Čistší skla aut věstí ekologický kolaps. Úbytek hmyzu pokračuje
Jan KašpárekPřibývá odborníků poukazujících na úbytek hmyzu. Rozličné výpočty a pozorování konstatují propad v řádu vyšších desítek procent. Na vině je nedostatečná péče o krajinu, intenzivní zemědělství i nebezpečné pesticidy.
Další měření potvrzují trend úbytku hmyzu napříč Evropou. Britský deník The Guardian upozornil na průzkumy mapující netradiční veličinu: množství hmyzu rozplácnutého o skla automobilů.
Nový materiál z Velké Británie uvádí, že jedoucí vozidlo srazí o polovinu méně much a brouků než před patnácti lety. Starší dánská studie zaměřená primárně na souvislost mezi mizením hmyzu a ptactva pracovala s daty z let 1997 až 2017, přičemž zjistila, že se množství sraženého hmyzu propadlo o osmdesát procent.
„Zjištění jsou v souladu s nedávnými dramatickými propady v hojnosti hmyzu v Evropě i severní Americe a přinášejí [negativní] důsledky pro zdroje potravy vlaštovčích mláďat, výskyt ptactva živícího se létajícím hmyzem a vzestupné trofické kaskády [tedy systémy ovlivňující stabilitu ekosystémů skrze výkyvy ve spodních částech potravního řetězce],“ píše autor dánské studie Anders Pape Møller.
Obdobně se vyjádřili i Britové, kteří oproti Møllerovi nepracovali s mnohaletým trendem, ale prostým srovnáním dvou měření. „K potvrzení jakéhokoli trendu je zapotřebí více dat, pozorovaný vzorek ovšem koreluje s dalšími příklady poklesu hmyzu,“ uvádějí s tím, že obdobné výsledky přicházejí od odborníků z celého světa.
Experti se kromě měření zabývali i kritickým zhodnocením obecného pocitu řidičů, podle kterého jim v průběhu let zůstává na čelních sklech stále méně skvrn. Takové pozorování se totiž teoreticky nemusí odvíjet od úbytku hmyzu, ale od toho, že jej novější a aerodynamičtěji tvarované automobily srazí méně.
Domnívám se, že právě i z hlediska ochrany hmyzu na našich silnicích by prospěla určitá tolerance alkoholu v krvi řidiče - jízda s ohledem na hmyz by pak byla mnohem plynulejší.