Uber Files ukazují, v čem slouží evropská politika korporacím namísto občanům

Vicky Cannová

Uber Files dobře ilustrují, jak korporace ohýbají veřejnou politiku ve svůj prospěch bez ohledu na zájmy veřejné. Nevyřeší se to jen změnami v pravidlech lobbingu — zapotřebí je moc korporací principiálně omezit.

Setkání francouzského prezidenta Emmanuela Macrona s generálním ředitelem korporace Uber Darou Khosrowshahim v Elysejském paláci 23. května 2018. Foto Christophe Petit-Tesson, POOL, AFP

Deník Guardian publikoval v minulém týdnu zjištění o rozsáhlých lobbistických aktivitách korporace Uber. Ta je známá především provozem aplikace, jež zprostředkovává přepravní služby. Bezskrupulózní metody korporace zveřejnil lobbista Mark MacGann, který ji v minulosti zastupoval a který nyní deníku Guardian předal tisíce dokumentů.

Pro moji organizaci Corporate Europe Observatory je zvláště lichotivé zjištění, že Uber z nás má strach. V jednom z jeho sto dvaceti tisíc interních dokumentů, o nichž v uplynulém týdnu referovali novináři po celém světě, se píše přímo o nás.

Je to dokument z roku 2015 a citoval z něj deník Le Monde v článku, který slovy redakce ukazuje, jak Uber „porušoval zákony, oblafl policii a regulátory a tajně lobboval u vlád po celém světě“. Šéfové Uberu vyslovují v citovaném dokumentu obavu „z rizika, že organizace jako Corporate Europe Observatory“ vypátrají a zveřejní, jak se Uber snažil získat do svých služeb nizozemskou eurokomisařku Neelie Kroesovou. Měli z nás strach právem.

Ve světle zjištění plynoucích z „Uber Files“ nyní europoslanci požadují kompletní prošetření dnes již nechvalně proslulého případu bývalé nizozemské eurokomisařky Neelie Kroesové, která plynule přešla z práce pro Komisi do práce pro Uber. Souhlasíme s europoslanci a spolu s Aliancí za transparentnost lobbingu a etickou regulaci požadujeme, aby byl Uber vyloučen z registru lobbistů Evropské unie.

Potřebujeme veřejnou regulaci korporátní moci

Evropská komise dlouho přistupovala zcela liknavě k problému „lítacích dveří“ — „revolving door“ je pojem, kterým se označuje problém přecházení vysoce postavených činitelů z veřejných služeb do byznysu a naopak. V tomto procesu je totiž obsažen silný korupční potenciál. Přestože už před rokem 2014 spolu s námi mnozí upozorňovali na rizika obsažená v možném přechodu Kroesové i dalších eurokomisařů do byznysu, Komise neudělala pro zpřísnění regulačních pravidel nic.

Rafinované lobbistické taktiky ovšem nemohou samy o sobě vysvětlit jak to, že se Uber těšil privilegovanému politickém přístupu k tolika politikům, a jak to, že na ně měl takový vliv. Pochopit to nelze bez toho, aniž bychom si povšimli nadšení určitých kruhů v Evropské unii pro takzvané „inovace“ a technologické „štiky v rybníce“. V platformách jako Uber či Airbnb spatřovali evropští politici skvělé průkopníky „růstu a inovací“ — a ochotně a přednostně se s nimi scházeli.

×