Rozhovor s Manuelem Gaberem: Fotbal je náš. Němečtí fanoušci chtějí reformy
Fatima RahimiV Německu vznikla fanouškovská iniciativa za hluboké reformy organizace fotbalu, aby se v něm spravedlivěji rozdělovaly příjmy, byl sociálně prostupnější a ekologicky angažovaný. Iniciativa rychle získala masovou podporu.
Fotbal má velký společenský význam a dopad. Za obvyklých okolnosti vidíme, jak obrovské množství lidi tráví čas na stadionech. Fotbal také spojuje, bez ohledu na původ či vzdělání. Podobných témat je málo.
V posledních desetiletích svět fotbalu nejvíce formovaly dva trendy: profesionalizace a komercionalizace. A to natolik, až stále častěji zaznívá otázka, zda se fotbal už přespříliš nevzdálil svým kořenům a možná i lidem. Fanouškům, amatérským hráčům, nadšencům, kteří jsou páteří fotbalu a na nichž fotbal stojí.
O německé iniciativě „Náš fotbal“ jsme hovořili s jejím spoluzakladatelem Manuelem Gaberem. Iniciativa si klade za cíl zásadním způsobem změnit profesionální fotbal. Působí na spolkové úrovní a její součástí je mnoho různých skupin fanoušků.
Z pohledů mnoha fotbalových fanoušku ve světě je německé fotbalové prostředí rájem na zemí. Co jsou podle vás největší problémy německého fotbalu?
Když to srovnáme s jinými zeměmi, můžeme ho označit za ráj. Ale přesto řešíme pár ústředních otázek, na nichž si uvědomujeme, že k ideálu už to má dost daleko. Fanoušci v německém fotbale hrají důležitou roli, jsou organizování, mají vliv, ale z našeho pohledu se jim naslouchá nedostatečně. To znamená, že řešíme celou řadu aspektů, u nichž chceme změnu.
Chceme fair play, stabilní ekonomický základ pro všechny. Fotbal má v Německu velkou společenskou hodnotu a vidíme nebezpečí v tom, že jeho společenská hodnota bude ustupovat čím dále více do pozadí a stále důležitější budou ekonomické aspekty. Obáváme se, že ztratíme to, co je pro nás tak důležité.
A co to je? Říkáte, že německý fotbal málo naslouchá fanouškům. Co fanoušci chtějí?
Fanoušci v Německu již dlouho kritizují celou řadu témat. Jedním z hlavních bodů je narůstající komercionalizace, snaha na všem co nejvíce vydělávat, fakt, že je čím dál víc věcí ve fotbale a kolem fotbalu na prodej. Je to vidět například na tom, že stadion se už nejmenuje stejně jako před patnácti lety. Najednou má jméno podle sponzora.
Je tu snaha dostat co nejvíce peněz z televizního marketingu. Stále více zápasů se odehrává v pondělí večer. Pro člověka, který musí chodit do práce, je to složité, nemůže jít v pondělí večer na zápas. Takže v mnoha věcech přesmíru narostl význam ekonomických aspektů.
Byly to pouze ekonomické aspekty, které vás vedly k tomu založit iniciativu „Náš fobal“?
Ze strany fanoušků kritika sílila po mnoho let. Jak postupuje komercionalizace fotbalu, sport a hra upadají stále více do pozadí a hlavní roli začínají přebírat ekonomické zájmy.
Zejména pandemická krize v německém fotbale nám to velmi jasně ukázala. Dva týdny se nehrálo a už hrozila prvním klubům insolvence. Jasně se ukázalo, že stávající systém je v podstatě neudržitelný.
My fanoušci jsme si říkali, že krize může být i šancí na proměnu fotbalu. Šanci také k tomu, abychom se pustili do určitých témat, která zůstala v uplynulých letech stranou.
Samozřejmě je to na druhou stranu v současné situaci také velice obtížné. Normálně jsou fanoušci na stadionech a tam se mohou vyjádřit. Přesto jsme se rozhodli založit svou inciativu a oslovit co nejvíce fanouškovských uskupení, abychom se spojili a ukázali, o co nám jde.
O co tedy usilujete?
V podstatě jde o prohlášení, které obsahuje čtyři hlavní body. To je základ, který podepsala celá řada fanoušků. V prvním bodě říkáme, že si přejeme fotbal, který umožňuje férovou soutěž. Ve sportu by měl vždy jít o fair play. V posledních letech jsme ale viděli, že se otevírají nůžky mezi velkými a malými kluby. Bayern Mnichov se již poosmé za sebou stal mistrem Bundesligy.
Říkáte, že Bayern Mnichov vyhrál již osmkrát za sebou. Není to tím, že hraje dobrý fotbal? Že jde zkratka o nejlepší německý klub?
Dalo by se to tak říct, ale také ne. Máme určité rámcové podmínky, které posilují pozice Bayernu. Každý rok dostávají nejvíce peněz z televizního vysílání, zejména je to vidět v tom, kolik peněz dostávají z evropských soutěží. To znamená, že mají obrovské prostředky. Ze systému opravdu profitují a mají velkou výhodou.
Ten, kdo už je dobrý, je ještě více odměňován než všichni ostatní. Má tedy opět lehčí výchozí pozici. Může se lépe a jednodušeji zlepšovat.
Ano, neříkám, že nepracují dobře, ale také si mohou dovolit pár chyb, a přesto mohou ještě být mistrem. Ale například Borussia Dortmund, když chce být mistrem, nesmí udělat vůbec žádné chyby. Myslím, že to pak neodpovídá systému, jaký si přejeme. Pokud tedy jde o férovou soutěž.
Malé dětí neznají v podstatě jiného německého mistra. Už je pak tolik nebaví sledovat novou sezónu. V podstatě je opět rozhodnuto, kdo to vyhraje. Podobný vývoj vidíme i v jiných evropských zemích. Proto chceme, aby soutěž byla vyrovnanější. A k tomu jsou třeba zásadní změny.
Jaké?
Jednak je třeba rovnoměrněji rozdělovat peníze z televizního vysílání. Prostředky se v současné době rozdělují velmi nerovnoměrně. Kdo je nahoře, dostává velké množství prostředků, kdo je dole, dostává velmi málo. Tím pádem se ocitáme v začarovaném kruhu. Ti, kteří jsou na tom finančně dobře, dál bohatnou, zatímco ti, které dusí nedostatek finančních prostředků, dál strádají.
Takže žádáme finanční fair play na národní úrovní. Žádáme také jasné omezení vlivu investorů. Zaznamenali jsme, že jsou-li peníze čím dál důležitější, je možné si za ně čím dál více kupovat. Kluby jsou pak v podstatě používány investory v jejich zájmu.
Další hlavní bod našeho prohlášení spočívá v tom, že fotbal by měl být společenským vzorem. Má velký dopad a velkou působnost, a nese tak velkou odpovědnost. Z pohledu řady fanoušků je to odpovědnost, kterou už fotbal v posledních letech nenaplňuje. Provází ho celá řada skandálů.
Usilujeme také o to, aby fotbal ctil dodržování lidských práv, aby vystupoval proti diskriminaci a proti korupci. Fotbal by měl být obecným společenským vzorem ve smyslu sociálního i ekologického jednání. V období klimatické krize i toto téma nabývá na významu.
Ještě se krátce vrátím k Bayernu. Jak vnímají vaši iniciativu jeho fanoušci?
Máme podporu i fanoušků Bayernu Mnichov, jsou to velké fankluby. Máme podporů celkem 194 fanklubů FC Bayern Mnichov. I v národním měřítku, když se mluví o tom, jak by se mělo přerozdělovat peníze z televizního vysílání, celá řada fanoušků FC Bayern Mnichov požadují férovější systém. I oni vědí, že současný systém není únosný.
Německé kluby hrají evropské soutěže. Pokud sníží své rozpočty, budou konkurenceschopné na evropské úrovní?
Myslíme si, že nějak to udělat lze. Třeba tak, že se neutrácí víc, než se vydělá. Kluby budou mít nějakou rezervu. To samozřejmě někde platí i dnes, ale kluby to mohou obcházet. Spolky musí být trvale udržitelné, i u nás v Německu mají některé kluby velké dluhy.
Za druhé si myslíme, že by peníze neměly donekonečná přicházet zvenčí. Už jsem říkal, problém je v tom, že Bundesliga už není zajímavá, vyhrává stále dokola jeden tým. Chceme, aby v lize bylo větší napětí, aby soutěž byla vyrovnanější.
V uplynulých měsících se v Německu diskutovalo o tom, jaké soutěže jsou nejdůležitější. Proč se vlastně hraje v Německu Bundesliga? Je to kvůli tomu, že našim hlavním cílem je, aby německé kluby uspěly v Champions Ligue, a národní soutěž už zase tak důležitou roli nehrají? Nebo je naším hlavním cílem vyrovnanost Bundesligy? Chceme napínavou soutěž v Německu, a ještě k tomu úspěšné kluby i na mezinárodní úrovní?
V uplynutých letech to bylo spíše obráceně. Konkurenceschopnost na mezinárodní úrovní byla hlavním cílem. Tohle bychom rádi změnili. Myslíme si totiž, že zájem lidí o nudný fotbal nutně klesá.
Obsahuje vaše prohlášení ještě něco dalšího?
Posledním bodem říkáme, že fotbal by měl být demokratický, ekologicky a ekonomicky udržitelný. Jako fanoušek si přeju, aby fotbal byl příkladem a vzorem. V minulosti tomu tak vždy nebylo. Fotbal byl často spojen s korupcí.
Teď navíc stojíme před osudově zásadní klimatickou krizí a myslím, že každý se měl na jejím řešení nějak podílet. Každý by měl k tomu přispívat i fotbal. A to z dvojí perspektivy. Jednak fotbal má spoustu peněz, fotbal může investovat, kapitálu zde není nedostatek. A jednak fotbal má na společnost velký vliv.
Jak silnou má vaše iniciativa podporu?
V Německu máme jednak velké spolkové organizace fanoušků, jež naši iniciativu podporují. Mezi členy mámě také více než 2600 fanklubů. Jde opravdu o velký průřez všemi fanoušky v Německu.
Kromě toho máme také mezi svými členy neorganizované jednotlivce. To je celá řada lidí, kteří nejsou nijak organizovaní v klubech. Máme tak čtrnáct tisíc členů-jednotlivců. K naší iniciativě se tedy připojilo celkem více než půl milionu lidí. To znamená, že jsme velmi silná skupina.
Kdy to všechno začalo?
Iniciativa vznikla na konci června, v podstatě předtím, než skončila spolková liga. Tehdy jsme oslovili veřejnost, ze začátku jsme měli zhruba tisíc fanklubů. Jejích počet však velmi rychle rostl.
I v médiích jsme se dočkali velmi pozitivní odezvy, psalo se o nás ve všech hlavních německých médiích, získali jsme i pozornost mezinárodního tisku. V médiích panuje konsensus, že celá řada věcí se ve fotbale musí změnit.
Byli jsme u obou hlavních fotbalových svazů a předali jsme jim naše prohlášení. Rádi bychom, aby nastaly zásadní reformy.
Co se vám už podařilo prosadit?
Zatím nic. Žádných reforem jsme se ještě nedočkali. V našem prohlášení jsme požadovali, aby proběhla konkrétní reforma, a také jsme žádali zásadní usnesení. Je nám jasné, že nejde změnit fotbal přes noc. Pro nás je důležité, aby na začátku stálo prohlášení, že svaz takový udržitelný fotbal skutečně chce.
V německém fotbalu se ale opravdu k nějakým změnám schyluje. Německá fotbalová liga například založila pracovní skupinu, která se bude otázkami, jež nastolujeme, zabývat. Ve skupině jsou lidé z různých prostředí — politici, lidé z ekonomiky, zástupci svazu a klubů, novináři, funkcionáři, sponzoři, je tam také šest zástupců fanoušků. To znamená, že mají prostor poměrně hlasitě projevit svůj názor.
Činnost skupiny má pokračovat do ledna. A výsledky vypadají velmi slibně.
Co se stalo motivem zabývat se problémem právě teď?
Když se teď nic nezmění, tak kdy jindy? Nevyužije-li se teď šance, aby se mohlo něco ze základu změnit, nikdy se už nepohneme z místa. Krizi jsme chtěli využít. Fanoušci vědí, že se to musí změnit. Kluby vidí, že fanoušci ve fotbale hrají velmi důležitou roli.
V důsledku koronakrize se fotbalové zápasy musely odehrávat bez diváků. Myslíte, že by mohl fotbal fungovat bez nich?
Aktuálně to vypadá, že by se fotbal mohl hrát bez diváků… Otázka je, jak dlouho to vydrží. Fanoušci na stadionech přece jen vytvářejí atmosféru, svou přítomností ovlivňují hru. Svým fanděním a povzbuzováním hráče postrkují dopředu. Spoluvytvářejí fotbal.
Je pak opravdu otázka, zda fotbal, který se odehraje bez diváků, třeba jen přenášen televizí, bude tak atraktivní. Osobně si myslím, že bez diváků ztratí atraktivitu, nebude tolik zajímavý.
V Německu máte specifickou situaci. Platí pravidlo 50 plus jedna. To znamená, že z padesáti procent kluby patří členům. Chcete jejich pozici ještě nějak posílit?
Fotbal je tématem, o kterém můžete mluvit skoro s každým. Opravdové nadšení spojené s fotbalem je možné ale až tehdy, až se lidé setkají na stadionu. Ale teď to vypadá, že sport se svým fanouškům vzdaluje.
Chceme, aby se podporovala fanouškovská kultura. To by se mělo projevovat v sociálně únosných cenách vstupenek. Protože fotbalový stadion je ještě jedno z mála míst, kde se mohou setkávat lidé ze všech společenských vrstev.
Stále rostoucí ceny vstupenek mohou nějaké lidi začít vylučovat, a to je špatné. Chceme inkluzivní stadion, o znamená, že chceme, aby na něj měl každý přístup. Další věc, která fanoušky fotbalu zajímá, je čas zahájení zápasů — i to musí brát v potaz, že lidé chodí do práce.
V iniciativě se vám povedlo shromáždit velké množství fanoušků. Přitom v Německu je mezi fanoušky velká rivalita. Jak se to podařilo?
Ano, určitě je mezi fanoušky velká rivalita. Na druhou stranu také máme dlouho historii. A navzdory rivalitě probíhá i spolupráce. Například před více než deseti lety se v Berlíně konala velká demonstrace fanoušků. Lidé si postupem času uvědomili, že sledujeme i společné cíle. Že nás mnohé věci spíše spojují, než rozdělují.
Myslím si tedy, že můžeme čerpat z dlouhé historie, to je v Německu rozhodující. Může to být signál pro další země, že takovou rivalitu lze překonat. Že ji lze odsunout do druhé řady.
Český fotbalový systém stejně jako ve většině jiných států funguje jinak. Může váš návrh uspět na evropské úrovni?
Musíme postupovat krok za krokem. Německý fotbal je v silné pozici. Může být příklad a vzorem pro další země, může ukázat, že se dá jít i jinou, lepší cestou.
FATIMA RAHIMI
Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.