Sociální demokracie ve vládní pasti

Filip Outrata

Fatálním svázáním se vládní spoluprací s pragmaticko-populistickým Babišovým hnutím hrozí kolaps nejen ČSSD, ale levici jako takové. Snadné řešení ale není k dispozici.

Zajímalo by mě, kolik bylo na včerejší stotisícové demonstraci na pražském Václavském náměstí členů ČSSD. Kolik z nich se srovnalo s tím, že demonstruje de facto proti vlastní vládě? Kolik si řeklo — byl jsem proti účasti ve vládě, ale většina v referendu rozhodla, tak to budu respektovat? Pro mě osobně byl hlavním důvodem účasti stále silnější pocit, že svázáním se s Andrejem Babišem riskuje česká sociální demokracie svou další existenci.

A vlastně celá demokratická levice. Babišovo ANO je pragmatický politický konglomerát, který si z populistických důvodů osvojil některá levicová témata a díky nim si postupně získal nemalou část voličů levicových stran, tak jako na začátku odebral hlasy poničené ODS a pravici obecně. Nyní se Babiš, když se mu to hodí, tváří jako sociálně citlivější alternativa opozičních „kalousků“, de facto se staví do role demokratické levicové strany. A opoziční lídři jako šéf ODS Petr Fiala to potvrzují, když vymezují svůj boj proti ANO jako zápas proti levici.

Kolik tu bylo členů sociální demokracie, protestujících proti vlastní vládě? Foto Jan Kašpárek, DR 

Sociální demokracie jako slabší vládní partner má svázané ruce ke kritice Babiše zleva. Přitom třeba ministryně práce Jana Maláčová, asi nejvýraznější tvář ČSSD ve vládě, čelí docela tvrdé kritice za přílišnou „venezuelskou“ levicovost. Celkové politické rozložení sil v České republice se viditelně posunulo doprava, přičemž „nalevo“ nyní dominuje pragmatické byznysové ANO, opozice (s částečnou výjimkou Pirátů) je kritizuje zprava.

Do celkového obrazu patří i národovci z SPD a KSČM, kteří, tak jako jejich evropští souputníci, některé sociální akcenty mají také, ale spojují je s celkově nedemokratickým zaměřením. „Levice“ se tak identifikuje na jedné straně s pragmatickým populismem, na druhé straně s nahnědlým národovectvím se zálibou ve vládě tvrdé ruky. Liberální levice je, zdá se, odsouzena k marginalitě (cesta, kterou šli Zelení, dnes ČSSD).

Na Facebooku Jana Hamáčka se po výprasku v eurovolbách objevily vedle spousty škodolibé radosti a výsměchu také rady, jak by se ČSSD mohla odpíchnout ode dna. Byly v zásadě dvojího druhu, a v podstatě navzájem protikladné. Jeden směr tvrdil, že by sociální demokracie měla odejít z vlády, druhý přesně obráceně, že by měla ve vládě zůstat, vylepšit vztah s Babišem, a naopak se vypořádat s vnitřními škůdci, liberály. Oba přístupy měly zhruba stejnou podporu, měřeno počtem „lajků“.

To ilustruje bezradnost, do níž se nejstarší stávající česká politická strana dostala. Padá strmě dolů, a přitom zůstává stále stejně „názorově rozkročená“, což se dá popsat taky jako názorová neuchopitelnost, nevyhraněnost, nejasnost. Je pak logické, že taková strana málokoho nadchne a málokdo ji považuje za něco potřebného. Rýsuje se osud národních socialistů, kdysi podobně silné a úctyhodné strany, dnes již bez jakéhokoli politického vlivu.

Předčasné volby by zřejmě ČSSD poslaly na hranici volitelnosti nebo pod ni. Je ale otázka, zda pokračující angažmá v Babišově vládě, stále víc zatížené skandály jejího předsedy, nezpůsobí sociálním demokratům ještě větší škody. Dnešní vedení strany vsadilo na vládu a bude v tom zřejmě pokračovat až do konce. Ten může být pěkně hořký. Jisté je, že je těžké Janu Hamáčkovi a jeho kolegyním a kolegům radit, co mají dělat. Žádné jednoduché řešení se nenabízí.

Odchod z vlády a vyvolání předčasných voleb by reálně vzato sociální demokracii uškodil, mohla by se rychle propadnout do bezvýznamnosti. V opozici by se mohla postupně obrodit a zase zesílit, ale vzhledem k současnému stavu ČSSD se to nezdá příliš pravděpodobné. Byla by to velká práce začínající takřka z ničeho, a je pochopitelné, že vedení strany před takovou vyhlídkou upřednostňuje jistotu vládních pozic.

Z dlouhodobého hlediska by asi bylo prozíravější začít s opoziční očistou hned. Pokud chce nicméně česká sociální demokracie přežít, bude v každém případě muset získat novou energii, čitelný a srozumitelný program, kompetentní a důvěryhodné představitele a nové členy. To platí úplně stejně, ať již bude v opozici, nebo ve vládě. Ve vládní pasti to ale bude přece jen o něco těžší.

    Diskuse
    June 5, 2019 v 17.10
    Trojí strach
    Taky jsem včera byl demonstrovat, ovšem ne jako člen sociální demokracie, ale jako její volič (ne vždy, dvakrát jsem volil Zelené, v roce 1990 Občanské fórum a v roce 1992 Občanské hnutí). Myslím, že k tomu, aby se sociální demokracie odrazila ode dna, musí se zbavit trojího strachu, 1) strachu z toho, že na ni občané zapomenou - tak odůvodňoval Hamáček vstup do vlády a nyní to opakoval, že kdyby nebyla soc.dem. ve vládě, tak by to pro ni bylo horší, lidé by na ni zapomněli. Takže lidé na ni nezapomínají, ale berou ji jen jako užitečného idiota nebo osla Babišova hnutí, 2) strachu z Babiše - Babišovi se vzepřel Sobotka a špatně to s ním i se stranou dopadlo, to že to nyní dopadá se stranou ještě hůře asi představitelé soc.dem. nevidí a 3) strachu ze Zemana - to už bylo tolikrát popsáno, že je zbytečné to opakovat. Kdo nevidí s jakou škodolibou radostí Zeman sociální demokracii systematicky škodí, je slepý (viz hodnoocení výsledků voleb a tahy Stańkem). Takto ustrašená strana se buď vzpamatuje tím, že si zvolí politiky, kteří nejsou tak podělaní jako Hamáček nebo zanikne spolu s končícím ANO.
    JN
    June 5, 2019 v 21.25
    Babiš je neštěstí, Zeman je neštěstí, ale ideologie levicového liberalismu je také neštěstí. Tak si vyberte...
    Sociální demokracie neměla do téhle vlády vůbec lézt.

    Co tedy dělat, aby ČSSD byla volitelná? Nebýt ve vládě s Babišem (s ANO bez Babiše snad ano) a zbavit se ideologie levicového liberalismu ("kulturního marxismu") - přenechat ji zeleným pirátům.
    June 6, 2019 v 0.06
    Lepší levicový liberalismus než populismus Babiše a Zemana
    Levicový liberalismus (kulturní marxismus) by současné sociální demokracii rozhodně slušel více než přizpůsobování se oligarchickému a hnědému populismu. Pohybujeme se ovšem zatím bohužel na čistě teoretické úrovni.
    JN
    June 6, 2019 v 1.12
    ČSSD může odmítnout obojí.
    Problém je, že když odmítnete ideologii levicového liberalismu ("kulturní marxismus"), tak vás levicoví liberálové onálepkují za fašisty, a když odmítnete oligarchický hnědý populismus, tak vás zase populisté onálepkují ...
    June 6, 2019 v 10.28
    Problém programu
    Problém tohoto návrhu je v tom, že to není program pro politickou stranu, to je populistický oportunismus, kterého se drží marketingový produkt a na hruškách nachytaný čerpač dotací Babiš. Sociální demokracie má své opodstatnění pouze pokud bude politickou stranou, která bude mít sociální a demokratický program. Sociální demokracie momentálně prohrává boj s Babišem o sociální populismus, zdůraznění občanských a demokratických hodnot, na nichž v minulosti stála by ji mohlo sblížit s protestující občanskou, demokratickou veřejností. To se zatím děje v jednotlivých vyjádřeních jejich členů, ne ve vedení strany. Levicový liberalismus je legitimní demokratická ideologie, oligarchický a hnědý populismus ne.
    IH
    June 6, 2019 v 10.40
    Nezapomínejme pro současnou na jiné zkušenosti: Pobyt v opozici může rovněž vést ke ztrátě preferencí a k marginalizaci. ČSSD by v ní (zdánlivě) kooperovala s ODS a posléze dost pravděpodobně splakala nad výdělkem.
    FO
    June 6, 2019 v 10.53
    M. Šimsovi
    Zajímavé je, že pro nemálo lidí je onen "kulturní marxismus" ve vztahu k ČSSD nikoli čistě teoretickou věcí, ale reálnou, obviňují dnešní soc.dem. z toho, že je infiltrovaná liberálními kulturními marxisty (poslankyně Valachová, šéf pražské ČSSD Pavlík aj.), kteří protlačují inkluzi apod. Vlastně by tedy asi ČSSD měla být spíš levicově liberální stranou. Jenže je tu pak Foldyna a podobní. A jsme opět u té rozkročenosti...
    June 6, 2019 v 11.37
    Panu Horákovi
    Politická strana, která se bojí opozice ať už proto, že by na ni lidi zapomněli nebo proto, že by si ji spletli s ODS je odsouzena k porážce a zániku. Proto se tu tak dlouho držel komunistický režim, protože se lidé báli odlišit, nejít k volbám, nejít na prvního máje, nejít na schůzi, apod., že by nedostali dobrou práci, děti by se nedostali na vysokou, atd. Jestli sociální demokracie nereflektuje svou současnou pozici, kdy se už reálně nachází pod hranicí volitelnosti a nevidí, co se děje ve společnosti, potom jí není ani rady ani pomoci. Zatím se opatrněji ozývají jednotliví sociální demokraté, ale není patrné, že by sociální demokracie udělala reflexi svého postavení a své politiky. Pokud sociální demokracie sama sebe vnímá jako stranu, která je ve vládní pasti a nemůže nic dělat, tak v té pasti bídně uhyne.
    June 6, 2019 v 11.43
    F. Outratovi
    ten konec minulého příspěvku je reakce na článek. Levicový liberalismus se běžně používá jako nadávka, přitom je to na rozdíl od nacionalizujícího populismu běžný evropský sociálně demokratický program. Na tom je patrná naše křižovatka mezi Východem a Západem, i když v poslední době vidíme, že Východ prostřednictvím úspěšného populismu může vítězit i na Západě a to dokonce i v kolébce demokracie v Americe.
    JN
    June 6, 2019 v 11.50
    "Levicový liberalismus je legitimní demokratická ideologie"
    Není.

    Jestliže tato ideologie chce "vymýtit kulturní zvyklosti" a je v tomto smyslu v rozporu například s čl.5 Úmluvy o právech dítěte, jestliže chce zničit důvěru mezi advokátem a jeho klientem a donutit advokáty, aby své klienty napráskali (Advokátní komora má problém s Istambulskou úmluvou - je proti ratifikaci), jestliže této ideologii vadí básnička o mamince, jestliže se podle této ideologie mohu jednou ráno probudit a být třeba Eskymákem, a jestliže (například podle Matěje Metelce) jde této ideologii o "hledání náhradního revolučního subjektu", pak to není legitimní demokratická ideologie, ale ideologie nebezpečná, patřící do blázince.

    --------------------------------

    Její význam spočívá jednak v nepřiznané podpoře neoliberálních cílů a dále třeba ve vytváření napětí v EU v zájmu třetí strany.

    June 6, 2019 v 15.34
    To jsou nesmysly
    To jsou představy o levicovém liberalismu optikou Václava Klause nebo Pitomia Okamury. Jestliže vyjdu z díla Johna Rawlse či Jürgena Habermase, tak je základním předpokladem kulturní a politický pluralismus, který s kulturními zvyklostmi počítá jako součástí "dobře uspořádané společnosti" či kulturního a sociálního Lebensweltu (světa života) a liberalismus ve smyslu rozvíjení a ochrany individuální svobody spojuje s rovností a spravedlností, které mají rozvíjet demokratické instituce. Nemá vůbec nic společného s neoliberailsmem, naopak vznika jako polemika s nimi.
    FO
    June 6, 2019 v 15.40
    Nesmysly to možná jsou, ale bohužel pozornost upřená na podobné případy, jako jsou - podle mě - okrajová témata genderové identity, záchodků, nesmyslné spory o Žáčkovu básničku atd. u velké části lidí, zřejmě většiny, předem diskreditují liberální levicovou politiku a její stoupence a nositele. Co s tím? Bohužel, Rawls a Habermas nám s tím, obávám se, moc nepomohou. Rozhodně ne nějak přímo a jednoduše.
    June 6, 2019 v 16.04
    Program sociální demokracie
    Určitě nedoporučuji, aby se sociální demokracie orientovala na podobné ujeté příklady, ale na hlavní proud sociálně demokratického myšlení, který u nás představuje Masaryk či Erazim Kohák. Tedy aby se sociální demokracie neorientovala jen na sociální témata a je v pořádku, že se na ně soustředí, i když to někdy vypadá, že to dělá podobně populisticky jako Babiš, ale aby se také starala o lidská práva v jejich občanské i sociální a kulturní oblasti a o demokratické instituce, mezi něž nepochybně náleží i justice, policiie či nezávislá média, která dnes v ohrožení jsou. A nejčastěji je právě ohrožují lidé, kteří na ně útočí s bojovým křikem, že jsou liberální. Dochází tu k nesvaté alianci mezi národovci, kteří se sami považují za vlastence a neoliberály. A sociální demokracie by se z tohoto kulturně a civilizačně sebevražedného spojenectví měla osvobodit.
    JN
    June 6, 2019 v 17.47
    Argumentace pokusem o ztotožnění oponenta s "Pitomiem" do slušně vedené diskuse nepatří.
    Argumentace "jakékoliv označení našeho myšlenkového směru je nadávka" ("Levicový liberalismus se běžně používá jako nadávka") je docela sofistikovaný způsob, jak se vyhnout věcné diskusi o myšlenkovém směru, který chci zastávat (v případě, že si nejsem jistý silou svých věcných argumentů), tím, že znemožním jeho pojmenování.

    Argumentaci "jsou to nesmysly" komentovat nebudu, v případě potřeby mohu všechny mnou výše zmíněné "nesmysly" doložit citacemi hodnověrných zdrojů.
    June 6, 2019 v 17.55
    Levicový liberalismus jako nálepka a nadávka
    Vy jste ale použil levicový liberalismus jako nálepku a nadávku, žádný seriózní argument jste nepoužil, proto mi to připomnělo to, co běžně říká Václav Klaus nebo Pitomio. V čem se lišíte?
    JN
    June 6, 2019 v 18.03
    Je mi jedno, jak pojmenujete myšlenkový směr, který jsem zde označil jako "levicový liberalismus".
    Prostě ho nějak - alespoň pro potřeby této diskuse - pojmenujte, abyste to nevnímal jako nadávku. Pak o tom myšlenkovém směru můžeme začít diskutovat.
    JN
    June 6, 2019 v 20.23
    Levicový liberalismus a neoliberalismus
    "Ve své americké podobě je progresivní neoliberalismus aliancí hlavních proudů nových sociálních hnutí (feminismu, antirasismu, multikulturalismu a LGBTQ) na straně jedné a špičkových sektorů byznysu založeného na službách (...) na straně druhé. V této alianci jsou progresivní síly na jedné lodi se silami kognitivního a finančního kapitalismu."

    Nancy Fraserová: "Progresivní neoliberalismus versus reakční populismus: falešná dichotomie", str. 52, 53 (vlevo dole:-), vyšlo jako součást sborníku "Velký regres", Rybka Publishers, Praha 2017
    June 7, 2019 v 11.48
    Levicový liberalismus
    Hájit práva žen, kulturních, rasových i sexuálních menšín je pro levicovou sociálně demokratickou stranu normální a sociálně demokratická strana, která se to bojí dělat a naopak se přiklání k neoliberální fašizující rétorice neplní či dokonce zrazuje svůj program a ztrácí opodstatnění pro svou existenci - je tu dost pravicových nacionalizujících stran, které to dělají. Směšovat levicový liberalismus s neoliberalismem je blbost, i kdyby to říkala Nancy Fraserová, možná je to ale chyba překladatele.
    MP
    June 7, 2019 v 12.38
    Martinovi šimsovi
    Bohužel to není ani chyba překladu, ani chyba v úvaze autorky. Ta podivná aliance je reálná a Fraserová má pravdu, pokud jako její revers vidí reakční populismus.

    Velice zhruba řečeno: levice v liberální společnosti nesmí zapomínat, že hájit práva žen a menšin znamená hájit právo každého člověka na co nejúplnější uplatnění autonomiie, lidských a občanských práv. Nikoli opečovávat útlakem vytvořenou "ženskou", "romskou" nebo LGBTQ identitu.
    JN
    June 7, 2019 v 13.08
    "Směšovat levicový liberalismus s neoliberalismem je blbost, i kdyby to říkala Nancy Fraserová, možná je to ale chyba překladatele."
    Přeložte si to tedy sám, když nevěříte Martinu Vrbovi:

    "In its U.S. form, progressive neoliberalism is an alliance of mainstream currents of new social movements (feminism, anti-racism, multiculturalism, and LGBTQ rights), on the one side, and high-end “symbolic” and service-based business sectors (...), on the other. In this alliance, progressive forces are effectively joined with the forces of cognitive capitalism, especially financialization."

    JK
    June 7, 2019 v 15.45
    Jiřímu Nushartovi
    Akorát nevím, co je to "kognitivní kapitalismus"...
    MP
    June 7, 2019 v 18.35
    JIndřichu Kalousovi
    Z toho si nic nedělejte, to vlastně nikdo. A většina z nás ani neví, jestli to něco je.
    A už úplně zmateně to působí ve spojení:
    "the forces of cognitive capitalism, especially financialization". A opravdu nejde věřit Martinu Vrbovi, že by tím Nancy Fraser myslela: "sily kognitivního a finančního kapitalismu". Překlad spíše svévolný než volný.
    Kognitivní kapitalismus je model produkce, v němž vědeckotechnické zdroje nejsou volně dostupné, ale jsou vyhrazeny jen velmi omezené:-) skupině lidí.
    JN
    June 7, 2019 v 20.09
    "... obviňují dnešní soc.dem. z toho, že je infiltrovaná liberálními kulturními marxisty, kteří protlačují inkluzi apod."
    Mám několikaletou zkušenost s péčí o lidi s mentálním handicapem a můj názor na inkluzi byl vždy pozitivní.

    Názor mé známé, která vystudovala speciální pedagogiku, starala se o lidi s mentálním handicapem a teď učí ve škole a s inkluzí má osobní zkušenost, je právě na základě této osobní zkušenosti k inkluzi odmítavý.

    Obecně bych řekl, že pokud se záležitosti, které přímo ovlivňují životy mnoha lidí, stanou předmětem ideologické války a nikoliv odborné diskuse s dostatečnou mírou pokory a úcty k osudům těchto lidí, tak je to situace ne zcela dobrá.
    JN
    June 8, 2019 v 0.34
    "Ta podivná aliance je reálná a Fraserová má pravdu, pokud jako její revers vidí reakční populismus."
    Pokud by "reversem" aliance neoliberalismu a progresivismu byl reakční populismus (přičemž neoliberalismus odsuzujeme), tak by tím reakční populismus byl ospravedlněn jako alternativa právě k tomu neoliberalismu. Takhle to ale, pane Profante, Fraserová právě nemyslí a napovídá to už název jejího textu v knižním vydání: "Progresivní neoliberalismus versus reakční populismus: FALEŠNÁ DICHOTOMIE"
    MP
    June 8, 2019 v 11.44
    Jiřímu Nushartovi
    a) Kognitivní kapitalismus se definuje různě, ale nikdy tak, jak to navrhujete. Osobně ten výraz považuji za spíše metaforický a nedobře použitelný, ale pokud bych hledal vymezení v rámci diskusí, ve kterých se Nancy Frazerová pohybuje, pak se jedná
    o třetí stádium vývoje kapitalismu, ve kterém je určující princip akumulace, jejíž předmět spočívá ve znalostech. Asymetrie vztahu k výrobním prostředkům se transformuje do strategicky výhodných pozic sítí, aliancí a strategického ovlivňování rozhodujících institučních a organizačních faktorů.

    b) Avers a revers, česky líc a rub. Alternativy by to mohly být leda při házení mincí nebo pro převlékače kabátů, jinak jsou to navzájem neoddělitelné strány jedné věci.

    p.s. Důvod, proč nelze používát Vaší definici kognitivního kapitálu je prostý, nerovný přístup k tomu, co nazýváte "vědeckotechnické zdroje" charakterizuje kapitalismus obecně a troufám si říci, že vlastně každou třídní společnost.
    JN
    a proč jste o pět diskusních příspěvků výše tvrdil, že "většina z nás ani neví, jestli kognitivní kapitalismus něco je, a že opravdu nejde věřit překladateli Martinu Vrbovi, že by tím Nancy Fraser myslela: 'sily kognitivního a finančního kapitalismu'"?

    Tak jste si tedy nastudoval, že jde o "princip akumulace, jejíž předmět spočívá ve znalostech". Rozhodně(!) ale nejde o "nerovný přístup k vědeckotechnickým zdrojům, tedy vlastně o strategicky výhodné pozice sítí, nebo o ovlivňování rozhodujících institučních a organizačních faktorů". 

    Myslím, že už tomu snad všichni rozumíme.

    Takže myslela tím Fraserová "síly kognitivního a finančního kapitalismu", nebo "tomu nejde věřit"?
    JN
    June 8, 2019 v 16.17
    "Avers a revers, česky líc a rub; Fraserová má pravdu, pokud jako její revers [revers té podivné aliance] vidí reakční populismus."
    Jedná se zde o alianci neoliberalismu s progresivismem ("nová sociální hnutí"), kterou Fraserová označuje jako "progresivní neoliberalismus". Rubem je neoliberalismus, lícem (hezkou fasádou) jsou ta nová sociální hnutí, celou "minci" Fraserová označila jako "progresivní neoliberalismus". "Reakční populismus" ("prezident Trump") není ani rubem, ani lícem, ale falešnou alternativou (viz název "falešná dichotomie") k té "minci" progresivního neoliberalismu .

    MP
    June 9, 2019 v 11.33
    Jiřímu Nushartovi
    To jsem si opravdu nemusel nastudovat, jen nemám pocit, že by mi takto definovaný pojem "kognitivního kapitalismu" byl k něčemu, když se snažím porozumět současné komplexní společnosti.

    A teď k projevům Vaší čtenářské negramotnosti:

    a) Napsal jsem, že nejde věřit Martinu Vrbovi, resp. jeho překladu. Jednak protože se v originále nemluví o "silách kognitivního a finančního kapitálu", ale o "silách kognitivního kapitálu, zejména "financialization". Oproti překladu tedy není spojení souřadné a nesugeruje se, že "kognitivní kapitál" a "financialization" jsou dva souřadné jevy. "Financialization" je je markatním projevem "kognitivního kapitálu". Mimoto "financialization" je relativní neologismus a označuje konkrétní historickou situaci posledních desetiletí, ve kterém roste prevalence finančního sektoru vůči ostatním. Nelze tedy přeložit jako "finanční kapitál". Buď opis anebo český neologismus: finacionalizace".

    b) Spojení progresivního liberalismu a nových sociálních hnutí tvoří u Nancy Fraserové avers mince, jejímž reversem je reakční populismus. Pokud ten její krátký novinový esej přečtete pomalu a opakovaně, sám na to jistě přijdete.
    June 9, 2019 v 18.26
    ANO zaujalo místo
    na demokratické levici nikoli programem, ale proto, že se vymezilo nebo bylo nuceno se vymezit proti pravicovému establishmentu pražského centra. Tedy tomu, čemu příznivci prezidenta říkají "pražská kavárna".

    ČSSD si bude muset vybrat. Buď se stane národně-socialistickou stranou, kde jí ale čeká poslední rána od prezidenta Zemana či jeho nástupce, nebo se musí nacionálního populismu (a stokholmské závislosti na Zemanovi) definitivně zříci a stát se opět stranou v horákovském smyslu, tedy levicově-liberální. Potom ale bude oscilovat kolem deseti procent hlasů, když to dobře půjde. Každopádně pro nás státní zaměstnance hraje ve vládě společně s odbory neocenitelnou úlohu.
    JN
    June 9, 2019 v 22.05
    Byl byste, prosím, tak laskav, pane Profante, a vysvětlil čtenářsky negramotnému člověku (tedy mně),
    co je to ten "progresivní neoliberalismus"?

    Děkuji.
    JN
    June 10, 2019 v 7.31
    Proč se ČSSD nemůže stát v horákovském smyslu stranou levicově liberální.
    Proto, pane Ungere, že levicový liberalismus dnes představuje něco jiného. Jeho "výkladní skříní" jsou dnes ta nová sociální hnutí, o kterých i pan Profant tvrdí, že (podle Nancy Fraserové) představují "avers mince" (podle pana Profanta dokonce společně s "progresivnivním neoliberalismem"). Takže se nedivme, že k takovémuto levicovému liberalismu cítí mnoho lidí averzi. Jeho spojení s neoliberalismem, ač nepřiznané, je prostě nezpochybnitelné.
    MP
    June 10, 2019 v 10.51
    Jiřímu Nushartovi
    „Hegemoniální blok, který před Trumpem ovládal americkou politiku, byl pokrokový neoliberalismus (progressive neoliberalism). To může znít jako oxymoron, ale byla to reálná a mocná aliance dvou nepravděpodobných kumpánů (Bedfellows): na jedné straně mainstreamových liberálních proudů nových sociálních hnutí (feminismus, antirasismus, multikulturalismus, environmentalismus a práva LGBTQ); na druhé straně nejdynamičtější, nejvýkonnější „symbolický“ a finanční sektor americké ekonomiky (Wall Street, Silicon Valley a Hollywood). Pohromadě držela tento podivný pár osobitá kombinace náhledu na rozdělování a uznání.“

    Nancy Frazer, From Progressive Neoliberalism to Trump—and Beyond, American Affairs Volume I, Number 4 (Winter 2017): 46–64.
    https://americanaffairsjournal.org/2017/11/progressive-neoliberalism-trump-beyond/

    Text o trochu mladší, než ten, který citujete a pro naše potřeby názornější. Co je zde zřejmé, ale co byste našel i v onom druhém textu -- nejedná se o to, že by nová sociální hnutí tvořila avers mince spolu s "progresivním neoliberalismem".
    Nová hnutí tvoří spolu se "symbolickým a finančním sektorem americké ekonomiky" hegemoniální blok " pokrokového (progresivního) neoliberalismu".
    Přitom se spojení "pokrokový" ("progressive") a "neoliberalismus" jeví jako vnitřně rozporné, "neoliberalismus" n je pro levicovou intelektuálku pochopitelně reakční.

    Levicový liberalismus je něco, co se mohlo a nemuselo projevovat v programatice a doktrínách nových hnutí. V postkoloniálních nebo některých marxistických variantách mohou být tato hnutí spojena s tvrdě odmítavou kritikou liberalismu jako ideologie zastírající reálné nerovnosti, univerzalisticky potlačující rozmanitost apod.
    Nicméně část levicových liberálů opravdu přijala podivnou alianci, kterou symbolizovala už v devadesátých letech dvacátého století Hillary Clintonová a pomáhala vytvořit onu křehkou hegemonii pokrokového neoliberalismu.

    Skutečnost, že tato hegemonie prohrála určitě nijak neopravňuje antiliberální pokusy skřížit levici s stupidním nacionalismem, event. rasismem, lexitem a dalšími projevy morální paniky u těch, kteří se domnívali, že být liberálně levicový je spolehlivá cesta ke korytu ať již vládnímu či akademickému. A je už prostě riziko jednání pro každého přemýšlivého, politicky aktivního člověka, že se tu a tam najde někdo, kdo pronáší věty typu: Spojení takového levicového s neoliberalismem, ač nepřiznané, je prostě nezpochybnitelné. Komu není shůry dáno, v apatyce sice nekoupí, tak místo toho papouškuje hlouposti.
    JN
    June 10, 2019 v 11.23
    Které z následujících Vašich dvou protichůdných tvrzení platí, pane Profante?
    9.Června 2019, 11:33:1:
    "b) Spojení progresivního liberalismu a nových sociálních hnutí tvoří u Nancy Fraserové avers mince..."

    10.Června 2019, 10:51:2:
    "(...) nejedná se o to, že by nová sociální hnutí tvořila avers mince spolu s 'progresivním neoliberalismem'." [Tvrzení se také vztahuje k textu Nancy Fraserové.]

    MP
    June 10, 2019 v 12.35
    Máte pravdu
    Nepořádně jsem to napsal.

    Nová hnutí a finanční a symbolický sektor tvoří avers mince -- a tento avers je hegemoniální blok pokrokového neoliberalismu.
    Revers mince tvoří nový populismus, tedy Trump.

    Včera jsem se dopustil zkratu.
    JN
    June 10, 2019 v 13.43
    Vy máte jednu minci a já dvě.
    Na líci té Vaší je progresivní neoliberalismus, na rubu Trump. Nancy Fraserová o té Vaší minci (o tom jejím rubu a líci) říká, že to je falešná dichotomie, že u takové mince je trochu jedno, jestli padne "panna" nebo "orel".

    Já mám mince dvě, první mince je mince progresivního neoliberalismu, druhá mince je mince reakčního populismu. Platit mohu oběma.
    MP
    June 10, 2019 v 15.29
    INu
    Ono je jedno, kolika falešnými mincemi budete platit, v apatyce stejně nekoupíte.
    JN
    June 10, 2019 v 18.04
    Vidíte, zase jsem to popletl!
    Vy tou Vaší mincí nesmíte házet, aby avers a revers (progresivní neoliberalismus a reakční populismus) nebyly alternativy, ale aby to zůstaly dvě neoddělitelné stránky jedné mince!
    JN
    June 11, 2019 v 19.05
    Fraserová rozlišuje "neoliberalismus" a "progresivní neoliberalismus".
    Progresivní neoliberalismus je podle ní právě to spojení nových (progresivních) sociálních hnutí (feminismu, antirasismu, multikulturalismu, LGBT+) se sofistikovanými, "symbolickými" odvětvími a byznysem založeným na službách (kognitivní a finanční kapitalismus). Ta progresivní sociální hnutí se svými ideály rozmanitosti a posilování práv slouží kognitivnímu a finančnímu kapitalismu (který zdecimoval průmyslovou výrobu a s ní i střední třídu) mimo jiné jako hezká fasáda:

    "Po celá léta, kdy se továrny zavíraly jedna za druhou, se ze všech koutů Ameriky ozývalo volání po 'rozmanitosti', 'posílení práv žen' a 'boji proti diskriminaci'. Samotný pokrok byl ztotožněn s meritokracií namísto s rovností a 'emancipace' s nástupem 'talentovaných' žen, minorit a gayů v korporátní hierarchii, kde vítěz bere vše. Toto liberálně-individualistické chápání 'pokroku' postupně nahradilo nehierarchické, rovnostářské, třídně uvědomělé a antikapitalistické pojetí emancipace..." (Nancy Fraserová: "Progresivní neoliberalismus versus reakční populismus: falešná dichotomie", str.54)

    Trumpovi voliči tedy odmítli onu podivnou alianci progresivních sil (nových sociálních hnutí) s těmi jmenovanými moderními odvětvími kapitalismu, čímž odmítli "progresivní neoliberalismus", "podepsali revers":-), že takovou "léčbu" odmítají. V jejich vnímání se totiž zdá, že "revers" ("zpětný tah motorů") k tomu "tahu progresivnímu", k "letu do nebezpečí světlých zítřků", představuje právě Trumpův reakční populismus.

    Fraserová ale dále pak objasňuje, proč tomu tak (podle ní) není, proč reakční populismus nepředstavuje alternativu k progresívnímu neoliberalismu (tedy alternativu k té "podivné alianci neoliberalismu a nových sociálních hnutí"), proč je tato alternativa falešná a proč za tuto "falešnou minci" nejen já, ale ani pan Profant v apatyce nic koupit nemůže.
    + Další komentáře