Kladenské divadlo jako politické rukojmí

Marie Nováková

Arogantnímu chování dlouholetého primátora Kladna, který se pokusil zabránit uvedení divadelní inscenace pro děti, se postavila řada občanů i tvůrců. Je to dobrá zpráva. Může napomoci k tomu, abychom příště takovým politikům nenaletěli.

Opakovaně mařená práce desítek divadelních tvůrců. vyhazovy a odchody členů souboru během posledního desetiletí způsobily, že v Městském divadle Kladno už v podstatě nemá kdo hrát ani režírovat, a práce pro kladenské divadlo se stala značně riskantním podnikem s nejistým výsledkem. Foto FB Městské Divadlo Kladno

Roku 1998 se poprvé stal primátorem města Kladna hokejový trenér Milan Volf. Od té doby je pravidelně volen do čela města za politické uskupení Volba pro Kladno.

Jedním z pilířů jeho politického programu je boj proti — jak on říká — nepřizpůsobivým. Pod jeho vedením byla vyhlášena bezdoplatková zóna — tedy zóna, ve které nelze čerpat doplatky na bydlení — na celém území města Kladna. Před posledními volbami propagoval svou kandidaturu billboardem, na kterém se skupina opilých lidí bez domova válí na lavičkách a tvoří tak pozadí pro dvojportrét Milana Volfa a ortopeda Davida Homera se skalpelem a pilkou v ruce. Oba pánové hlásají: „Nikdo nám tady nepořádek dělat nebude.“

Milan Volf ovšem nepokládá za nepřizpůsobivé jen sociálně vyloučené osoby, ale i aktivní opoziční politiky nebo umělce, kteří protestují proti zákazům, příkazům a zásahům do svobodné tvorby. Tyto „křiklouny“ vymetá z města a vykazuje za hradby jako nějaký středověký hejtman tuláky a pobudy.

Slavnostní otevření

Já sama jsem se s Milanem Volfem setkala roku 2015, kdy jsem pracovala jako dramaturgyně Městského divadla Kladno. Historická budova divadla byla tehdy v rekonstrukci, soubor a provoz činohry provizorně sídlil v malé budově divadla pro děti a mládež Lampion.

Právě v roce 2015, po letech nepohodlí, provizoria a neustálého prodlužování stavebních prací konečně svitla naděje a přiblížilo se slavnostní otevření historické budovy. K této příležitosti začala vznikat inscenace Tančírna na Kladně, která mapovala moderní lokální dějiny, včetně rozkrádání a krachu světoznámých oceláren Poldi.

Poté, co se scénář dostal do rukou primátora, bylo ve třetině zkoušení divadlu primátorem oznámeno, že další práce na tvorbě a výrobě inscenace musí být zastaveny a že tato inscenace nebude slavnostně otevírat zrekonstruované divadlo.

Ještě téhož dne zaslala ředitelka Blanka Bendlová uměleckému šéfu souboru Danielu Přibylovi e-mail, ve kterém mu s okamžitou platností zakázala vykonávat cokoli, co patří k náplni práce uměleckého šéfa. Přibyl podal výpověď. Bendlová se provizorně ujala uměleckého vedení a zrušila všechny plánované premiéry sezóny.

Zaskočený umělecký soubor si sjednal schůzku s Milanem Volfem, na které primátor vyslechl kritiku nepromyšlených zásahů a nekompetentnosti Blanky Bendlové. O ředitelce se vyjádřil šokujícím způsobem urážlivě a vulgárně, nicméně souboru oznámil, že ji odvolá, až pro ni bude mít jinou trafiku. Stěžovat si primátorovi na ředitelku bylo naivní, neboť ředitelka, jak se ukázalo, jen poslušně plní vůli primátora výměnou za ředitelské místo.

Volf dále během schůzky vyjádřil pohoršení nad výší divadelních platů a slíbil, že pokud soubor přijme věci tak, jak jsou, a nebude proti jeho zásahům do tvorby protestovat, rád platy zvýší.

Požadavek souboru, aby bylo vypsáno otevřené výběrové řízení na nového uměleckého šéfa odmítl s tím, že si sám vybere člověka, se kterým si bude rozumět a který se nebude cukat, tak jako šéf předchozí. Brzy pak jmenoval — bez výběrového řízení — uměleckým šéfem herce Jaroslava Slánského a většina herců a tvůrců se rozhodla z angažmá Městského divadla Kladno odejít. Zanedlouho byla odvolána i ředitelka Bendlová a jednatelem divadla byl jmenován — bez výběrového řízení — herec Jan Krafka.

Primátorské rošády a postupná likvidace divadla

Roku 2018 se primátorem Kladna stal Dan Jiránek za ODS, který záhy odvolal stávající „tzv. Volfovo“ vedení divadla a instaloval své vlastní.

V roce 2020 bylo na jednání zastupitelstva neplánovaně odhlasováno odvolání primátora Jiránka bez udání důvodu. Primátorem se stal opět Milan Volf, který veřejně slíbil, že první, co učiní v nově nabyté funkci, bude odvolání „tzv. Jiránkova“ vedení divadla a znovujmenování toho původního. Kladenské divadlo se definitivně stalo ubohým rukojmím mocenského boje politických rivalů Jiránka a Volfa, kvůli kterým je tvůrčí kontinuita, budování dlouhodobé umělecká koncepce, promyšlený rozvoj souboru a komunikace s diváky cílem v kladenských poměrech jen těžko realizovatelným.

V červnu roku 2024 došlo k překvapivému obratu v sympatiích primátora Volfa, patrně proto, že „jeho“ vedení začalo projevovat jistou neposlušnost. Umělecký šéf byl odvolán poté, co odmítl bezdůvodně vyhodit tajemnici divadla a jednatel odstoupil z funkce poté, co odmítl vyhodit uměleckého šéfa a další členy souboru. Bez výběrového řízení byli jednatelem a uměleckým šéfem divadla jmenováni herci Tomáš Hron a Michal Maléř a oba veřejně projevili absolutní loajalitu s primátorem. To znamená, že byla — po kolikáté už? — zrušena většina plánovaných premiér a „nepřizpůsobiví“ byli vyhozeni nebo podali výpovědi.

Opakovaně mařená práce desítek divadelních tvůrců. vyhazovy a odchody členů souboru během posledního desetiletí způsobily, že v Městském divadle Kladno už v podstatě nemá kdo hrát ani režírovat, a práce pro kladenské divadlo se stala značně riskantním podnikem s nejistým výsledkem.

Primátor při každém zásahu do chodu divadla opakuje oblíbenou mantru, že divadelníky platí, a proto má právo zasahovat do svobody jejich tvorby a oni na oplátku musí držet hubu a krok — ačkoli primátor osobně platí divadlo úplně stejnou měrou jako ostatní občané města, kteří přestávají být s nabídkou svého divadla spokojeni.

Posvítit si na Lampion

Součástí společnosti Divadla Kladno s.r.o. je také divadlo pro děti a mládež Lampion, kterého si dosud vedení města zaplaťpánbůh příliš nevšímalo. Až do letošního února, kdy soubor připravoval inscenaci MáMě o příchodu člověka na svět. Pár dní před premiérou natočilo divadlo krátké propagační video, ve kterém jedna z hereček vykukuje prostřiženým otvorem v červené látce.

Primátor Volf tvrdí, že po zveřejnění spotu obdržel pět pobouřených telefonátů, že prý Lampion propaguje inscenaci vyobrazením vaginy. Těchto údajných pouhopouhých pět stížností se stalo důvodem, proč Volf nakázal zrušení premiéry inscenace, aniž by ji kdokoli viděl. Po následném prověření nezávadnosti inscenace, byla její premiéra opět povolena.

Vedení Lampionu podalo výpověď. Volf jej v rozhovoru pro svůj partajní web označil jako partičku sluníčkářů, která má „silné tendence experimentovat a po svém „vzdělávat“ děti a obtěžovat je tématy globálního oteplování, třídění odpadu nebo homosexuality. Tohoto trendu se prý silně obává, proto vítá výpovědi členů vedení divadla jako jejich nejlepší počin za poslední dobu. Usvědčil tak sám sebe, že ono nevinné video pro něj bylo patrně jen záminkou k zásahu do tvorby divadla.

Za Lampion se veřejně postavila divadla napříč celou republikou, umělci, politici a hlavně kladenští pedagogové, ředitelé škol a školek a rodiče. Ti, kteří rozumí dětem a na rozdíl od Volfa chápou že to, čeho se primátor tolik obává, je právě posláním divadla pro děti a mládež. Tedy atraktivně a promyšleně artikulovat mnohdy nepříjemná a složitá témata současného světa, která se palčivě týkají právě vyrůstající generace dětí. Zkoumat a komunikovat, čím se děti a dospívající trápí, co je zajímá a v čem jim může být divadlo nápomocno jako nástroj nejen zábavy, ale také vzdělání a sebeurčení.

Je dobře, že se konečně někdo agresivnímu, vulgárnímu, xenofobnímu a papalášskému jednání primátora Volfa postavil a že to udělali sami občané města. Je smutné, že pět stížností přimělo primátora zrušit premiéru, zatímco nedávný mnohasethlavý protestní průvod Kladeňáků jej pohnul jen k dalším urážkám a lžím vůči tvůrcům, politikům i občanům vlastního města.

Přála bych kladenským dětem, aby jejich rodiče příště volili své zastupitele jinak a lépe a divadlo Lampion mohlo být zachráněno a mohlo dál kultivovat, rozvíjet fantazii, empatii, odkrývat obtížnost problémů, které sebou život přináší a nabízet možnosti jejich řešení, a také okouzlovat humorem a výstředností. Protože to všechno potřebujeme od malička poznávat a zažívat, abychom v dospělosti nenaletěli takovým politikům, jako je Milan Volf.