Věci, ze kterých mám výčitky svědomí

Zuzana Válková

Už léta mě nebaví debaty o povaze posledních několika generací: stavět proti sobě boomery, mileniály a zástupce generací X, Y a Z se nám vymstí. Přesto je tu taková pitomina, kterou se svými vrstevníky sdílím. Hle: vina!

Páchám neviditelné škody jako lidská bytost, obyvatelka jistého koutu světa, občanka, matka, partnerka a kdo ví co ještě. Foto Zuzana Válková

Těžko říct, odkud se ten trénink vzal, ale byl důkladný. Ozývá se mi v hlavě jako dabér polských filmů, tlumený, samojediný hlas, který inertním tónem komentuje vraždu, vášeň i otázky zateplení výškových budov. Vždycky se mi ten princip líbil; protože jsem vyrostla przy granicy z Polską, už jako malá jsem dospěla k závěru, že průměrný hrdinný Polák se ničemu nediví a ve svém vztahování ke světu je všeobecně civilizovaný.

Žádná fakta ani zkušenosti s pobytem v Polsku už ten dojem příliš nezměnily; mám ráda Poláky — a občas se o ně bojím. Mám k nim vztah trochu jako polský novinář a spisovatel Mariusz Szczygieł k nám, Čechům — tedy minus jeho skvostné psaní.

Jeden konkrétní hlas — jména toho polského dabéra se už asi bohužel nedoberu — mi navíc léta připomíná, v jakých věcech denně selhávám, a to už od procitnutí. Páchám neviditelné škody jako lidská bytost, obyvatelka jistého koutu světa, občanka, matka, partnerka a kdo ví co ještě. Je to nekonečný monolog formovaný dekádami výchovného hřímání z různých stran: nejdřív zprava, až pak zleva, ale zato důkladně.

Téma komicky všudypřítomných výčitek svědomí jsem před časem otevřela s kamarádkou, novinářkou Zuzanou Vlasatou, a pobavilo mě, když mi řekla, že občas cítí to samé. Seděly jsme tehdy v cukrárně a vsadila bych se, že jen tím, že jsme se tam vyskytovaly, jsme něco dělaly špatně — přinejmenším jsme konzumovaly nějaký typ západního, středostavovského privilegia, za nějž bychom dostaly vynadáno v Alarmu, případně v Echu, tam ovšem za to, že nás vůbec něco podobného napadlo.

A možná, ale jen možná jsme kromě privilegia konzumovaly i kus dortu; to už nevím. Protože moc nejím čokoládu, natož tu kvalitní, tmavou, tak prales jsem v tu chvíli dost jistě neničila, natož abych vykořisťovala nějakého pěstitele kakaových bobů. O původ mouky a másla jsem se zajímat nestihla (Agrofert?).

Včera jsem si ovšem udělala odpolední vycházku po čtvrti, kde žiju, a sluneční paprsky mě kromě snesitelnější nálady zalily i množstvím prozření, jejichž povaha by se dala vztáhnout k pojmům jako guilt shaming, tedy vyvoláváním výčitek svědomí za účelem vyhnat dotyčného či dotyčnou z nepříjemně sebejistých pozic, anebo virtue signalling, okázalým upozorňováním na vlastní ctnostná stanoviska, bez nichž by se na sociálních sítích 21. století rozhostilo hrobové ticho.

Napadá mě taky ještě virtuous suffering, ctnostné utrpení, pragmatické upozorňování na vlastní nouzi a nedostatek příležitostí, které pramení ze systémových křivd, přičemž někdy z nich opravdu pramení, jindy ne — podstatné je vyvolávat pocit viny v každém, kdo si může dovolit něco, co my ne. Na druhé straně spektra by se měl objevit starý dobrý zásluhový systém podepřený dórskými sloupy meritokracie, jež nám slibuje, že kdo dře, tomu se to vyplatí, no a kdo něco nemá a něčím strádá, je vůl a může si za to sám, rozhodně by však neměl zapomenout se za to trochu stydět.

Mimochodem, v posledních letech se setkávám s čím dál výživnějšími historkami o tom, jak dřina negarantuje nikomu nic: třeba dekádu trvající vývoj nového léku se může ve finále zaseknout jen na tom, že vám někdo přestane odpovídat na e-mail, a to přesto, že do procesu už natekly miliony dolarů. Fakt, prostě vám někdo neodepíše a vy nevíte proč. Otázky, které si pak kladete, známe všichni: buď má ta osoba moc práce, je mrtvá („umřela jí babička“), anebo jsem se ho něčím dotkla. …a na scénu vstupují volitelné pocity viny.

Bohatství zdrojů, z nichž se dá čerpat multimodální vina, jsem si s sebou vzala i na zmíněnou procházku. Narodila jsem se v malém, bizarními historkami pronásledovaném městě v Moravskoslezském kraji, v Bruntále. Dnes žiju v pražském Karlíně, čtvrti z nejroztomilejších — ona se snaží být světová a nad věcí, ale v principu je hlavně roztomilá; ano, ten mateřinsky opatrovací příznak v mém hodnocení vnímáte správně. Onen kontrast Bruntálu a Karlína mě neustále staví před srovnání nesrovnatelného — asi jako když se obyvatel někdejší britské kolonie dostane do Londýna a diví se, jak snadno tam zapadl, přestože to teoreticky nemělo být možné.

×
Diskuse

Jestli jsem to dobře pochopil, tak vám váš v podstatě maloměšťácký život sice přináší trochu vzrušujících výčitek svědomí, ale toužíte po něčem větším a intenzivnějším, než strach o dělníky na kakaových plantážích...

Přesto bych být vámi nežertoval o heroinu, protože evidentně nemáte ponětí, co je zač.

JP
April 30, 2023 v 12.51
Heroismus minulosti a maloměšťáctví současnosti

Velice trefná poznámka, pane Morbicere. Mám teď na mysli především onu pasáž o tom že "maloměšťácký život sice přináší trochu vzrušujících výčitek svědomí".

Nicméně je holým faktem, že zde hovoří, své pocity vyjadřuje příslušnice generace, která už nezažila éru totality. Tedy ony časy sice velice hnusné, nicméně přesto svým způsobem heroické. (Alespoň pro ty kdo se vůči panujícímu režimu postavili do nějakého druhu opozice.)

Zatímco dnes? - Já jsem v době listopadového převratu už byl v emigraci, znal jsem způsob existence západní společnosti; a proto mi bylo už tehdy jasné, že s oním převratem nepřichází pravá lidská svoboda, nýbrž daleko spíše skok do nicoty. Do onoho víceméně pohodového (pokud daný jedinec zrovna není vystaven akutní existenční nouzi), nicméně maloměšťáckého způsobu existence, kde jsou zdánlivě otevřeny všechny možnosti pro svobodný rozvoj jak jednotlivce tak i celé společnosti, ale kde z jakýchsi podivných důvodů sotva kdo tento prostor využívá ke směřování ke skutečným hodnotám.

V této zdánlivě naprosté svobodě není nic - totiž nic opravdového - co by stálo za to o to usilovat, pro co se angažovat. Není zde (naštěstí) už zapotřebí aktů heroického odporu; ale zároveň je sotva možno nalézt nějakou pozitivní alternativu k tomuto heroismu vzdoru.

A tak dnešní generace nakonec může být fakticky vděčná tomu, že existuje alespoň něco jako ekologická krize; boj proti klimatické zkáze celé planety může poskytnout alespoň určitý pocit vlastní významovosti. I když třeba - jak píšete - jenom ve formě "špatného svědomí".

Dost těžko ale můžeme obviňovat dnešní, popřevratovou generaci, pane Morbicere, že se v tomto stavu ideové nicoty nachází. Ona žije v tom světě, jaký jsme pro ni vytvořili my, staří. Zásadní chyba se stala už v roce osmdesátém devátém; jakým směrem, jakou cestou se vydala tehdejší společnost, za to neseme - ať tak či onak - odpovědnost právě my, kdo tu tehdejší dobu tvořili.

PM
May 1, 2023 v 11.46
odpovědnost ať tak či onak

Generace 89. přebírala liberální demokracii v troskotající neoliberální kondici, kdežto generace 68 v kondici troskotajícího sociálního pojetí.

Tudíž generace 89 je konfrontovaná s dominancí globálně zažitého egoismu, tedy estetických projevů kdy možnostem uplatnění osobního talentu se nabízí i umění tetování, kovového šrotu na rtu a selfie blamující prázdnotou.

Tak 89, onak Make love not war ....bych dodal.

Ano pane Poláčku. Myslím, že hodně frustrující je v éře individualismu poznání, že sám člověk nic nezmění. Že s tím vším nejde nic udělat, že je to příliš velké, složité, nedostupné...

Přesto si dovolím zopakovat, že ten odkaz na heroin je hloupý a nebezpečný. Vím o drogách dost, viděl jsem úplné trosky jíst vlastní lejno a smát se u toho štěstím, heroin zničí každého bez výjimky ................ jestli někdo pokukuje po takových řešeních, ať si koupí pytlík trávy, ta ještě nikdy nikoho nezabila...

JP
May 2, 2023 v 10.25

Pane Morbicere, ohledně oné zmínky o heroinu podle mého soudu autorce křivdíte. Ona tuto představu samozřejmě nemyslela vážně, nýbrž naopak tímto extrémním příkladem chtěla poukázat na postoje současné generace, která místo odpovědného přístupu k problémům světa hledá pouze lacinou únikovost ("až mi přeskočí...").

JP
May 2, 2023 v 11.00

Pane Petrasku, ten příměr s "kovovým šrotem na rtu" je skutečně kouzelný! :-D

To ve mně opět jednou vybudilo vzpomínku na onu malou skupinku anarchisticky smýšlejících studentů, kteří se jednou náhle objevili na marxistickém semináři mnichovské univerzity. Tedy skupinka - dva mladíci a jedna slečna. Ta slečna byla vymóděná přesně podle vašeho příměru, tedy s "kovovým šrotem na rtu" (a v uších a tuším že ještě i jinde), a z oněch dvou mladíků byl především jeden z nich oplechovaný ze všech stran, bezmála jako onen maršál z "Císařova pekaře", kterého sám vladař charakterizoval jako "pochodující železářství".

Ovšem - tato revolta prostřednictvím anarchistického vzhledu i anarchistického jednání se ukázala být velmi krátkodechou: poté co tito velice autonomní duchové zjistili, že na onom semináři - byť i marxisticky orientovaném - se žádá systematická práce podložená důkladným studiem, ho po dost krátkém čase opět opustili. Zůstal po nich pouze obrovskými literami nastříkaný nápis na průčelí univerzitní budovy: "Studenten! Zerschlagt die Verblödungsmaschine!"

Ovšem musím přiznat, že co se této jejich výzvy týče, mohl bych s nimi docela souznít. Z celého univerzitního provozu to byl právě tento marxistický seminář, který jako jeden z velice mála nebyl jenom prázdnou akademickou abstrakcí, nýbrž se vyznačoval snahou o společenskou angažovanost.