Eurobillboard — reklamní firma s kulturou mafie

Martin Pikous

Ač jsou billboardy v českém prostředí omezovány od roku 2012, mnohde visí dosud. Nelegálně. Jak je to možné? Jednoduše. Provozovatelé reklamy nerespektují pravidla a nebojí se ani zastrašovat. Důkazem je nedávná agrese na jihu Čech.

Obcházení zákona je bez nadsázky základním pilířem business modelu holdingu Eurobillboard. Repro DR

České silnice dál lemují nelegální billboardy. Jejich umístění v tzv. ochranném pásmu dálnic a silnic I. třídy přitom především z důvodu bezpečnosti zakazuje už zákon z roku 2012. Od této doby proto v těchto místech skutečně nebyl povolený žádný nový billboard. V roce 2017 pak měly zmizet i ty dříve umístěné. U silnic nižších tříd reklamní nosiče stát mohou, ovšem jen s patřičným povolením. Provozovatelé venkovní reklamy se zákazu samozřejmě bránili a spor skončil až u ústavního soudu.

Řada provozovatelů ale místo právních nástrojů zvolila jinou, v České republice bohužel mnohem účinnější cestu. Začali jednoduše zákaz ignorovat a doslova před očima státních orgánů i samospráv se rozhodli reklamu na těchto nelegálně umístěných plochách provozovat dál.

Po dlouhém váhání, během něhož reklamní podnikatelé samozřejmě vydělávali nemalé peníze, začaly úřady přece jen reagovat. Řada velkých reklamních společností reklamní stavby následně odstranila, zpravidla však až na základě individuálních správních rozhodnutí a nezřídka na podnět ze strany veřejnosti. Stát i tak dostával pomalu navrch.

×