Rozvrat kultury není dopadem politiky jihočeské ODS, ale jejím programem
Jiří PtáčekČeské Budějovice nezrekonstruují Dům umění, který je jednou z mála institucí, jejichž význam přesahuje region, i klíčovým partnerem Evropského hlavního města kultury 2028. Rozvrat kultury není dopadem politiky ODS, ale jejím programem.
Přesně po roce tajemného mlčení českobudějovičtí radní zastavili rozjetou revitalizaci Domu umění na centrálním náměstí. Pro město, které se v roce 2028 má stát Evropským hlavním městem kultury, je to ze strany současné radnice pod vedením ODS další špatná zpráva.
Čtyřpodlažní Dům umění na hlavním náměstí zahájil svůj provoz v 80. letech coby uskutečnění socialistické představy o místě, které kompletně slouží potřebám umělců a kulturní veřejnosti. Pod patronátem města se ale už v průběhu 90. let rychle smrskl na výstavní prostor v jediném podlaží pomalu chátrajícího budovy. Převládaly komerční pronájmy — aukční síni, tetovacímu studiu nebo divokému nočnímu baru. Když se v roce 1998 stal kurátorem pozůstavší galerie umělec Michal Škoda, nikdo netušil, jak ambiciózní člověk sem přichází.
Škodovi se v následujících letech podařilo galerii proměnit v místo, kam přijížděli špičkoví čeští i zahraniční umělci. O něco později jejich výstavy začal prokládat i prezentacemi etablovaných architektonických studií. Pochopitelně přitom musel vybojovat řadu bitev, v první řadě s lokálními politiky, jimž galerie s náročným mezinárodní programem nebyla nikdy po chuti.