Proč nevidíte náhledovou fotku? Varování Pirátů nestálo na vodě

Markéta Gregorová

Již v roce 2019 Piráti bojovali proti evropské směrnici o copyrightu, jež měla chránit vydavatele obsahu před digitálními platformami, ale doopravdy z ní profitují Google a Meta, a naopak těžce poškozuje zejména zpravodajské servery.

Platformám jde o udržení pozornosti čtenářů na svých stránkách co nejdéle, aby jim mohly ukázat co nejvíce reklamy. Nemají důvod podporovat čtenáře, aby je náhledy článků odkláněly na jiné weby. Nová evropská směrnice jim v tom ještě pomáhá. Foto WmC

Piráti se v roce 2019 doslova probojovali do Evropského parlamentu skrze výbušné téma směrnice o copyrightu, proti níž do posledního dechu v roce 2019 vystupovali. To, co zvedlo do ulic stovky tisíc Němců, se v České republice setkalo s přeci jen mírnější reakcí, ale přesto se konalo množství demonstrací. Velké vydavatelské domy vydávaly kritické články vůči těm europoslancům, kteří se stavěli proti směrnici. A platformy jako YouTube naopak aktivně pobízely své tvůrce, aby vyrazili vůči směrnici do boje. Na frontě kampaní se vedla před eurovolbami především diskuse o dvojí kvalitě potravin, na frontě obsahové však probíhala válka o copyright.

Nejvíce pozornosti vzbuzovaly tzv. články 11 a 13, později přečíslované na 15 a 17 — a tak o nich zde budu psát. Článek 17 cílil hlavně na memy a zábavu, a logicky proto přitáhl pozornost influencerů. Článek 15 se týkal spíše zpravodajských portálů — měl totiž zavést poplatek za citování, aby platformy typu Google News, Facebook, Twitter, Wikipedia nebo i český Seznam, přinášející odkazy s náhledy článků z jiných webů, platily vydavatelům poplatek za sdílení odkazu. Tvůrci směrnice očekávali, že uvidíme náhledy jen těch článků, za které poskytovatel služby zaplatí vydavateli.

×