Jak mi Google přišel do rány
Markéta GregorováNestává se každý den, abyste měli možnost zeptat se Googlu na některé věci bez vyhledávače, hezky z očí do očí. A už vůbec se nestává, že byste takovou příležitost měli, právě když na technologického giganta prasknul další globální průšvih.
Server ProPublica před pár dny zveřejnil analýzu reklamní činnosti Googlu v neanglicky mluvících regionech v Evropě, Latinské Americe nebo Africe. Největší analýza tohoto druhu v historii ukázala, jak Google umožňuje vydělávat na šíření dezinformací.
Společnost se v minulosti veřejně zavázala k boji proti dezinformacím, analýza přitom odhaluje rozsáhlé umísťování automatické reklamy — a to včetně velkých značek — na webech, které prokazatelně šíří dezinformace o vakcínách a pandemii, klimatické změně či politické dezinformace manipulující místní volby apod. Server ProPublica uvádí příklad z Bosny a Hercegoviny, kde Google provozoval reklamu na dezinformační stránce prominentního politika a bosensko-srbského separatisty zastupujícího platformu, na kterou sama americká vláda uvalila sankce.
Ještě křiklavějším aktuálním příkladem je Brazílie, kde představují reklamy Google významný zdroj příjmu pro stránky šířící pochybnosti o integritě volebního systému, které hlásal především — dnes již poražený — prezident Bolsonaro. Analýza nabízí také dlouhý výčet — francouzsky, německy a španělsky hovořících — stránek, které systematicky šíří dezinformace o pandemii COVID-19 či klimatické změně, a kterým Google svými reklamami zajišťuje financování.
Podle analýzy Google umisťuje reklamu do jednačtyřiceti procent z přibližně osmi set online článků identifikovaných Mezinárodní fact-checkingovou sítí Poynter Institut jako šířících dezinformace o pandemii COVID-19. K tomu přidejme až pětinu článků šířících dezinformace o klimatické změně, identifikovaných fact-checkingovou organizací Science Feedback.