Deset let civilní interpretace křesťanství

Sandra Silná

Poněvadž jednou někdo o Deník Referendum žertem prohlásil, že o papeži Františkovi píše u nás častěji už jen Christnet, nemohli jsme reflexi deseti let našeho psaní o křesťanství vynechat.

Za dobu deseti let, po kterou zatím existuje Deník Referendum, prošly církve v České republice v jistém smyslu přelomovým obdobím. Odluka církve od státu a s tím spojená postupná proměna struktury a financování, jsou zcela novou situací pro část církví a náboženských společností, které u nás fungují.

Také měnící se česká společnost, sociokulturní změny posledních třiceti let, doba, kdy mnoho lidí dospívá k tomu, že dává přednost aktivnímu, tvůrčímu životu, který je ale daleko víc formovaný ideály humanismu, než toliko židovsko-křesťanskými kořeny západní kultury, přináší církvím v České republice nové výzvy i možnosti k sebereflexi a rozvoji. Čím dál víc obyvatel u nás nechodí pravidelně do kostela, ale přesto se o duchovní život zajímají, žijí jej po svém, řídí se morálními principy, které jednoduše vycházejí z prosté lidské slušnosti, a při svém rozhodování používají kritický rozum.

Nepotřebují ke svému naplňujícímu a spokojenému životu příslib věčného života, ani autoritu Boha, milujícího Otce. Přesto, myslím si, mají církve v české společnosti své důležité a nezastupitelné místo a jejich existence dává nadále smysl. Aby však mohly být respektovanou a rozvíjející se součástí společnosti, je potřeba, aby samy byly ochotny si připustit, že jsou jen a pouze těmi, kteří je tvoří — lidmi, lidským společenstvím, Kristovým tělem, které má různé bolesti i nedostatky, vedle toho, že se občas umí i radovat.

×
Diskuse
JN
March 15, 2020 v 20.07
Člověk osočil [svůj obraz - svojí představu] Boha

z despotismu, aby tím ospravedlnil svůj odpor vůči Bohu.

Z psychologického hlediska tak vlastně může jít o projekci vlastních nereflektovaných tužeb (tedy před sebou samým skrytých tužeb po ovládání druhých lidí) do [svého vlastního obrazu] Boha (prostě Bohu přičítáme svoji špatnost, kterou si sami u sebe připustit nechceme), což se pak stává zcela zavádějící výpovědí o Bohu samotném. Tato zavádějící představa - výpověď o údajně despotickém Bohu je ale příkrém rozporu s výpovědí o Bohu, který se sám stal služebníkem - pochopitelně, že se nestal služebníkem z despotismu (to by byl absurdní nesmysl).

Vzpoměl jsem si na jeden komentář Milana Glasera a tímto způsobem (výše) ho zde interpretuji. Vzpoměl jsem si na to, když jsem četl tato slova Sandry Silné: "... Nepotřebují ke svému naplňujícímu a spokojenému životu příslib věčného života, ani autoritu Boha, milujícího Otce..."

March 16, 2020 v 10.58

Přitom třeba tohle kázání M. Putny vůbec není civilní:

https://m.facebook.com/ivan.stampach.5?__nodl