Rozhovor s Manuelem Gaberem: Fotbal je náš. Němečtí fanoušci chtějí reformy
Fatima RahimiV Německu vznikla fanouškovská iniciativa za hluboké reformy organizace fotbalu, aby se v něm spravedlivěji rozdělovaly příjmy, byl sociálně prostupnější a ekologicky angažovaný. Iniciativa rychle získala masovou podporu.
Fotbal má velký společenský význam a dopad. Za obvyklých okolnosti vidíme, jak obrovské množství lidi tráví čas na stadionech. Fotbal také spojuje, bez ohledu na původ či vzdělání. Podobných témat je málo.
V posledních desetiletích svět fotbalu nejvíce formovaly dva trendy: profesionalizace a komercionalizace. A to natolik, až stále častěji zaznívá otázka, zda se fotbal už přespříliš nevzdálil svým kořenům a možná i lidem. Fanouškům, amatérským hráčům, nadšencům, kteří jsou páteří fotbalu a na nichž fotbal stojí.
O německé iniciativě „Náš fotbal“ jsme hovořili s jejím spoluzakladatelem Manuelem Gaberem. Iniciativa si klade za cíl zásadním způsobem změnit profesionální fotbal. Působí na spolkové úrovní a její součástí je mnoho různých skupin fanoušků.
Z pohledů mnoha fotbalových fanoušku ve světě je německé fotbalové prostředí rájem na zemí. Co jsou podle vás největší problémy německého fotbalu?
Když to srovnáme s jinými zeměmi, můžeme ho označit za ráj. Ale přesto řešíme pár ústředních otázek, na nichž si uvědomujeme, že k ideálu už to má dost daleko. Fanoušci v německém fotbale hrají důležitou roli, jsou organizování, mají vliv, ale z našeho pohledu se jim naslouchá nedostatečně. To znamená, že řešíme celou řadu aspektů, u nichž chceme změnu.
Chceme fair play, stabilní ekonomický základ pro všechny. Fotbal má v Německu velkou společenskou hodnotu a vidíme nebezpečí v tom, že jeho společenská hodnota bude ustupovat čím dále více do pozadí a stále důležitější budou ekonomické aspekty. Obáváme se, že ztratíme to, co je pro nás tak důležité.
A co to je? Říkáte, že německý fotbal málo naslouchá fanouškům. Co fanoušci chtějí?
Fanoušci v Německu již dlouho kritizují celou řadu témat. Jedním z hlavních bodů je narůstající komercionalizace, snaha na všem co nejvíce vydělávat, fakt, že je čím dál víc věcí ve fotbale a kolem fotbalu na prodej. Je to vidět například na tom, že stadion se už nejmenuje stejně jako před patnácti lety. Najednou má jméno podle sponzora.
Je tu snaha dostat co nejvíce peněz z televizního marketingu. Stále více zápasů se odehrává v pondělí večer. Pro člověka, který musí chodit do práce, je to složité, nemůže jít v pondělí večer na zápas. Takže v mnoha věcech přesmíru narostl význam ekonomických aspektů.
Byly to pouze ekonomické aspekty, které vás vedly k tomu založit iniciativu „Náš fobal“?
Ze strany fanoušků kritika sílila po mnoho let. Jak postupuje komercionalizace fotbalu, sport a hra upadají stále více do pozadí a hlavní roli začínají přebírat ekonomické zájmy.
Zejména pandemická krize v německém fotbale nám to velmi jasně ukázala. Dva týdny se nehrálo a už hrozila prvním klubům insolvence. Jasně se ukázalo, že stávající systém je v podstatě neudržitelný.
My fanoušci jsme si říkali, že krize může být i šancí na proměnu fotbalu. Šanci také k tomu, abychom se pustili do určitých témat, která zůstala v uplynulých letech stranou.
Samozřejmě je to na druhou stranu v současné situaci také velice obtížné. Normálně jsou fanoušci na stadionech a tam se mohou vyjádřit. Přesto jsme se rozhodli založit svou inciativu a oslovit co nejvíce fanouškovských uskupení, abychom se spojili a ukázali, o co nám jde.
O co tedy usilujete?
V podstatě jde o prohlášení, které obsahuje čtyři hlavní body. To je základ, který podepsala celá řada fanoušků. V prvním bodě říkáme, že si přejeme fotbal, který umožňuje férovou soutěž. Ve sportu by měl vždy jít o fair play. V posledních letech jsme ale viděli, že se otevírají nůžky mezi velkými a malými kluby. Bayern Mnichov se již poosmé za sebou stal mistrem Bundesligy.
Říkáte, že Bayern Mnichov vyhrál již osmkrát za sebou. Není to tím, že hraje dobrý fotbal? Že jde zkratka o nejlepší německý klub?
Dalo by se to tak říct, ale také ne. Máme určité rámcové podmínky, které posilují pozice Bayernu. Každý rok dostávají nejvíce peněz z televizního vysílání, zejména je to vidět v tom, kolik peněz dostávají z evropských soutěží. To znamená, že mají obrovské prostředky. Ze systému opravdu profitují a mají velkou výhodou.
Ten, kdo už je dobrý, je ještě více odměňován než všichni ostatní. Má tedy opět lehčí výchozí pozici. Může se lépe a jednodušeji zlepšovat.
Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.