Piráti se nechali vmanévrovat tam, kde je chtěl Babiš mít
Roman VyšanskýAutor v červnu vydal v DR komentář, který jasnozřivě předvídal, že Andrej Babiš může kampaní zvrátit trendy. Nyní rozebírá, proč se mu to podařilo a navrhuje, jak trend ještě zvrátit.
Když se v polovině června z průzkumů zdálo, že dny Andreje Babiše ve vládě jsou sečteny, vydal jsem v Deníku Referendum článek, v němž jsem varoval před ostrou kampaní ANO. Obával jsem se totiž, že současná vládní strana strhne všechnu pozornost na svá hesla a další strany včetně obou demokratických koalic budou místo prosazování svého programu pouze odpovídat na kampaň hnutí ANO.
S odstupem několika měsíců vidíme, že to dopadlo přesně tak. Marketingový tým Andreje Babiše si vybral jasný cíl: Pirátskou stranu, které dal nálepku vítačů migrantů, uživatelů drog, milovníků Evropské unie a novodobých komunistů. A Piráti se chytili do pasti, ve které z útoku přecházejí do defenzivy a stávají se vystrašenou stranou, která se bojí cokoli udělat, aby nikoho neurazila.
Vynucený obrat
Když o nich Andrej Babiš během hlasování sněmovny o nedůvěře vlády napsal na Twitter, že chtějí zdanit přebytečné metry bytů a nastěhovat do domácností migranty, zcela logicky se bránili žalobou. Na jejich Facebooku pak v září vyšel post „Byty se mají stavět, ne ještě více danit,“ ve kterém se proti zvýšení daní z nemovitosti pro například investiční fondy či krátkodobé pronájmy vymezili. A i když ve svém volebním programu vnímají skupování bytů za účelem investice či krátkodobého pronájmu jako problém, jeho řešení se najednou vyhýbají.