Seznam.cz vábí do mediální reality generované na míru. Akceptujeme to?
Hynek TrojánekTechnologický gigant Seznam oznámil, že ve své rozhlasové stanici Expres FM uměle generovanou moderátorku Hacsiko doplní dalšími čtyřmi syntetickými hlasy. Otevírá se tím otázka, jaký mediální obsah konzumujeme a jak ho konzumovat chceme.
Mediálně-technologická inovace, kterou časopis Marketing a Media popisuje jako průkopnickou nejen v České republice, ale i v Evropě, bude spočívat v tom, že v rámci stanice Expres FM vznikne regionální zpravodajství v šesti mutacích, kde vše „od textu až po zvukovou stopu či vložení audia třetích stran“ bude vytvořené za pomoci umělé inteligence. Jednotlivé verze by lidé měli slyšet v Praze, Plzeňském kraji, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Jihlavě, Brně a Zlíně. V pětiminutových blocích budou tyto „syntetické“ zprávy vysílány každý všední den v celou hodinu od 7 do 18 hodin.
Podle ředitele divize Zpravodajství a rádií ve společnosti Seznam.cz Jakuba Ungera umožní čerstvě představená technologie tvůrcům „pouštět se do věcí, které by byly standardními způsoby mimořádně časově, fyzicky i finančně náročné“. Výrazně pragmatičtěji se k novince ve stejném PR článku vyjádřil manažer rozvoje rádií Seznam.cz Pierre Beneš: „Potřebujeme regionální rozsah a kapacitně bychom to nestíhali. Je to praktické použití, kdy si v jeden moment budeme moci připravit velké množství obsahu,“ upřesnil.
Apokalyptické sci-fi scénáře, kdy stroje ovládnou zpravodajství a zahltí nás nesmysly, Beneš s odvoláním na etický kodex Seznamu odmítá — zcela bez vědomí lidí by se ve vysílání nic ocitnout nemělo. Zdánlivě je to důvod k radosti: budou k dispozici další haldy zpravodajského obsahu, který budeme moci konzumovat. Je to ale opravdu tak jednoduché?
Seznam.cz jako slon v místnosti
Seznam není jen pověstnou jedničkou na českém internetu — pro velkou část lidí je Seznam spíše ztělesněním internetu jako takového. Přestože lítý boj ve vyhledávání Seznam s Googlem prohrává a drží se v podílu na nízkých desítkách procent, hravě to dohání svým e-mailem a obsahem.
Podle údajů NetMonitoru za únor 2024 Seznam drtivě vede jak v počtu unikátních návštěv (téměř 7 milionů), tak v počtu zobrazených stránek (více než dvě miliardy) a celkového stráveného času (více než deset procent). Seznam.cz hraje oproti jiným českým webům zkrátka úplně jinou ligu.
Co víc: v první desítce nejnavštěvovanějších českých webů najdeme hned další čtyři z dílny Seznamu: na třetím místě jsou Novinky.cz, na pátém SeznamZprávy, na sedmém Mapy.cz a na devátém Super.cz.
Tím to však nekončí. Díky vlastnímu modelu diskusí dnes plní Seznam i funkci sociální sítě, čímž vedle Googlu otevřeně vyzývá na souboj o pozornost i Facebook.
A je v tom úspěšný. Již v dubnu 2021 se Seznam pochlubil, že na jeho webech denně procházejí diskuse vyšší stovky tisíc lidí, kteří za sebou zanechají desítky tisíc komentářů. Ve špičce je s pomocí umělé inteligence třídilo sedm až osm lidí na tři směny.
Diskuse přitom Seznam neprovozuje jen na vlastních webech, ale dodává je i na partnerské weby, které pak zviditelňuje ve svém nekonečném Newsfeedu. Zobrazuje zde po dohodě i další média, pro něž jsou tyto odkazy zpravidla klíčovým zdrojem návštěvnosti. Seznam navíc zdatně operuje i v reklamním byznysu v rámci svého systému sKlik.
V souhrnu je tedy nabíledni, proč výkonný ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistky David Klimeš v nedávném rozhovoru pro časopis HOST o Seznamu řekl: „Seznam je naprosto atypický tvor: zároveň platforma i médium, když mu patří Seznam Zprávy a Novinky.cz. Debata o tomto slonu v místnosti nepochybně musí proběhnout… Seznam je zachránce i hrobník mnoha médií. Redakce si díky němu sáhnou na inzerci od velkých společností a přináší jim návštěvnost.“
Své unikátní role „mediálního hegemona“ Seznam přirozeně využívá a dále ji upevňuje.