Diskuse o diskusi
Jan ČernýDiskuse přispěvatelů Deníku Referendum se šéfredaktorem týdeníku Respekt Erikem Taberym, započatá téměř před rokem, se dostává do druhého kola, o moc dále než napoprvé ovšem nedospívá. Máme na to vyjít z bludných kruhů a posunout se dále?
Erik Tabery už podruhé sehrál v Deníku Referendum, tentokrát pod sloupkem Jana Miesslera, simultánní partii s mnoha diskutéry, já se k nim také podruhé připojuji, a znovu se mi původně zamýšlený diskusní příspěvek rozrostl do velikosti článku — snad i tyto detaily svědčí o tom, že lidé z okruhu Deníku Referendum a šéfredaktor Respektu o diskusi usilují a cítí její potřebu. Její konkrétní podoba pak ukazuje, co všechno nám v té diskusi nejde.
Předně opravdovou diskusi zástupců dvou různých politických proudů nahrazuje série útoků na Respekt zleva a následná obrana jeho šéfredaktora, a naposledy zase útok na Deník Referendum zprava — skutečná politická debata se v zemi nevede, autoři dvou médií tedy po sobě aspoň občas vystřelí nebo se před vystřelenými šípy kryjí. Dále pak debata se nevede o politice, ale o její reprezentaci v dotčených médiích. To není samo o sobě úplně mimo — lidé na levici jsou přesvědčeni, že právě média mají největší podíl na tom, že hlas politické levice je v polistopadovém režimu nedostatečně reprezentován ve veřejné rozpravě, že levice je často nazírána jako mravně závadný, historicky poražený politický proud apod. Erik Tabery jakožto šéfredaktor nejprestižnějšího mainstreamového média to schytává tak trochu za celý mediální a politický mainstream; svůj týdeník logicky proti útokům brání a debata se pohybuje v kruhu. Přitom se v ní objevují zásadní témata, kruhový pohyb útok-obrana ovšem nedovoluje jejich plné rozvinutí.
Status quo už není, co býval
Zkusím tedy zapomenout na všechny své a obecně levicové výtky vůči Respektu či jeho majiteli, a věnovat se politickému problému, který Miesslerův sloupek tematizoval, a věcem s ním spojeným. Ústřední větou sloupku zdá se mi být tato: „Je to právě Vojtěch Filip a jeho severokorejské kondolence, které ve společnosti udržují status quo.“
Neporozumění mezi českou levicí a pravicí nebo levicí a politickým středem nebo zde konkrétně mezi Erikem Taberym a zdejšími autory a diskutéry se myslím otáčí kolem toho statu quo, který (mimo jiné) uchovává komunisty jako strašáka, jako substanciální zlo, ke kterému se demokrat nesmí nijak přiblížit. Levice by si přála ten status quo (nejenom vztah ke komunistům, ale celý způsob vedení veřejné debaty, veřejné sebeporozumění společnosti atd.) změnit a společnost rozpohybovat, pravice a střed naopak stráží stávající stav, totiž morální interpretaci polistopadového režimu, kterou přítomnost nepřijatelných komunistů náramně posiluje. Tou morální interpretací mám na mysli interpretaci politické skutečnosti jako výsledku boje dobra se zlem pojatými jako metafyzické, nečasové kategorie. Polistopadový režim, legitimizován ve svém sebeporozumění jako vítěz nad „říší zla“, nalézá uprostřed svého demokratického provozu komunistickou stranu jako její připomínku, jako diagram zla, a stále obnovovaným gestem distance od ní se obnovuje a posiluje jeho legitimita a zaběhaná podoba politického myšlení.
Jinak bych si ale dovolil z pravo-levého diskursu uhnout. Autor zde správně píše, že "faktickou politikou komunistů je technokratický pragmatismus pohodlně zabydlený ve stávajících podmínkách". Pokud mi něco na prohlubování spolupráce ČSSD a KSČM vadí, je to právě onen pohodlný technokratický pragmatismus, který stahuje levici do nebezpečných močálů. Oběma stranám bych naopak přál co nejvíc idealismu (a idealistů). Jak ostatně v jiném sloupku píše František Kostlán: "Kritický rozum jsme nahradili důvěrou v odborníky všeho druhu a hluchotou k filozofům. A důvěrou v politiky, kteří důvěřují odborníkům a nikdy neměli v úmyslu naslouchat těm, kteří mají ucelenější představu o světě, z níž lze vyvodit pozitivní vizi. To je jádro současné krize."
Jen bych ještě dodal, že podstatná je především věcnost - např. o co p. Tabery a lidé jeho názorových pozic opírají své tvrzení, že jsme ohroženi nějakou recidivou komunistické totality? Atd.
A ještě jedna poznámka: Onen nesnášenlivý lidový neoliberalismus dělící lidi na úspěšné a na neschopné parazity, který se tak strašlivě rozmohl na mnoha diskusních serverech, JE do značné míry protofašistický, "urfašistický" (abych tedy převzal termín J. Šiklové). Jeho hlavním znakem je naprostý cynismus, bezcitnost k utrpení druhých, lidskost je neutralizována poukazem na to, že si za své strádání mohou postižení sami (viz např. nejnověji dosti nechutné poznámky o hladomoru v Africe na Novinkách). A to je mimochodem další přímý důkaz, že ohrožení existuje pouze zprava. Komunisté totiž mohou svou agitaci postavit dnes především a vlastně výhradně na tom, že upozorňují na nehumánnost současného režimu. Naopak (proto)fašisté a pravicoví autoritáři všeho druhu s nehumánností počítají jako se samozřejmou daností a jenom se přiživují na sobeckém heslu Zachraň se kdo můžeš a na ostatní nehleď.
Možná je jen moje představa, že Lukáš Jelínek analyzuje jako jednu z příčin krize politiky "pohodlný technokratický pragmatismus". Jenže technokratický pragmatismus (moci) stojí jaksi v opozici aktivnímu vedení diskuse včetně-tedy spíš především- diskuse politické. Místo vedení legitimního sporu rozličných demokratických politických názorů, někdy diskuse upadají do pokusů protivníka"zašlapat do země". V tomto svém článku Jan Černý (dle mě pěkně) rozkryl, z jakých pozic k oné tendenci k "zašlapávíní" přichází diskurs nastolený po tzv. porážce socialismu r. 1989. Onen technokratický pragmatismus si dala do štítu ke svému "boji"(to slovo sama často užívá) i nečasova vláda. Pokročíme-li od analýzy k akci, vyvstane otázka, jak proto technokratickému pragmatismusmu vystoupit a odložit ho na smetiště dějin. ČSSD má s oním odkládáním začít, zatímco nečasova vláda s přispěním komunistů si podržít své dosavadní metody? Trochu mi to připomíná spory o zavedení kjótského (a následného) protokolu... žádný stát se komparativní nevýhody(jak to asi státy chápou) dvakrát nehrne..
Jediné otázky jsou nesmrtelné..
Osobně k tomu mám dvě poznámky :
a) ostrakizace názorů ocejchovaných jako podivné je nejen výrazem nedůvěry v demokratické mechanismy, ale mohou vést k zapouzdření těchto názorů v podobě patologických cyst v těle společnosti které by jinak byly pročištěny ve prospěch všech.
b) dělení na historickou levici a metafyzickou pravici je schematické - i když se sám řadím k levici, nemyslím, že by se na levicovém dvorečku nenašlo dost lidí s metafyzickým uvažováním vynášejícím černobílé morální soudy o dobru a zlu.
Za znak pravicového přístupu mám spíše pohled na konstitutivní
úlohu přirozeného řádu a odpor vůči "sociálnímu inženýrství".
ad b) Nešlo mi o absolutní popis pravice, levice a politického středu, ale jejich většinové diskursivní působení. Také znám levičáky vynášející černobílé soudy, ale pro naši situaci je rozhodující to, jak veřejnou diskusi, média a blogosféru opanovala jistá verze moralismu spojená s liberálně-pravicovou orientací. Je to způsob, jakým většina novinářů a jakási nejhlasitější (i když ne největší) část společnosti zpracovali listopadovou revoluci – politika zde není soupeřením legitimních zájmů a idejí, ale na prvním místě bojem dobra (demokracie, liberalismu, pravice...) proti zlu (totalitě, socialismu, levici...), resp. k tomuto schématu se debata propadne vždy, když o něco opravdu jde, v současnosti např. v otázce neoliberálních reforem. Levice nutně potřebuje toto morální schéma nahradit dějinným pohledem, v němž např. sociální stát není nějakým pohrobkem bývalého režimu, ale dějinným a pro demokracii maximálně užitečným kompromisem práce a kapitálu, komunisté nejsou nedějinné, substanciální zlo atd.
Jen myslím, že nechuť k určitým dějinným změnám je vlastností spíše konzervativní, což je jiný řez než ten pravo-levý. Možná objektivně je "konzerv" na pravo více, ale moje osobní zkušenost s levicovými "konzervami" není nezanedbatelná.
Mluvit o historickém materialismu totiž ještě neznamená, že mám jasno co je vpředu a co vzadu. I konzervativní levice je samozřejmě legitimní - po dvou stoletích moderních politických dějin se má levice po čem ohlížet zpět.
Ale tenhle druh konzervativismu je spojen se specifickou zájmovou skupinou (srv. např. Djilasovský koncept řídících elit za sovětského socialismu).
Bloudíme kolem pojmu, který převážně chápeme jako slabý, neli zcela zkompromitovaný společenský systém ve službách nadnárodních korporací. Převažuje projev rezignace na demokracii, jako režim neschopný zaručit občanu svobodnou pluralitní společnost a civilizační rámec svobodného soupeření o moc. Vzniká fatální dojem, že demokratický režim je bezmocný vůči kapitalismu jako instrumentu usurpace moci elitou.
Tento blud považuji za výsledek dosavadní absence široce kritické diskuze o předpokladech funkční demokracie. Ta po po 89. doposud nenastala. Transplantace neoliberální etiky na představy o demokracii zdeformované předchozími totalitami dal vzniknout bludnému kruhu, ve kterém i šéfredaktorové kritických médií nejsou sto nastolit nadpartajní diskuzi.
A stavu, kdy "kritická" média ponechají prezidenta antidemokrata nabádat občany ku nebát se krást.