podmínky (dostupné části zaměstnancům) chápat v kontextu, který se tak nějak vytrácí z našeho pohledu. ... budu-li trošičku vulgární, je třeba myslet na to, že i dělnická třída si ve 30. letech v nacistickém Německu také skutečně, "objektivně" polepšila. Vyšší platy, soc. politika, malá nezaměstnanost , atp.
Pokud jde o reflexivní vědu, samozřejmě souhlasím, ale v tomto článku jednak nešlo o to "dělat vědu", jednak si myslím, že můj normativní (anti-kapitalistický) horizont je v něm docela sledovatelný a čitelný.
"Padni komu padni" i "sine ira ..." patří do stejného slovníku, jako ono "wie eigentlich ..." a k prostředí pozitivistické a velmi, velmi nereflexivní vědy; tydle formule nám dnes myslím moc metodicky nepomohou.
Takže opravdu nevím, na co teď reagujete. S vašimi poznámkami zcela souhlasím a ani jsem netvrdil nic jiného.
jenom bych se opakoval - prostě to chce víc rozlišovat, jemněji, domnívám se, nezobecňovat "vrcholné" období batismu (konec 30. a 40. léta), ale v mnohém souhlasím, ne že ne. Oceňuji pak zejména tu studii v ĎaSu. Je to třeba! Jen ještě dovolte malou doušku: to Vaše srovnání s nacist. Německem je zkratka a docela zlá. Ve Zlíně nikomu nezabraňovali volit podle svého přesvědčení, nikdo nesestavoval volební komise podle politického klíče, nikdo nezakazoval polit. stranám činnost. Ústava demokratického Československa platila i ve Zlíně, Baťa - nebaťa. Morální zlo pásové výroby bych také nepersonalisoval. Dostáváme se do neřešitelné situace. Ale chápu o čem mluvíte a v principech souhlasím. Mějte se pěkně a těším se na tu pořádnou knížku...
A toto třídní vědomí (které neměli zdaleka všichni), to byl možná také důvod, proč někteří dělníci, zvlášť komunisté, nemohli kdysi pracovat u Bati.
V případě asociálních aktivit elit na úkor závislých je tak možné rozlišovat pouze mezi aktivně/zlým a pasivně/vynuceně zlým chováním podnikatelů.
Producenti i bohulibého zboží a to i mimo nacist. Německo se bez totálně nasazených neobešli. Nemluvě o produkci zboží válečného.
Dnes se mnozí producenti chtíc nechtíc neobejdou bez polo-, i ilegálních zahraničních nádeníků.
Zlo si napravo moc nevybírá - firma je firma ....pomyslel jsem. si.